zijn en nog meer belast zullen worden. Dan kan er voor deze voorzitter niets meer af. Dat vinden wij een heel zwak argument en niet de werkelijke reden. Over artikel 27 zijn wij dezelfde mening toegedaan, nl. over het personeel van het sekretariaatdat dit on- verenigbaar is enmoet zijn met de functie van een ambte- naar en/of bestuurder van het streekgewest of één der deelnemende gemeenten. Ook is onze fractie tegen de mogelijkheid om burgemees- ters op te nemen in de gewestraad (artikel 5) indien ze gekozen worden door de gemeenteraad. Dit zou betekenen, dat de leden van de raad, vooral in de kleinere gemeenten weinig kans zouden krijgen om zit- ting te nemen in de gewestraad. Hoewel wij als fractie altijd tegen deelneming van onze gemeente aan dit streekgewest zijn geweest en nog, hebben wij toch een poging willen doen om deze 17 deelnemende gemeenten op de meest democratische wijze te laten deel- nemen aan het gewest. Zoals u weet zijn we tegen dit streekgewest, omdat het niet aansluit bij de toekomstige struktuur, zoals dit is aangegeven in de nota bestuurlijke reorganisatie van Ne- derland. Wij vallen nu alleen de nadruk leggen om dit gewest voor- lopig zo goed mogelijk te laten funktioneren. Wij pleiten dan ook voor verdere gebiedsuitbreiding, dus vergroting van dit gewest en ook invloed uitoefenen op het Stadsgewest Breda voor aansluiting, zodat we kunnen groeien tot één groot gev/est West-Brabant. Tot slot, mijnheer de voorzitter, kunnen wij niet anders doen dan deze wijzigingen afkeuren." De voorzitter antwoordt, dat in artikel 22,lid 1 staat: De gewestraad v/ijst uit zijn midden al dan niet een voorzitter aan enz. In het tweede lid staat, dat voor de eerste 2 jaar de burge meesters van Roosendaal en Bergen op Zoom als voorzitter respectievelijk vice-voorzitter fungeren, beurtelings voor de periode van 1 jaar.

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1977 | | pagina 119