-1 5-
He1 heeft in deze raai geen gehoor gevonden, naar gelukkig
zijn er in andere gemeenteraden toch ook stemmen op gegaan
in die richting.
V; i i wijzen zonder meer een tweedeling van West-Brabant af,
want het hoort bij elkaar. Men heeft met elkaar te maken ge
zien ook dat een verdeeld West-Brabant in strijd is met het
streekplan. Een verdeling van West-Brabant in twee rayons is
in strijd met de visie van het streekplan; verbrokkelt onno
dig de ontwikkeling van de Brabantse stedenrij en versplin
tert de overloop en uitstraling vanuit de Randstad.
Het belangrijkste argument voor ons is echter, dat een groot
gewest past in de toekomstplannen van de minister over de
bestuurlijke reorganisatie van Nederland. In deze herindeling
van provincies zou West-Brabant één van de zoveel mini-
provincies nieuwe stijl worden. Wij wachten ook de ontwikke
lingen af ten aanzien van wat er uit de bus zal komen over
deze bestuurlijke reorganisatie. Er is weinig duidelijk en
nog steeds aan verandering onderhevig. Hier zijn wij het mee
eens, maar wat wel duidelijk is, is dat dit streekgewest op
deze schaal nooit een taak zal krijgen als een provincie
nieuwe stijl; dat is uitgesloten.
Een GDA.-commissie uit de drie wetenschappelijke bureaux
van KVT,ARP en CHU adviseert de vorming van 16 of 17 provin
cies nieuwe stijl.
Voor een opdeling in twee of meer provincies komt o.a. Noord-
Brabant in aanmerking, dit rapport is bedoeld als handleiding
voor de C.D.A. Tweede Kamer-fraktie en sluit ook aardig aan
bij de opvattingen van de minister van binnenlandse zaken; al
sluit men ook niet uit dat men straks toch nog op 20 a 22
provincies kan uitkomen.
Ook wij zijn voorstander van goed overleg op West-Brabants
niveau middels het Contactorgaan West-Brabant, maar dit stelt
momenteel totaal niets voor en daar verwachten wij in de toe
komst ook niets van, gezien de starre houding van dit streek
gewest
De bedoelingen zijn goed, maar de mogelijkheden zijn zeer be
perkt en dat leidt tot grote teleurstellingen.
Het Stadsgewest heeft al enige malen geprobeerd om te onder
zoeken naar mogelijkheden tot het samengaan van beide gewes
ten, maar vond geen gehoor en daarom zien we voor wat dit
betreft de toekomst somber in.
Wat de thken betreft, mijnheer de voorzitter, ook onze fracti
staat afwijzend tegenover een vierde bestuurslaag. Aan drie
lagen hebben we al genoeg.
U zult wel antwoorden, dat wij daarmee bezig zijn. Dat is
echter niet het geval. Wij willen dit gewest vergroten en zo
gaan inspelen op een kleine provincie, die de nota bestuur
lijke organisatie voorstaat en dan als een opdeling wettelijk
van kracht wordt, de taken en bevoegdheden overdragen aan
deze nieuwe provincie.
Zolang wij op deze schaal voortgaan en er ook geen afbakening
van taken wordt gegeven, blijft het een moeilijke weg om pre
cies weer te geven, wat nu de taken moeten zijn van dit
streekgewest.
-16-