-10-
de werkelijke waarde, of wordt woning voor woning ieder jaar
opnieuw bezien? Kan het zijn dat de waarde gestegen is of
kan het zijn dat de woning steeds verder veroudert, zodat men
aan nieuwe bedragen komt. Mijn vraag is dus niet hoe berekent
men dit, maar hoe komt men aan de bedragen.
Verder staat er: als u van mening bent, dat ook deze percen-
tages met 3,5% moeten worden verhoogd, kan dit alsnog bij
v/ijziging plaats vinden.
Met andere woorden: gemeenteraad zeggen jullie maar wat ver-
hoogd moet worden, dan staat het college even buitenspel.
Maar ook de raad kan niet zeggen, wat wel of niet verhoogd
dient te worden, zolang wij niet weten, waar wij met de ge-
meente naar toe gaan. Met andere woorden zolang er geen in—
11 vesteringsschema is, weten wij niet wat er wel en niet ver-
hoogd dient te worden.
Overigens zegt men zelf al dat over de uitvoering van de
11 lopende begroting voor het jaar 1978 slechts een voorlopige
indruk kan worden gegeven, gezien de lage rentestand en de
gunstige positie van de gemeente. Men verwacht dat de dienst
1978 met een batig saldo zal sluiten.
Het is natuurlijk mooi, mijnheer de voorzitter, dat men met
11 een batig saldo kan sluiten, maar over het feit of het wel
juist is valt te discussiëren, vooral als men soms een uitgave
post, die gedaan zou kunnen worden toch niet door laat gaan
omdat de meerderheid van de raad anders beslist.
Denk b.v. aan het scheppen van arbeidsplaatsen die eigenlijk
nodig zijn, maar waarvan dan wordt gezegd, dit is voor de
gemeente te duur of het kan ook zijn dat er bepaalde machines
moeten worden aangeschaft, die men financieel niet verantwoord
vindt. V/ij vinden dat men er toch vooral tijdig op moet letten
hoeveel financiële armslag de gemeente heeft.
Verder wordt ingegaan hoe de gemeente aan zijn financiële
middelen komt.
Tegenover deze inkomsten staat uiteraard een groot aantal
uitgaven.
Daarnaast het aantal inwoners en dan een overzichtelijke lijst
van inkomsten en uitgaven zo diep uitgespit zelfs, dat men af
kan lezen wat iedere inwoner precies aan belasting betaalt.
Maar mijnheer de voorzitter niets staat er over wat deze re-
gering van plan is te doen met de teruggang van het zogenaam-
de accres van de uitkeringen uit het gemeentefonds (van 3,5
11 naar 2,35 procent).
Er heeft geen overleg plaats gehad met de raad voor de ge-
meentefinanciënHet kabinet gaat aldus op plompe wijze in
tegen de geldende bestuurspraktijk op dit punt. Hoe zal het
voor de gemeenten aflopen (zijn wij niet te zuinig geweest)?
De extra verlaging van het accres wordt niet gemotiveerd.
Daarnaast mijnheer de voorzitter, nu de accres omlaag zullen
gaan, zal ook de rijksbijdrage aan aanvullende werken (zoals
de A.C.W. of D.A.C.W.) teruglopen, zodat ook op dat punt de
kleine gemeenten in moeilijkheden komen.
11 Er staat omschreven dat de algemene uitkering voor 1978
3.041.000,bedroeg en voor 1979 3.313.000,- zal zijn,
mijnheer de voorzitter is dat al officieel?
-11-