En in dat licht bezien is naar mijn mening deze struc tuurschets een voortreffelijk stuk. Logisch en helder van opbouw. Met een duidelijk geprofileerde "kop" en een daarbij passende "staart". Kortom een stuk aus einem Gusz In de schets is het uitgangspunt: de al jaren ervaren en gevoelde behoeften en noden der gemeente om tot naar om vang en bevoegdhedenpakket passende samenwerkingsverban den te kunnen komen. Het resultaat van het onderzoek en de studie, waarvan de schets de neerslag is, te weten een stelsel van 44 mogelijke bestuursrayonsis daarop afgestemd en dus bedoeld om aan bedoelde noden en behoef ten der gemeenten tegemoet te komen. De schets verdient daarom - naar mijn mening - de waardering en de instem ming der gemeenten. Er zijn echter velen - b.v. vele kamerleden - die in dezen van een ander uitgangspunt uitgaan en die dienten gevolge ook een ander doel voor ogen hebben. Het uit gangspunt n.l. dat er behoefte bestaat aan het verschui ven van taken van het rijk en van de provincies naar beneden. Hun oplossing van het probleem is dan: het in stellen van hooguit 20a 25 grote gewesten met een zwaar takenpakket In concreto en toegespitst op het gebied van het streek plan West-Brabant betekent dat, dat één streekgewest zou moeten worden gevormd, welks noordgrens zou komen te lig gen in het hart van de Merwede en dat naar het zuiden zou worden afgepaald door de grens met België: praktisch een mini-provincie. In dat koncept passen naar mijn idee de provincies niet meer. De Commissaris der Koningin in Utrecht heeft er danook reeds het pleit voor gevoerd de gewestvorming te effectueren door het wijzigen van de provinciewet: in feite dus de thans bestaande indeling in 11 provincies te vervangen door een indeling in 20 a 25 provincies. Deze konceptie is echter noch voor wat betreft haar uit gangspunt - er moet gedecentraliseerd worden - noch voor wat betreft haar konsekwenties onderzocht en bestudeerd. Een gegeven waarop - naar ik uit krantaberichten heb begrepen - de griffiers van de 11 colleges van provin ciale staten met klem hebben gewezen. Het zoeven opgemerkte zal er - wanneer men voor de tweede konceptie kiest - ongetwijfeld toe leiden, dat de totstandkoming van de wet op de gewesten nog vele jaren op zich zal laten wachten. Maar intussen blijven we in ons land zitten met de door vele groepen van gemeenten gevoelde behoeften in en voor een sociaal- en economisch- geografisch samenhangend gebied tot een adequate bestuur lijke behartiging van een aantal samenhangende taken te kunnen komen. Een behoefte die - althans bij voortbestaan van het huidige gemeentelijke bestel - naar mijn idee niet zal verdwijnen bij de totstandkoming van zeg 22 mini-provincies Gezien vanuit het belang der gemeenten lijkt mij derhalve onontkoombaar de conclusie, dat onverwijld een wetgeving tot stand komt, die tot grondslag en kader kan dienen voor de verdere ontplooiing van het reeds in de praktijk ontstane gelede lokale bestuur." -6-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1975 | | pagina 5