-16'
Het streekgewest moet in dit verband wel voorzichtig zijn
m.b.t. de ontwikkeling van het gewest, zoals het nu bestaat.
Dat betekent, dat het streekgewest momenteel geen kostbare
voorzieningen moet gaan treffen.
Er zijn plannen in Den Haag om aan het streekgewest wat te
gaan doen en daarom is het nu niet verantwoord om grote
stappen te ondernemen.
Wanneer men de oude regeling had gehanteerd, dan had men
met ingang van 1 januari 1977 een onafhankelijke voorzitter
moeten benoemen. Dat zou dan een voorzitter geworden zijn,
die onafhankelijk van de gemeentebesturen is.
Zo'n man kan alleen deze zaak niet runnen en heeft daarom
personeel nodig. In een zodanige situatie zou hij geen be
roep kunnen doen op het sekretarie—personeel van een grote
gemeente, zoals momenteel gebeurt.
Dit houdt in, dat het sekretariaat belangrijk uitgebreid
zou moeten worden, met alle financiële konsekwenties van
di en.
Ook dit punt is uitvoerig in de .gewestraad besproken.
Al deze overwegingen hebben ertoe geleid, dat de gewest
raad besloten heeft om voorlopig door te gaan op de inge
slagen weg nl. om als voorzitter te laten optreden de bur
gemeesters van de grote gemeenten beurtelings.
De voorzitter bespreekt voorts de samenstelling van de
streekgewestraad. In de huidige samenstelling moeten door
de deelnemende gemeenten personen gekozen worden, die lid
van de raad zijn. Voor onze gemeente zijn dat de heren
Buscop en van Steen. Uitgezonderd zijn de burgemeesters.
Voor hen is een aparte commissie van advies in het leven
geroepen.
Nu is men hierover anders gaan denken en is het idee gere
zen, dat de raden zelf moeten bepalen wie zij uit hun mid
den verkiezen. Dit kan dan ook de burgemeester zijn.
De raden van de 17 deelnemende gemeenten hebben in deze
dus meer vrijheid gekregen.
De voorzitter meent, dat momenteel voor de beste oplossing
is gekozen.
Over enkele jaren kan opnieuw worden bezien, welke oplos
singen dan het beste zijn.
-17-