Hun werkzaamheden lopen dan parallel en ongetwijfeld kunnen
zij nog iets van elkaar leren.
Bovendien rijst de vraag welke gemeente bereid zal zijn om
een onderzoekambtenaar in dienst te nemen.
Spreker ziet geen nadelen om de ambtenaar in Roosendaal te
vestigen, omdat hij toch volledig in dienst staat van de 7
gemeenten. Het is dus niet zo, dat Roosendaal kan zeggen:
vandaag werk je hier en morgen zullen we wel zien, waar je
moet werken.
De te benoemen ambtenaar werkt uitsluitend voor de 7
aangesloten gemeenten en wordt ook door die gemeenten be
taald
De heer Bierkens herhaalt, dat er zijns inziens geen nade
len, maar eerder voordelen aan zijn verbonden om de ambte
naar in Roosendaal te huisvesten. De ambtenaren kunnen dan
één opsporingsbeleid voeren en met elkaar samenwerken.
De voorzitter vraagt zich af, wat de nadelen zijn om deze
ambtenaar in Roosendaal te plaatsen. Hij is van mening, dat
men blij moet zijn, dat een grote gemeente als Roosendaal
bereid is om een ruimte beschikbaar te stellen, zodat de
beide ambtenaren kunnen samenwerken. Het is voor beiden
nieuw werk, omdat door wetswijziging deze funktie is gecre-
eerd.
Hij vindt het juist aanbevelenswaardig om deze twee ambte
naren in één gebouw onder te brengen, in plaats van een
éénmanspost te maken in diverse gemeenten.
De heer Hulshof is het niet eens met de woorden van de heer
Bierkens. Naar zijn mening is er b.v. in Oudenbosch zeker
plaats voor deze ambtenaar.
Bovendien vindt hij het niet juist, dat de ambtenaar alleen
op aanwijzing van het gemeentebestuur een onderzoek gaat
instellen
Spreker vindt, dat de ambtenaar, na een commissievergade
ring, de aanvraag met bijbehorende stukken moet krijgen en
bij elke uitkering-genietende een onderzoek moet instellen
door regelmatig bezoeken af te leggen bij die personen.
Gebeurt dit niet, dan komen eventuele fraudes nog niet aan
het licht.
De heer Buscop merkt op, dat de aan te stellen ambtenaar
een rechercheur is, maar geen controleur.
De heer Hulshof zegt, dat deze persoon ook een controleur
is en niet alleen rechercheur. Zou hij alleen rechercheur
zijn, dan houdt dit in, dat hij op zijn kantoor gaat zitten
en wacht op een aanwijzing van een gemeentebestuur, welke
een persoon verdenkt van fraude.
De heer Bierkens had deze reactie niet verwacht van de heer
Hulshof. Er zijn voel bonafide mensen, die om een uitkering
komen, waarbij fraude nagenoeg uitgesloten wordt geacht.
Ook deze mensen zouden dan, als gewerkt wordt op de wijze
van de heer Hulshof, gecontroleerd moeten worden. Dat zou
dan op de door de heer van der V/iele gevreesde "heksen
jacht" uitdraaien.
De heer Hulshof is het hiermee niet eens en zegt, dat dit
ook bij de Ziektewet gebeurt.
De heer Bierkens zegt dat, wanneer de heer Hulshof dit wil,
één ambtenaar niet genoeg is, maar dat er dan zeker 4
ambtenaren benoemd moeten worden.
De heer Hulshof ziet niet in, waarom de aan te stellen
ambtenaar in Roosendaal gehuisvest moet worden. Het argu
ment, dat de twee ambtenaren moeten kunnen samenwerken,
deelt hij niet.
Deze mensen moeten juist afzonderlijk kunnen werken.