De heer Hulshof zegt, dat deze dienst onder supervisie van het streekgewest blijft en de gemeente moet een bijdrage verlenen aan het streekgewest. De voorzitter zegt, dat de gemeente een bijdrage betaalt aan het streekgewest en het streekgewest betaalt dit door aan de stichting. De heer Hulshof vraagt, waarom de gemeentebesturen geen zitting hebben in de stichting en waarom dit alles via het streekgewest moet lopen. Is de stichting niet mans genoeg om rechtstreeks haar zaken te behartigen met de gemeenten? De voorzitter antwoordt, dat het streekgewest de beharti ging van regionale belangen voor zijn rekening neemt. Dit is duidelijk een regionale zaak en de streekgewestraad is zijns inziens het aangewezen orgaan om deze zaak bestuur lijk en financieel te begeleiden. Spreker vindt dit geen taak voor de 18 aangesloten gemeenten. Er is wel een ver tegenwoordiging van gemeentezijde in het stichtingsbestuur vanuit het streekgewest. Spreker vindt het niet doenlijk, dat alle 18 gemeenten een afgevaardigde in het bestuur hebben. Dan zou het zijns inziens een topzwaar bestuur worden De heer Hulshof is het hiermee niet eens. Naar zijn mening zouden er vrijwilligers in het stichtingsbestuur zitting kunnen nemen namens de gemeenten. De voorzitter wijst er nogmaals op, dat het dan een te groot bestuur wordt, hetwelk dan geen bestuurskracht meer heeft De heer Hulshof zegt, dat thans de schoolartsendienst ook over een aantal besturen loopt en nu moet het ineens via het streekgewest gebeuren. De heer Hulshof vervolgt, dat nu een financiële bijdrage van het rijk aan het streekgewest voor deze dienst wordt verleend en vraagt of deze bijdrage niet hoger zou zijn wanneer deze dienst niet via het streekgewest, maar vanuit de gemeenten werd geregeld. De voorzitter ontkent dit. De heer Hulshof zegt deze zaak nauwlettend te zullen volgen en hoopt, dat het in de toekomst zal blijken, dat het een verbetering is. De voorzitter zegt, dat wanneer in de toekomst blijkt, dat deze diénst niet voldoet, de stichting zo gauw mogelijk moet verdwijnen. De heer Hulshof vraagt of de gemeente dan uit de regeling kan treden. Om uit de schoolartsendienst te kunnen treden, moeten juridische maatregelen werden getroffen, terwijl al jarenlang bekend was, dat deze dienst niet voldeed. Spreker citeert een zin uit het voorstel van burgemeester en wethouders, luidende "Deze dienst wordt, zo dit juri disch haalbaar is, met ingang van 1 januari 1977 opgeheven". De voorzitter zegt, dat de raad in een vorige vergadering heeft besloten om uit de schoolartsendienst te treden. Daaraan moet een besluit ten grondslag liggen van alle gemeenten, die in deze dienst samenwerken. D.w.z., dat een stuk moet rondgaan, dat door de voorzitter en de sekre- taris van de raad van alle gemeenten moet worden onder tekend. Vervolgens moet dit door gedeputeerde staten worden goedgekeurd. Dit is echter iets anders, dan waarmee de raad nu mee bezig is. Het gaat nu om de schooladviesdienst. De heer Hulshof begrijpt er nu niets meer van. De voorzitter geeft een opsomming van de aangesloten ge meenten bij de kring Zevenbergen. Door de opheffing van deze dienst, zal een aantal gemeenten toetreden tot de -7-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1976 | | pagina 86