-15-
Dat gold dus voor de eerste 2 begrotingsjaren nl. 1975 en
1976. Eind 1976 stond men dus voor de keus om een nieuwe
voorzitter te kiezen. Dit kon volgens artikel 22,lid 1
door een voorzitter te benoemen uit de gewestraad. Die
raad bestond op dat moment alleen uit raadsleden uit de
diverse gemeenten.
Daardoor zouden de burgemeesters van Roosendaal en Bergen
op Zoom buiten bet streekgewestbestuur vallen en automa
tisch ook uit bet dagelijks bestuur.
Dit zijn enkele punten.geweest waarvoor een oplossing moest
worden gezocht. De gewestraad is ermee akkoord gegaan, dat
voor 1977 de burgemeester van Bergen op Zoom voorzitter
van bet dagelijks bestuur werd en de burgemeester van Roo
sendaal vice-voorzitter. Daarbij werd gevraagd om zo spoe
dig mogelijk tot een definitieve regeling te komen.
Spreker vervolgt dat er uitvoerig is gepraao waar men nu
naar toe moest met dit streekgewest. Het streekgewest be
oogt een aanvulling en versterking van het bestuur der
gemeente. Dit is een gegeven wat uit de maatschappij op
komt. Er is een aantal belangen, die niet bij de grenzen
van een gemeente ophoudt.
Daarom is het noodzakelijk om tot een samenwerkingsverband
te komen.
In de laatste 10 h 15 jaar is de behoefte opgekomen, om de
"belangen van gemeenten, die in een bepaalde regio zijn ge
legen, op te dragen aan een publiekrechtelijk lichaam,dat
clie belangen kan behartigen. Dit is de acntergrond van
het streekgewest.
De voorzitter weet, dat de minister van binnenlandde zaken
twee wetsontwerpen heeft ingediend inzake de reorganisatie
van het openbaar bestuur; waarmee beoogd wordt te komen
tot 28 mini-provincies en waarmee voorts bedoeld is om te
komen tot grotere gemeenten.
Bovendien wil men decentralisatie van bestuur d.w.z. taken
die thans van hogerhand worden geregeld, wil men v/eer
naar de lagere besturen brengen.
Spreker vervolgt, dat deze zaak nu wel speelt, maar het
is niet te zeggen of er spoedig een oplossing komt.
-16-