-18- "Wij wachten nu maar af wat die nota te bieden heeft, waarin "de toekomstige taak en structuur wordt voorgesteld. "Mijnheer de voorzitter, in de aanbiedingsbrief over de begro ting 1978 stond ook nog te lezen, dat het door onze raad "ingestelde beroep bij de Kroon tegen het onthouden van "goedkeuring ten aanzien van het buitengebied en met name "het tracée van het Mark-Vlietkanaal, weer aan de orde is. "Het is n.l. niet uitgesloten, dat wij als raad een hernieuwd "verzoek krijgen van gedeputeerde staten, tot intrekking van "het beroep bij de Kroon ten aanzien van het tracée Mark- "VIietkanaalDat verwondert ons toch wel. Het college ver dacht nu blijkbaar, dat één van de voorwaarden, n.l. de "nieuwe weg met brug tussen Dinteloord en Stampersgat wordt "goedgekeurd door provinciale staten, zodat aan de bezwaren "is tegemoet gekomen van een gedeelte van de raad. "Maar niet voor onze fraktie; wij hadden geen voorwaarden "gesteld, want het beroep bij de Kroon handhaven was de enige "weg, die ons overbleef om dit kanaal niet te laten doorgaan. "Ons bezwaar was en is nog steeds, dat dit kanaal niet nood— "zakelijk is en geen bijdrage levert voor de werkgelegenheid. "Deze miljoenen kunnen een betere bestemming krijgen. "Ook is door niemand bewezen, dat deze vaarweg echt nodig is. "Als men zo in de loop van dit jaar de berichten in de pers "heeft bijgehouden over de raad van Dinteloord en dit om- "streden kanaal, dan kan men niet aan de indruk ontkomen, dat "wij als raad veel kritiek hebben gekregen. "Gedeputeerde staten en met name mr. Brokx heeft de raad "nogal gehekeld over onze beslissing om het beroep niet in "te trekken. Maar ja, wat wil je? Het is toch veel gemakke- "lijker om een lager bestuur, zoals wij, kritiek te geven dan "het hoogste bestuur, n.l. de volksvertegenwoordiging, de "Tweede Kamer, die ook de noodzaak van dit kanaal niet inzag "en de rijksbijdrage weigerde voor het graven van dit Mark- "VI ietkanaal "Eind augustus van dit jaar, zei de gedeputeerde mr. Brokx "nog in de commissie voor verkeer en wegen van de staten, "dat binnen drie maanden de beslissing zal vallen bij de "Kroon en dat Dinteloord aan het kortste eind zal trekken. "Hoe valt dit gezegde nu te rijmen met de toezegging, die "men nu denkt te nemen ten aanzien van de gevraagde weg? Het "is mij een raadsel. "Ook op de vergadering van 10 september van de Heidemij. in "Breda, zei mr. Brokx: ""het optreden van Dinteloord in de ""kwestie Mark-Vlietkanaal gaat uit op eigen lokaal belang ""en een beter voorbeeld, hoe het niet moet, is niet denk- "baar" "Mijnheer de voorzitter, wij als fraktie hebben geen lokaal "belang gediend om eisen te stellen; ook geen douceurtje "gevraagd van ettelijke miljoenen voor onze gemeente, zoals "de Suiker Unie die gepresenteerd heeft. Het ware beter be- "steed geweest als de Vlasfabriek Dinteloord deze bijdrage "had gekregen. Deze fabriek was met enkele tonnen al gered "geweest en ook de werkgelegenheid. Maar neen, men denkt nu "de werkgelegenheid te helpen door deze vaarweg, die voor lopig 19 miljoen gaat kosten te realiseren. Een verzopen "koe van 40 jaren terug uit de sloot halen. "Ten aanzien van de plannen voor vestiging van een nationale -19-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1977 | | pagina 146