-10- de werkelijke waarde, of wordt woning voor woning ieder jaar opnieuw bezien? Kan het zijn dat de waarde gestegen is of kan het zijn dat de woning steeds verder veroudert, zodat men aan nieuwe bedragen komt. Mijn vraag is dus niet hoe berekent men dit, maar hoe komt men aan de bedragen. Verder staat er: als u van mening bent, dat ook deze percen- tages met 3,5% moeten worden verhoogd, kan dit alsnog bij v/ijziging plaats vinden. Met andere woorden: gemeenteraad zeggen jullie maar wat ver- hoogd moet worden, dan staat het college even buitenspel. Maar ook de raad kan niet zeggen, wat wel of niet verhoogd dient te worden, zolang wij niet weten, waar wij met de ge- meente naar toe gaan. Met andere woorden zolang er geen in— 11 vesteringsschema is, weten wij niet wat er wel en niet ver- hoogd dient te worden. Overigens zegt men zelf al dat over de uitvoering van de 11 lopende begroting voor het jaar 1978 slechts een voorlopige indruk kan worden gegeven, gezien de lage rentestand en de gunstige positie van de gemeente. Men verwacht dat de dienst 1978 met een batig saldo zal sluiten. Het is natuurlijk mooi, mijnheer de voorzitter, dat men met 11 een batig saldo kan sluiten, maar over het feit of het wel juist is valt te discussiëren, vooral als men soms een uitgave post, die gedaan zou kunnen worden toch niet door laat gaan omdat de meerderheid van de raad anders beslist. Denk b.v. aan het scheppen van arbeidsplaatsen die eigenlijk nodig zijn, maar waarvan dan wordt gezegd, dit is voor de gemeente te duur of het kan ook zijn dat er bepaalde machines moeten worden aangeschaft, die men financieel niet verantwoord vindt. V/ij vinden dat men er toch vooral tijdig op moet letten hoeveel financiële armslag de gemeente heeft. Verder wordt ingegaan hoe de gemeente aan zijn financiële middelen komt. Tegenover deze inkomsten staat uiteraard een groot aantal uitgaven. Daarnaast het aantal inwoners en dan een overzichtelijke lijst van inkomsten en uitgaven zo diep uitgespit zelfs, dat men af kan lezen wat iedere inwoner precies aan belasting betaalt. Maar mijnheer de voorzitter niets staat er over wat deze re- gering van plan is te doen met de teruggang van het zogenaam- de accres van de uitkeringen uit het gemeentefonds (van 3,5 11 naar 2,35 procent). Er heeft geen overleg plaats gehad met de raad voor de ge- meentefinanciënHet kabinet gaat aldus op plompe wijze in tegen de geldende bestuurspraktijk op dit punt. Hoe zal het voor de gemeenten aflopen (zijn wij niet te zuinig geweest)? De extra verlaging van het accres wordt niet gemotiveerd. Daarnaast mijnheer de voorzitter, nu de accres omlaag zullen gaan, zal ook de rijksbijdrage aan aanvullende werken (zoals de A.C.W. of D.A.C.W.) teruglopen, zodat ook op dat punt de kleine gemeenten in moeilijkheden komen. 11 Er staat omschreven dat de algemene uitkering voor 1978 3.041.000,bedroeg en voor 1979 3.313.000,- zal zijn, mijnheer de voorzitter is dat al officieel? -11-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1978 | | pagina 161