-17- "Dus besef goed wat u doet, als men dit concept afwijst, "dan moet men een goed alternatief hebben om mee verder "te gaan. "Het advies van de provincie betreffende dit ontwerp, "spreekt mij niet aan. Dat gaat hoofdzakelijk over cen tralisatie en decentralisatie. Dat houdt met elkaar "verband en is ook niet weg te denken in onze samenleving; "er kan enkel verschil van mening bestaan hoe het een en "ander wordt toegepast. "Onder c stelt u: in strijd met eisen van democratie wordt "het bestuur van de burgers verwijderd. Ja dit is een "mooie leuze, maar de werkelijkheid is anders; in bepaal- "de zaken wordt het voor de burgers een verwijdering, "echter niet van alle, want vrijwel iedere gemeente kan "nu dankzij een afgevaardigde in het provinciehuis, zijn "mening kenbaar maken. "Met a kan ik grotendeels mee gaan. d en e krijgen onze goedkeuring niet. "Tenslotte stellen wij voor ter kennis te brengen van de "minister, het college van gedeputeerde staten en het "dagelijks bestuur van het streekgewest westelijk Noord- "Brabant, het volgende: "a. Dat wij kunnen instemmen met het profiel van de nieuwe provincies, zoals neergelegd in het concept-ontwerp binnenlands bestuur. "b. Met de verdeling van de taken, zoals voorgesteld in de provinciewet en gemeentewet zijn wij niet gelukkig en vragen wij van enkele onderdelen herziening, zoals brandweer, hinderwet, bouw- en woningtoezicht." De heer de Visser zegt het volgende: "Mijnheer de voorzitter, "Inzake dit concept-ontwerp van wet reorganisatie binnen- lands bestuur, heb ik met aandacht en belangstelling ken- "nis genomen van de diverse voorstellen en concepten,die "ons zijn toegezonden. De hoeveelheid en omvangrijkheid "was zo groot, dat voor een grondige bestudering mij de "tijd ontbrak. "Ik maak u mijn compliment voor de inleiding, samenvatting "en beoordeling, die u ons in concreto hebt voorgelegd. "Ik kan me hier volkomen bij neerleggen en ondersteun dit "ten zeerste. "We leven in een tijd, waarin de behoefte aan inspraak en "medezeggenschap spreekwoordelijk is geworden. Dit geldt "voor alle vormen in onze samenleving en maatschappijvor- "ming; bij het onderwijs, in de bedrijven, bij het leger, "bij sport en cultuur etc. Maar bij deze reorganisatie "van binnenlands bestuur, wordt de democratie en daarmede "de inspraak der burgers, geweld aan gedaan. De taak der "gemeenten wordt nog verder gedegradeerd en betutteld. "De zinsnede op blz.13 van het stuk van de Vereniging van "Nederlandse Gemeenten, waarin het de funktie van de ge beente beschrijft, sprak mij hierbij zeer aan: Dit is "een reden om het bestuur direkt bij de burgers te laten. "Het gemeentebestuur dient te besturen; het moet geen 2e "postkantoor worden. In principe heb ik geen bezwaar tegen "schaalverkleining van de provincies. Zij zijn te groot en "te log geworden. Hetzelfde geldt voor gemeentelijke her indeling. Ik kan nog steeds niet zien, wat het samenvoe gen van een aantal gemeenten voor positieve elementen "bevat. -18-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1975 | | pagina 138