-3- Mijnheer de voorzitter, wij staan achter de plannen van de minister van binnenlandse zaken en zijn streven naar een krachtige gemeentelijke herindeling. In een brief aan de Tweede Kamer heeft minister Wiegel zijn opvattingen over her- indeling van gemeenten kenbaar gemaakt. Zij sluiten goed aan bij wat wij in een congresresolutie heb- ben aangenomen en ook bij de diverse provinciale nota's en bij de V.N.G. Als men vindt dat, en dat willen wij toch, het rijk taken moet decentraliseren, dan moet men pleiten voor bestuurskrachtige gemeenten, die in de toekomst in staat zijn om voldoende be- stuurskracht te ontwikkelen om de maatschappelijke vraagstuk- ken te lijf te gaan. Het getal van 10.000 inwoners is geen heilig getal, want er zijn gemeenten van 25.000 inwoners die in een zodanige be- stuurlijke constellatie liggen, dat zij niet kunnen blijven voortbestaan; maar er zijn ook gemeenten die minder dan 10.000 inwoners tellen, die wel gehandhaafd kunnen blijven. Herindelingskwesties moet je van geval tot geval bekijken en dan is het moeilijk om een harde benedengrens te stellen. Men moet niet denken dat degenen die voorstander zijn van ge- meentelijke berindeling, geen waarde hechten aan het lokale bestuur, want men kan het ook anders stellen. Degenen, die hechten aan de waarde van het lokale bestuur, zijn vóór bestuurskrachtige gemeenten. Immers onvoldoende bestuurskrachtige gemeenten kunnen geen vuist maken ten op- 11 zichte van de hogere overheden. Een wie zegt ons dat de gemeente Pannerden. met ruim 2.000 inv/oners aan die voorwaarden voldoet?". Dft heer Traets is het niet eens met de heer van der V/iele. Eén van de motieven van de gemeenteraad van Pannerden is, dat er nog geen duidelijkheid is over de bestuurlijke reorganisatie. Daar uit vloeit voort, dat er ook nog geen concrete afspraken zijn gemaakt over de taakverdeling van rijk, nieuwe provincies en ge meenten. Ook het aantal nieuwe provincies is nog niet bekend. Spreker zegt namens de CDA.-fraktie in te stemmen met het voor stel om adhesie te betuigen. Hij verwijst daarbij naar het pro gramma 1978 van het C.D.A. om de zelfstandigheid van onze gemeen te te behouden. De heer de Visser is tegen bestuurlijkc herindeling, omdat de plannen nogal vaag zijn. Zijn grootste bezwaar is echter, dat steeds gesproken wordt over gemeenten beneden de 10.000 zielen. Hij staat achter het voorstel om adhesie te betuigen aan het standpunt van Pannerden. Het getal 10.000 vindt hij een aan vechtbare zaak. Er kunnen gemeenten met 2.000 inv/oners zijn, die beter funktioneren dan grotere gemeenten. De heer Tra ets voegt aan zijn betoog het motief van de klein schaligheid toe, waarover vaak in de pers geschreven v/ordt, en v/at ook de gemeente Pannerden o.m. naar voren brengt. De voorzitter zegt, dat één van de doelstellingen van de op sta pel staande bestuurlijke reorganisatie is om te komen tot de centralisatie van taken, die nu nog bij de nationale overheid berusten, naar beneden hetzij naar de provincie, hetzij naar de gemeenten 4—

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1978 | | pagina 195