-11- leden van het dagelijks bestuur van het streekgewest zullen u iets over de werkwijze en de structuur vertellen en u van uw kant kunt daarop ingaan door het stellen van vragen, het maken van opmerkingen, het uiten van kritiek enz Deze werkwijze wordt gevolgd om u beter voor te bereiden op de behandeling van de bezinningsnota in een daarop volgende openbare vergadering. Wij achten het beter dat dit geven van voorlichting in een informele bijeenkomst van uw raad gebeurt en geven danook daaraan de voorkeur boven een informatieverstrek king in een openbare vergadering. In de meeste bij het streekgewest aangesloten gemeenten wordt deze gang van zaken gevolgd. Aan een bespreking in een informele vergadering van uw raad wordt door ons ook de voorkeur gegeven boven een informatie alleen aan het dagelijks bestuur der gemeente, die de inhoud ervan dan verwerkt in een nota aan de ge meenteraad. Ook deze gang van zaken is in enkele gemeen ten gevolgd. 2. Het vooraf vaststellen b.v. voor een kalenderjaar van een vaste vergaderdatum van de gemeenteraad heeft wel enkele voordelen, maar deze wegen niet op tegen de nadelen, tenzij men wil vergaderen om het vergaderen. De nu gevolgde praktijk, dat na afloop van een raadsver gadering de streefdatum voor een volgende vergadering wordt vastgesteld, voldoet naar onze mening uitstekend en heeft ook in de praktijk nimmer aanleiding gegeven tot moeilijkheden. Het vergaderen van de commissie openbare werken en de commissie financiën dient, naar onze mening, niet aan een vaste datum te worden gebonden. Alleen als de aard van de te behandelen onderwerpen dit nodig maakt, zullen de commissies moeten vergaderen. 3. Het geven van gelegenheid aan het publiek tot het stellen van vragen na afloop van een raadsvergadering, is een zaak die goed moet worden voorbereid en de instemming van alle leden van de raad moet hebben. Wij staan in beginsel niet geheel afwijzend tegenover dit gebeuren Ik stel voor dat burgemeester en wethouders eerst eens in enkele gemeenten waar dit reeds gebeurt, naar de erva ringen informeren en deze informatie dan aan de raad over leggen, waarna de leden van de raad zelf kunnen beslissen 4. Wij zijn geen voorstanders van het vergaderen in het openbaar van de commissies van advies en bijstand van burgemeester en wethouders. Vooreerst verliezen de vergaderingen het ongedwongen karakter en moeten ze aan een strakke leiding onderworpen worden met een vooraf opgemaakte te behandelen agenda. De discussies in de openbare raadsvergadering' zullen dan ook veelal een doublure vormen van die, welke in de commissievergadering zijn gevoerd. Anders ware het misschien wanneer in de commissie onder- -12-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1978 | | pagina 57