-1 5- He1 heeft in deze raai geen gehoor gevonden, naar gelukkig zijn er in andere gemeenteraden toch ook stemmen op gegaan in die richting. V; i i wijzen zonder meer een tweedeling van West-Brabant af, want het hoort bij elkaar. Men heeft met elkaar te maken ge zien ook dat een verdeeld West-Brabant in strijd is met het streekplan. Een verdeling van West-Brabant in twee rayons is in strijd met de visie van het streekplan; verbrokkelt onno dig de ontwikkeling van de Brabantse stedenrij en versplin tert de overloop en uitstraling vanuit de Randstad. Het belangrijkste argument voor ons is echter, dat een groot gewest past in de toekomstplannen van de minister over de bestuurlijke reorganisatie van Nederland. In deze herindeling van provincies zou West-Brabant één van de zoveel mini- provincies nieuwe stijl worden. Wij wachten ook de ontwikke lingen af ten aanzien van wat er uit de bus zal komen over deze bestuurlijke reorganisatie. Er is weinig duidelijk en nog steeds aan verandering onderhevig. Hier zijn wij het mee eens, maar wat wel duidelijk is, is dat dit streekgewest op deze schaal nooit een taak zal krijgen als een provincie nieuwe stijl; dat is uitgesloten. Een GDA.-commissie uit de drie wetenschappelijke bureaux van KVT,ARP en CHU adviseert de vorming van 16 of 17 provin cies nieuwe stijl. Voor een opdeling in twee of meer provincies komt o.a. Noord- Brabant in aanmerking, dit rapport is bedoeld als handleiding voor de C.D.A. Tweede Kamer-fraktie en sluit ook aardig aan bij de opvattingen van de minister van binnenlandse zaken; al sluit men ook niet uit dat men straks toch nog op 20 a 22 provincies kan uitkomen. Ook wij zijn voorstander van goed overleg op West-Brabants niveau middels het Contactorgaan West-Brabant, maar dit stelt momenteel totaal niets voor en daar verwachten wij in de toe komst ook niets van, gezien de starre houding van dit streek gewest De bedoelingen zijn goed, maar de mogelijkheden zijn zeer be perkt en dat leidt tot grote teleurstellingen. Het Stadsgewest heeft al enige malen geprobeerd om te onder zoeken naar mogelijkheden tot het samengaan van beide gewes ten, maar vond geen gehoor en daarom zien we voor wat dit betreft de toekomst somber in. Wat de thken betreft, mijnheer de voorzitter, ook onze fracti staat afwijzend tegenover een vierde bestuurslaag. Aan drie lagen hebben we al genoeg. U zult wel antwoorden, dat wij daarmee bezig zijn. Dat is echter niet het geval. Wij willen dit gewest vergroten en zo gaan inspelen op een kleine provincie, die de nota bestuur lijke organisatie voorstaat en dan als een opdeling wettelijk van kracht wordt, de taken en bevoegdheden overdragen aan deze nieuwe provincie. Zolang wij op deze schaal voortgaan en er ook geen afbakening van taken wordt gegeven, blijft het een moeilijke weg om pre cies weer te geven, wat nu de taken moeten zijn van dit streekgewest. -16-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1978 | | pagina 74