De heer Hulshof zegt, dat deze dienst onder supervisie van
het streekgewest blijft en de gemeente moet een bijdrage
verlenen aan het streekgewest.
De voorzitter zegt, dat de gemeente een bijdrage betaalt
aan het streekgewest en het streekgewest betaalt dit door
aan de stichting.
De heer Hulshof vraagt, waarom de gemeentebesturen geen
zitting hebben in de stichting en waarom dit alles via het
streekgewest moet lopen. Is de stichting niet mans genoeg
om rechtstreeks haar zaken te behartigen met de gemeenten?
De voorzitter antwoordt, dat het streekgewest de beharti
ging van regionale belangen voor zijn rekening neemt. Dit
is duidelijk een regionale zaak en de streekgewestraad is
zijns inziens het aangewezen orgaan om deze zaak bestuur
lijk en financieel te begeleiden. Spreker vindt dit geen
taak voor de 18 aangesloten gemeenten. Er is wel een ver
tegenwoordiging van gemeentezijde in het stichtingsbestuur
vanuit het streekgewest. Spreker vindt het niet doenlijk,
dat alle 18 gemeenten een afgevaardigde in het bestuur
hebben. Dan zou het zijns inziens een topzwaar bestuur
worden
De heer Hulshof is het hiermee niet eens. Naar zijn mening
zouden er vrijwilligers in het stichtingsbestuur zitting
kunnen nemen namens de gemeenten.
De voorzitter wijst er nogmaals op, dat het dan een te
groot bestuur wordt, hetwelk dan geen bestuurskracht meer
heeft
De heer Hulshof zegt, dat thans de schoolartsendienst ook
over een aantal besturen loopt en nu moet het ineens via
het streekgewest gebeuren.
De heer Hulshof vervolgt, dat nu een financiële bijdrage
van het rijk aan het streekgewest voor deze dienst wordt
verleend en vraagt of deze bijdrage niet hoger zou zijn
wanneer deze dienst niet via het streekgewest, maar vanuit
de gemeenten werd geregeld.
De voorzitter ontkent dit.
De heer Hulshof zegt deze zaak nauwlettend te zullen volgen
en hoopt, dat het in de toekomst zal blijken, dat het een
verbetering is.
De voorzitter zegt, dat wanneer in de toekomst blijkt, dat
deze diénst niet voldoet, de stichting zo gauw mogelijk
moet verdwijnen.
De heer Hulshof vraagt of de gemeente dan uit de regeling
kan treden. Om uit de schoolartsendienst te kunnen treden,
moeten juridische maatregelen werden getroffen, terwijl al
jarenlang bekend was, dat deze dienst niet voldeed.
Spreker citeert een zin uit het voorstel van burgemeester
en wethouders, luidende "Deze dienst wordt, zo dit juri
disch haalbaar is, met ingang van 1 januari 1977 opgeheven".
De voorzitter zegt, dat de raad in een vorige vergadering
heeft besloten om uit de schoolartsendienst te treden.
Daaraan moet een besluit ten grondslag liggen van alle
gemeenten, die in deze dienst samenwerken. D.w.z., dat
een stuk moet rondgaan, dat door de voorzitter en de sekre-
taris van de raad van alle gemeenten moet worden onder
tekend. Vervolgens moet dit door gedeputeerde staten worden
goedgekeurd. Dit is echter iets anders, dan waarmee de
raad nu mee bezig is. Het gaat nu om de schooladviesdienst.
De heer Hulshof begrijpt er nu niets meer van.
De voorzitter geeft een opsomming van de aangesloten ge
meenten bij de kring Zevenbergen. Door de opheffing van
deze dienst, zal een aantal gemeenten toetreden tot de
-7-