zijn en nog meer belast zullen worden. Dan kan er voor
deze voorzitter niets meer af. Dat vinden wij een heel
zwak argument en niet de werkelijke reden.
Over artikel 27 zijn wij dezelfde mening toegedaan, nl.
over het personeel van het sekretariaatdat dit on-
verenigbaar is enmoet zijn met de functie van een ambte-
naar en/of bestuurder van het streekgewest of één der
deelnemende gemeenten.
Ook is onze fractie tegen de mogelijkheid om burgemees-
ters op te nemen in de gewestraad (artikel 5) indien ze
gekozen worden door de gemeenteraad.
Dit zou betekenen, dat de leden van de raad, vooral in
de kleinere gemeenten weinig kans zouden krijgen om zit-
ting te nemen in de gewestraad.
Hoewel wij als fractie altijd tegen deelneming van onze
gemeente aan dit streekgewest zijn geweest en nog, hebben
wij toch een poging willen doen om deze 17 deelnemende
gemeenten op de meest democratische wijze te laten deel-
nemen aan het gewest.
Zoals u weet zijn we tegen dit streekgewest, omdat het
niet aansluit bij de toekomstige struktuur, zoals dit is
aangegeven in de nota bestuurlijke reorganisatie van Ne-
derland.
Wij vallen nu alleen de nadruk leggen om dit gewest voor-
lopig zo goed mogelijk te laten funktioneren.
Wij pleiten dan ook voor verdere gebiedsuitbreiding, dus
vergroting van dit gewest en ook invloed uitoefenen op
het Stadsgewest Breda voor aansluiting, zodat we kunnen
groeien tot één groot gev/est West-Brabant.
Tot slot, mijnheer de voorzitter, kunnen wij niet anders
doen dan deze wijzigingen afkeuren."
De voorzitter antwoordt, dat in artikel 22,lid 1 staat: De
gewestraad v/ijst uit zijn midden al dan niet een voorzitter
aan enz.
In het tweede lid staat, dat voor de eerste 2 jaar de burge
meesters van Roosendaal en Bergen op Zoom als voorzitter
respectievelijk vice-voorzitter fungeren, beurtelings voor
de periode van 1 jaar.