-17- Het streekplan West-Brabant ging ook uit van 7000 inwoners in 1980 en op grond van deze prognose zijn wij voorzieningen gaan treffen, zoals een zwembad, een ijsbaan, tennisvelden en niet te vergeten het Kreekblokplan met een investering van zo n lVz miljoen. Hopenlijk, mijnheer de voorzitter, komt u op de gedachte van oktober 1974 terug en probeert u danook bij de overheid en provincie aandacht te krijgen voor dit probleem. Voor wat betreft volgnummer 92.00 uit de begroting, een bijdrage in de kosten van het Streekgewest Westelijk Noord- Brabant, ten bedrage van 11.135,97, staan wij als fraktie afwijzend tegenover en wij kunnen hier danook onze stem niet aan geven. De redenen hiervoor zijn u wel bekend. De oprichting van dit Streekgewest is door ons afgewezen. Wij hebben al die jaren gepleit voor één groot gewest West-Brabant en zoals ik ook meermalen reeds heb gezegd, pleiten wij nu voor gebiedsuit breiding, dus vergroting, en invloed uitoefenen op het Stadsgewest Breda voor aansluiting, zodat we kunnen groeien tot één gewest West-Brabant. Bovendien sluiten we dan ook aan bij de toekomstige structuur, zoals die is aangegeven in de nota bestuurlijke reorganisatie van Nederland. Mijnheer de voorzitter, wij begrijpen ook wel, dat dit plan van 24 mini-provincies nog wel jaren op zich zal laten wachten, want zo'n reorganisatie zal zoveel geld kosten en zo'n omwenteling met zich meebrengen, dat dit niet zomaar in één handomdraai te verwezenlijken is. Maar toch moeten wij daarin nu al medewerken, zodat we wat ingewerkt zijn als het moment daar is. Wij kunnen daarmee in de tussenliggende tijd al een begin maken, zodat de gewesten meer gewicht zullen krijgen en er ook een wijziging zal komen van de wet op de gemeenschappe lijke regelingen, die het mogelijk zal maken om de gewest- besturen, via het systeem van directe verkiezingen, samen te stellen. Dan wordt de gewestraad een politiek forum in plaats van nu een college van diverse gemeentebesturen. Maar de gemeenten zullen hier wel veel moeite mee hebben, omdat men dan de gewesten ziet als een verlengstuk van het lokaal bestuur en ook als een vierde bestuurslaag. Niets is echter minder waar, want als na jaren de reorgani satie is uitgevoerd, dan verandert dit groot gewest in één mini-provincie Daarom is het ook zo teleurstellend, dat men onlangs is over gegaan om de burgemeesters van Roosendaal en Bergen op Zoom bij toerbeurt te laten fungeren als voorzitter. Men had er beter aangedaan om een eerste stap te zetten n.l. een onaf hankelijke voorzitter te benoemen. Toch heeft men nu gelukkig in dit Streekgewest de conclusie getrokken, dat nu de tijd rijp is voor bezinning over de taak en de structuur van het Streekgewest, aldus de commis sie van Advies en Bijstand. Mede door de weerstand die men heeft ondervonden bij die wijzigingen van de gemeenschappelijke regelingen, want 4 gemeenten gingen hiermee niet akkoord. Ook bestaan er veel misverstanden en wantrouwen binnen het gewest. -18-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1977 | | pagina 145