-16' Het streekgewest moet in dit verband wel voorzichtig zijn m.b.t. de ontwikkeling van het gewest, zoals het nu bestaat. Dat betekent, dat het streekgewest momenteel geen kostbare voorzieningen moet gaan treffen. Er zijn plannen in Den Haag om aan het streekgewest wat te gaan doen en daarom is het nu niet verantwoord om grote stappen te ondernemen. Wanneer men de oude regeling had gehanteerd, dan had men met ingang van 1 januari 1977 een onafhankelijke voorzitter moeten benoemen. Dat zou dan een voorzitter geworden zijn, die onafhankelijk van de gemeentebesturen is. Zo'n man kan alleen deze zaak niet runnen en heeft daarom personeel nodig. In een zodanige situatie zou hij geen be roep kunnen doen op het sekretarie—personeel van een grote gemeente, zoals momenteel gebeurt. Dit houdt in, dat het sekretariaat belangrijk uitgebreid zou moeten worden, met alle financiële konsekwenties van di en. Ook dit punt is uitvoerig in de .gewestraad besproken. Al deze overwegingen hebben ertoe geleid, dat de gewest raad besloten heeft om voorlopig door te gaan op de inge slagen weg nl. om als voorzitter te laten optreden de bur gemeesters van de grote gemeenten beurtelings. De voorzitter bespreekt voorts de samenstelling van de streekgewestraad. In de huidige samenstelling moeten door de deelnemende gemeenten personen gekozen worden, die lid van de raad zijn. Voor onze gemeente zijn dat de heren Buscop en van Steen. Uitgezonderd zijn de burgemeesters. Voor hen is een aparte commissie van advies in het leven geroepen. Nu is men hierover anders gaan denken en is het idee gere zen, dat de raden zelf moeten bepalen wie zij uit hun mid den verkiezen. Dit kan dan ook de burgemeester zijn. De raden van de 17 deelnemende gemeenten hebben in deze dus meer vrijheid gekregen. De voorzitter meent, dat momenteel voor de beste oplossing is gekozen. Over enkele jaren kan opnieuw worden bezien, welke oplos singen dan het beste zijn. -17-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1977 | | pagina 121