-13-
Deze centrumgemeenten oefenen toch- al zonder voorzitter,
een sterke invloed uit op het gewest, gezien hun getal-
sterkte in het dagelijks bestuur, en gewestraad.
Dat de continuïteit van het Streekgewest niet verzekerd
zou zijn als de burgemeesters van deze grote gemeenten
niet in het presidium zouden zitten, zien wij dan ook
niet in.
Het voorstel impliceert trouwens ook, dat de andere leden
van de gewestraad niet capabel geacht worden om een "voor-
zitter te leveren.
Het zou ons geenszins verbazen, dat wanneer er 5 gemeen-
ten te vinden zijn die deze wijziging verwerpen, dus er
M geen wijziging komt in de huidige regeling, dan is de
kans groot dat Roosendaal en Bergen op Zoom niet meer
voor afschaffing van het veto-recht zijn en de f meerder-
heid van de baan zal zijn.
Ook lijkt het ons ongewenst, dat men nu deze ingrijpende
wijzigingen wil aanbrengen, aangezien er in 1978 na de
gemeenteraadsverkiezingen een andere samenstelling xomt
<je gewestraad, met andere leden en ideeën hierover.
Om ook maar de schijn te verwekken, dat men misbruik zou
M kunnen maken van hun dubbele functies als presidium van
het gewest, waar de belangen van alle 17 deelnemende ge—
meenten voorop moeten staan en hun positie als eerste
burger van hun grote gemeente en die belangen, dan rad
men deze wijziging niet aan moeten brengen, wanb nu gaan
er al geruchten, dat er bij de toewijzing van heo rijk
van 10.000 woningen al slechte ervaringen zijn opgedaan,
door het feit, dat men de belangen van de gemeente gaat
prevaleren boven die van het gewest.
Daarom mijnheer de voorzitter, zijn wij voor een neutra-
le onafhankelijke voorzitter, die wordt benoemd door de
gewestraad en die geen enkele binding heeft met het ge-
west zelf.
Maar nu vindt men, dat dit grote financiële gevolgen
zal hebben, nl. ƒ.1,35 per inwoner extra.
Men doet het nu voorkomen alsof het financieel niet haal—
baar zou zijn, terwijl de gemeenten toch al zwaar belast
-14-