-4-
Uiteraard moet men dan provincies en gemeenten hebben die vol
doende zv/.aarte hebben om die taken uit te voeren. Spreker kan
zich voorstellen, dat men in een bepaalde regio tot herindeling
zal moeten overgaan. Het kan dan b.v. gebeuren, dat een grote
gemeente zoals Den Haag, opgeheven moet worden om daarvan met
Rijswijk een nog grotere gemeente te gaan vormen.
De voorzitter vervolgt, dat hij uit de motie van Pannerden be
grepen heeft, dat deze gemeente zich v/il verzetten tegen een
herindeling, omdat het eigenlijk een mode is tot samenvoeging
van kleine gemeenten te komen. Uit de literatuur wordt nergens
duidelijk, waarin de kleine gemeenten tekort schieten.
Spreker vraagt de heer van der Wiele of hij van oordeel is, dat
onze gemeente niet bij machte is om datgene wat vandaag aan de
dag in het belang van de burgers is, te doen. Spreker vindt het
merkwaardig, dat de heer van der V/iele zegt, dat kleine gemeen
ten geen vuist kunnen maken tegen hogere overheden. Dit hangt,
naar de mening van de voorzitter, af van de kwaliteit van de
bestuurders. Zijns inziens zijn er wel kleine gemeenten, die dat
wel kunnen en ook doen.
De voorzitter herhaalt, dat een gemeente bij machte moet zijn om
datgene te doen, wat vandaag aan de dag in het belang is van de
burgers. Men kan dan niet simpel zeggen, dat een gemeente met
minder dan 10.000 inwoners dat niet kan en een gemeente met meer
dan 10.000 inwoners wel. Het lijkt er op, dat dit momenteel de
idee aan het worden is. Daartegen verzet Pannerden zich en het
college is het hiermee eens. Van geval tot geval moet worden be
keken of reorganisatie nodig zal zijn.
De voorzitter zegt vervolgens dat meestal in dit soort zaken
geen adhesie wordt betuigd en verwezen wordt naar de V.N.G.
In dit geval van bestuurlijke reorganisatie leeft echter de ge
dachte dat de V.N.G. niet voldoende opkomt voor de belangen van
de kleinere gemeenten. In de boezem van de V.N.G. is men ook
daarover aan het denken en wil men daaraan iets gaan doen.
Dat dit gebeurt is zijns inziens het gevolg van akties, zoals nu
die van Pannerden en van groepen van kleine gemeenten. Onze
adhesiebetuiging kan daarin een belangrijke rol spelen.
Het college is niet van oordeel, dat er geen enkele ingreep in
het bestuurlijk bestel mag gebeuren.
Het moet dan echter wel gebeuren op goede zakelijke gronden en
niet op basis van een of ander fictief criterium.
De heer Bierkens v/il de Pv. dA.-fraktie een vraag stellen, om
dat uit het betoog van de heer van der V/iele blijkt, dat hij het
eens is met het beleid van de minister van binnenlandse zaken
om gemeenten met minder dan 10.000 inwoners samen te voegen.
De heer van der V/iele interrumpeert de heer Bierkens en zegt,
dat hij het niet zo heeft gesteld. Het getal 10.000 is geen
heilig getal.
De heer Bierkens zegt, dat het getal 10.000 duidelijk als grens
is gesteld. Men zal met sterke argumenten moeten komen om daar
onderuit te komen. Spreker vraagt of hij mag concluderen, dat de
P.v.d.A.-fraktie geen problemen zou hebben met een herindeling
van de gemeente Dinteloord of een opheffing van onze gemeentel
De heer Hulshof merkt op, dat dit nog niet ter sprake is en dat
dit in het beleid van de minister naar voren zal komen.
-5-