-11-
leden van het dagelijks bestuur van het streekgewest
zullen u iets over de werkwijze en de structuur vertellen
en u van uw kant kunt daarop ingaan door het stellen van
vragen, het maken van opmerkingen, het uiten van kritiek
enz
Deze werkwijze wordt gevolgd om u beter voor te bereiden
op de behandeling van de bezinningsnota in een daarop
volgende openbare vergadering.
Wij achten het beter dat dit geven van voorlichting in
een informele bijeenkomst van uw raad gebeurt en geven
danook daaraan de voorkeur boven een informatieverstrek
king in een openbare vergadering.
In de meeste bij het streekgewest aangesloten gemeenten
wordt deze gang van zaken gevolgd.
Aan een bespreking in een informele vergadering van uw
raad wordt door ons ook de voorkeur gegeven boven een
informatie alleen aan het dagelijks bestuur der gemeente,
die de inhoud ervan dan verwerkt in een nota aan de ge
meenteraad. Ook deze gang van zaken is in enkele gemeen
ten gevolgd.
2. Het vooraf vaststellen b.v. voor een kalenderjaar van een
vaste vergaderdatum van de gemeenteraad heeft wel enkele
voordelen, maar deze wegen niet op tegen de nadelen,
tenzij men wil vergaderen om het vergaderen.
De nu gevolgde praktijk, dat na afloop van een raadsver
gadering de streefdatum voor een volgende vergadering
wordt vastgesteld, voldoet naar onze mening uitstekend en
heeft ook in de praktijk nimmer aanleiding gegeven tot
moeilijkheden.
Het vergaderen van de commissie openbare werken en de
commissie financiën dient, naar onze mening, niet aan een
vaste datum te worden gebonden.
Alleen als de aard van de te behandelen onderwerpen dit
nodig maakt, zullen de commissies moeten vergaderen.
3. Het geven van gelegenheid aan het publiek tot het stellen
van vragen na afloop van een raadsvergadering, is een
zaak die goed moet worden voorbereid en de instemming van
alle leden van de raad moet hebben.
Wij staan in beginsel niet geheel afwijzend tegenover dit
gebeuren
Ik stel voor dat burgemeester en wethouders eerst eens
in enkele gemeenten waar dit reeds gebeurt, naar de erva
ringen informeren en deze informatie dan aan de raad over
leggen, waarna de leden van de raad zelf kunnen beslissen
4. Wij zijn geen voorstanders van het vergaderen in het
openbaar van de commissies van advies en bijstand van
burgemeester en wethouders.
Vooreerst verliezen de vergaderingen het ongedwongen
karakter en moeten ze aan een strakke leiding onderworpen
worden met een vooraf opgemaakte te behandelen agenda.
De discussies in de openbare raadsvergadering' zullen dan
ook veelal een doublure vormen van die, welke in de
commissievergadering zijn gevoerd.
Anders ware het misschien wanneer in de commissie onder-
-12-