-17-
Het streekplan West-Brabant ging ook uit van 7000 inwoners
in 1980 en op grond van deze prognose zijn wij voorzieningen
gaan treffen, zoals een zwembad, een ijsbaan, tennisvelden
en niet te vergeten het Kreekblokplan met een investering
van zo n lVz miljoen.
Hopenlijk, mijnheer de voorzitter, komt u op de gedachte van
oktober 1974 terug en probeert u danook bij de overheid en
provincie aandacht te krijgen voor dit probleem.
Voor wat betreft volgnummer 92.00 uit de begroting, een
bijdrage in de kosten van het Streekgewest Westelijk Noord-
Brabant, ten bedrage van 11.135,97, staan wij als fraktie
afwijzend tegenover en wij kunnen hier danook onze stem niet
aan geven.
De redenen hiervoor zijn u wel bekend. De oprichting van dit
Streekgewest is door ons afgewezen. Wij hebben al die jaren
gepleit voor één groot gewest West-Brabant en zoals ik ook
meermalen reeds heb gezegd, pleiten wij nu voor gebiedsuit
breiding, dus vergroting, en invloed uitoefenen op het
Stadsgewest Breda voor aansluiting, zodat we kunnen groeien
tot één gewest West-Brabant. Bovendien sluiten we dan ook
aan bij de toekomstige structuur, zoals die is aangegeven
in de nota bestuurlijke reorganisatie van Nederland.
Mijnheer de voorzitter, wij begrijpen ook wel, dat dit plan
van 24 mini-provincies nog wel jaren op zich zal laten
wachten, want zo'n reorganisatie zal zoveel geld kosten en
zo'n omwenteling met zich meebrengen, dat dit niet zomaar in
één handomdraai te verwezenlijken is.
Maar toch moeten wij daarin nu al medewerken, zodat we wat
ingewerkt zijn als het moment daar is.
Wij kunnen daarmee in de tussenliggende tijd al een begin
maken, zodat de gewesten meer gewicht zullen krijgen en er
ook een wijziging zal komen van de wet op de gemeenschappe
lijke regelingen, die het mogelijk zal maken om de gewest-
besturen, via het systeem van directe verkiezingen, samen
te stellen. Dan wordt de gewestraad een politiek forum in
plaats van nu een college van diverse gemeentebesturen.
Maar de gemeenten zullen hier wel veel moeite mee hebben,
omdat men dan de gewesten ziet als een verlengstuk van het
lokaal bestuur en ook als een vierde bestuurslaag.
Niets is echter minder waar, want als na jaren de reorgani
satie is uitgevoerd, dan verandert dit groot gewest in één
mini-provincie
Daarom is het ook zo teleurstellend, dat men onlangs is over
gegaan om de burgemeesters van Roosendaal en Bergen op Zoom
bij toerbeurt te laten fungeren als voorzitter. Men had er
beter aangedaan om een eerste stap te zetten n.l. een onaf
hankelijke voorzitter te benoemen.
Toch heeft men nu gelukkig in dit Streekgewest de conclusie
getrokken, dat nu de tijd rijp is voor bezinning over de
taak en de structuur van het Streekgewest, aldus de commis
sie van Advies en Bijstand.
Mede door de weerstand die men heeft ondervonden bij die
wijzigingen van de gemeenschappelijke regelingen, want 4
gemeenten gingen hiermee niet akkoord. Ook bestaan er veel
misverstanden en wantrouwen binnen het gewest.
-18-