-15- Dat gold dus voor de eerste 2 begrotingsjaren nl. 1975 en 1976. Eind 1976 stond men dus voor de keus om een nieuwe voorzitter te kiezen. Dit kon volgens artikel 22,lid 1 door een voorzitter te benoemen uit de gewestraad. Die raad bestond op dat moment alleen uit raadsleden uit de diverse gemeenten. Daardoor zouden de burgemeesters van Roosendaal en Bergen op Zoom buiten bet streekgewestbestuur vallen en automa tisch ook uit bet dagelijks bestuur. Dit zijn enkele punten.geweest waarvoor een oplossing moest worden gezocht. De gewestraad is ermee akkoord gegaan, dat voor 1977 de burgemeester van Bergen op Zoom voorzitter van bet dagelijks bestuur werd en de burgemeester van Roo sendaal vice-voorzitter. Daarbij werd gevraagd om zo spoe dig mogelijk tot een definitieve regeling te komen. Spreker vervolgt dat er uitvoerig is gepraao waar men nu naar toe moest met dit streekgewest. Het streekgewest be oogt een aanvulling en versterking van het bestuur der gemeente. Dit is een gegeven wat uit de maatschappij op komt. Er is een aantal belangen, die niet bij de grenzen van een gemeente ophoudt. Daarom is het noodzakelijk om tot een samenwerkingsverband te komen. In de laatste 10 h 15 jaar is de behoefte opgekomen, om de "belangen van gemeenten, die in een bepaalde regio zijn ge legen, op te dragen aan een publiekrechtelijk lichaam,dat clie belangen kan behartigen. Dit is de acntergrond van het streekgewest. De voorzitter weet, dat de minister van binnenlandde zaken twee wetsontwerpen heeft ingediend inzake de reorganisatie van het openbaar bestuur; waarmee beoogd wordt te komen tot 28 mini-provincies en waarmee voorts bedoeld is om te komen tot grotere gemeenten. Bovendien wil men decentralisatie van bestuur d.w.z. taken die thans van hogerhand worden geregeld, wil men v/eer naar de lagere besturen brengen. Spreker vervolgt, dat deze zaak nu wel speelt, maar het is niet te zeggen of er spoedig een oplossing komt. -16-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1977 | | pagina 120