-16- Daarom adviseren'wij een stabiliserend beleid te voeren, in die sin, dat er geen drastische uitbreiding van taken en be voegdheden plaatsvindt. Dit geldt alleen voor het geval dit streekgewest op dezelfde schaal als nu doorgaat. Mocht men evenwel in ie toekomst toch uitbreiding voorstaan (wat wij betwijfelen) en er samenwerking zou komen met het gewest Breda, dan wordt het een versterkt gewest en dan zou het zinvol zijn om dit gewest (bij wijze van proef) zwaardere bevoegdheden en taken te geven dan nu het geval is. B.v. ook geleidelijk aan de provinciale taken overnemen, wat nu den 3osch doet. Dan bestaat de mogelijkheid, dat de bevolking ook te weten komt, wie welke taak uitoefent. Want met de belangstelling van de bevolking voor dit streek- gewest is het droevig gesteld. En toch moet iedere bewoner ongeveer 73o,inclusief de verschillende diensten, per jaar afdragen om het te laten functioneren. Ongeveer 1t mil joen gulden is de begroting voor 1979, wat moet worden op gebracht door ongeveer 200.000 bewoners van dit gewest. Het rijk voorziet in een ruime bijdrage van 75^ van de kosten maar dan moeten de bestuurs- en apparaatkosten wel boven de ƒ.3,per inwoner zijn en dat is nog niet het geval. Als men voor een onafhankelijke full-time voorzitter had ge kozen, was men boven het bedrag van 3,uitgekomen en had men -f- van de kosten kunnen besparen. Kaar ik dwaal af van de taliën van dit gewest. Zoals het college weergeeft, zijn wij ook in deze vorm vóór een verlengd lokaal bestuur. Ook zijn wij vóór om het veto recht af te schaffen, maar er dan wel een democratische andere vorm voor te zoeken, zodat niet één gemeente de belan gen van alle andere gemeenten kan blokkeren. Mijnheer de voorzitter, in uw bezinning over taken zegt u o.a aan planning van een ontwikkelingsprogramma met bevoegdheden is het streekgewest nog niet toe. Ook wij zijn van mening, dat een ontwikkelingsplan niet tot de bevoegdheden van dit streekgewest behoort, maar wij willen dit wel op andere gronden afwijzen n.l. dat men dan in strijd komt met de her ziening van het streekplan West-Brabantwaar men nu mee bezig is en dit plan omvat één groot West-Brabant. Het is bijzonder vaag, wat u er voor in de plaats wil hebben n.l. de taakstelling welke het dagelijks bestuur onder woor den brengt,maar welke zijn dat? Overleg, planning en uitvoe ring, maar daar kan men al.Ie kanten mee op. Zoals de gewestraad de laatste tijd functioneert, daar is geen goed woord voor te vinden. De laatste 2 vergaderingen in Standdaarbuiten en Steenbergen zijn daar het bewijs van. Deze bijeenkomsten hadden nauwelijks de tijd om op gang te komen. In een kwartier tijd was alles voorbij. Men zit wel in een impasse of misschien hoort dat zo in bezinningstijdKen wil en kan geen vuist maken over b.v. belangrijke zaken, de op stelling over de Zoomweg, vliegveld enz. Het zou alleen moge lijk zijn, wanneer er een rechtstreeks gekozen gewestraad zou zitten met grotere bevoegdheden. -17-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1978 | | pagina 75