-11-
Verder rijst er als gevolg van het regeringsbeleid voor de
gemeenten een bijzonder lastig strategisch probleem. Wij
komen voor de vraag te staan, moeten de toenemende leefbaar-
heidstekortenafnemende investeringen, een personeelsstop,
geen nieuwe beleidsinitiatieven etc. worden aanvaard of moeten
de gemeenten, daar waar het rijk het af zal laten weten, zelfs
ten laste van de eigen middelen de zaken oppakken? Met andere
woorden, moeten de gemeenten toch gebruik gaan maken om alles
te verhogen, wat maar mogelijk is?
Hierover mijnheer de voorzitter zal nog veel te doen zijn en
zal zeker de nodige stuurkracht van college en raad nodig zijn
Een ander dillema is (ik heb er reeds over gesproken) welke
tarieven voor eigen inkomsten moeten wij verhogen of gelijk
11 laten om aan de regeringsbezuinigingen het hoofd te bieden.
De mogelijkheden hiervoor zijn beperkt, daar toch het plafond
van bovenaf wordt opgelegd. Wel maakt de regering gewag van
welke capaciteit er nog zou zijn in de onroerend goed belas-
ting. Maar belastingverhoging gaat in tegen de economische
doelstellingen van de regering. Bovendien zit men bij verla-
ging van het accres, ook met de onroerend goed belasting des
te sneller aan het plafond. Daarom is het juist hier geen ver-
hoging toe te passen.
Hoofdstuksgewijs gaat men in de beschrijvingsbrief in op de
voor- en nadelen van de hoofdstukken, maar hierover meer bij
de behandeling van de hoofdstukken.
Eerst nog iets over de woningbouw en de gevolgen daarvan.
Mijnheer de voorzitter met de bouw van nieuwe woningen gaat
het langzaam in onze gemeente. Natuurlijk gaat men er van uit
dat Dinteloord niet te hard mag groeien. Maar mijnheer de
voorzitter hoeveel beschikbare bouwrijpe grond besteksgerede
bouwplannen hebben wij in onze gemeente. Immers staatssekre-
taris Brox beweert steeds dat de gemeenten in gebreke blijven,
maar geldt dit ook voor Dinteloord?
Ik dacht dat wij nog wel een extra toewijzing voor woningwet-
woningen konden gebruiken.
Wederom komt u terug op de renovatie van een serie gemeente-
11 woningen. Hiervoor is een krediet gevoteerd om door de natio-
11 nale woningraad een onderzoek in te laten stellen welke moge-
lijkheden er zijn. Wij blijven van mening dat het weggegooid
geld is. Graag hadden wij gewild, dat men naar ons geluisterd
had, namelijk, pleeg het achterstallige onderhoud aan deze
woningen en de mensen zijn tevreden. Immers debewoners hebben
11 zelf al gerenoveerd. Alleen aan de buitenkant zien deze wo-
ningen er verschrikkelijk uit. Nogmaals mijnheer de voorzitter
probeer te beginnen met het opknappen en daar waar verbetering
nodig is een aanvang te nemen.
Sociale zorg mijnheer de voorzitter, keurig v/ordt het omschre-
ven en wij geven toe de bijstandswet vraagt veel van de ge-
meentebestuurders. Niet iedereen weet waar men aan toe is.
De artikelenreeks in "De Westbrabander" vonden en vinden wij
juist^maar niet iedereen leest deze krant dus daarom atten-
deren wij nogmaals op ons voorstel. Dan weet iedere inwoner
hoe de bijstand, de WWV of huursubsidies werken.
-12-