-20- Hij houdt vast aan een bestuurlijke driedeling, Rijk, provin- cie en gemeenten. Regionale bestuurstaken moeten volgens Wiegel toevallen aan de provincies en niet langer aan gewesten Daarnaast kunnen gemeenten via gemeenschappelijke regelingen samen een beleid voeren z.g. samenwerkingsverbanden. Bijna alle provinciale besturen zijn tegen het plan van de minister om Nederland te verdelen in 17 a 19 mini-provincies, behalve dan die enkele provincie die intakt blijft zoals b.v. Zeeland. Ook bijna alle gewesten en gemeenten zijn tegen opdeling, maar ik vraag mij af wat men dan wil. Alles bij het oude la- 11 ten wil men ook niet. Een 4e bestuurslaag, dus de gewesten met wettelijke bevoegd- heden, wil men ook niet. 11 Een provincie in tweeën of drieën opdelen zoals b.v. Noord- Brabant roept ook veel weerstand op. Dan komt er een Comité Brabant één die dit onaanvaardbaar vindt, maar wat wil men dan? Hier zou ik graag een antwoord op willen. V/ij zijn steeds duidelijk hierover geweest. Wij hebben de op- richting van dit Streekgewest op deze schaal en struktuur af- gewezen. Nadien hebben wij al die jaren gepleit voor één groot gewest. West-Brabantdus schaal-vergroting en invloed uitoefenen op het Stadsgewest Breda voor aansluiting, zodat wij kunnen uitgroeien tot één gewest West-Brabant. Wij sluiten dan boven- dien aan bij de toekomstige struktuur zoals die is aangegeven in de nota bestuurlijke reorganisatie van Nederland. Wij begrijpen ook wel, dat dit plan van zo'n 17 a 19 mini- provincies nog wel jaren op zich zal laten wachten (Wiegel denkt aan 1984) want zo'n reorganisatie zal zoveel geld gaan kosten en zo'n grote omwenteling op bestuurlijk niveau met zich meebrengen, dat dit grote problemen zal geven, en in fasen zal moeten gebeuren. Maar wij moeten daaraan nu al beginnen, zodat wij ingewerkt zijn als het zover zal zijn. Als onze raad de gedachte zou volgen, die in onze fraktie leeft zouden wij nu een mooie kans krijgen om dit aan te kaarten in het dagelijks bestuur van dit Streekgewest. Wij hebben nu een collega in onze raad die zitting heeft in het dagelijks bestuur, de heer de Visser. Als wij als raad hem die opdracht eens opdragen, wie weet wat er uit komt en wellicht doet de raad van Eijnaart ook mee. Mijnheer de voorzitter in het begin heb ik al iets gezegd over de inspraak-procedure van het nieuwe Streekplan V/est- Brabant. Wij hopen dat er veel en goed gebruik van wordt ge- maakt, ook door onze raad. Ik wilde vragen wat wij als raad aan die inspraak gaan doen en wanneer wij daarmee gaan beginnen, zodat wij de reakties tijdig kunnen doorsturen naar het gev/est. Dit gewest vervult geen taak over deze procedure, maar alleen een doorgeef - funktie naar de provincie. Dit betreurt onze fraktie niet, maar wel de verschillen die er zich voordoen tussen het ene gewest en het andere gewest in één West-Brabant, want de Stadsregio Breda heeft wel een taak en mening over deze inspraak-procedure. Daarom vinden wij dat een bestuurlijk verdeeld West-Brabant in strijd is met het Streekplan als zodanig. -21-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1978 | | pagina 171