"te vangen. Tenslotte moeten wij er dat voor over hebben "om tot een goede besturing te komen. "De uitroepen van diverse gemeentebesturen, dat hun ge- "meente uitgehold wordt, dat zij^iiet meer echt kunnen be sturen, omdat een aantal/wordt overgeheveld naar de pro- "vincie, is natuurlijk niet waar. "De gemeenten blijven aangewezen voor hun eigen lokale "taken. Dit heeft de minister verzekerd. Natuurlijk worden "er taken, die regionaal zijn, naar deze nieuwe mini- "provincies overgeheveld. Maar dit was ook gebeurd,indien "er gewesten waren gekomen. Die hadden ook die taken van "de gemeenten overgenomen en tevens was er nog een be stuurslaag bij gekomen, die ook weer taken moest hebben. "Men moet toegeven, dat het geen benijdenswaardige taak "is voor degenen, die de verschillende taken tot ieders "tevredenheid moet verdelen. Dit is een onmogelijke opga- Se, omdat iedereen denkt, dat hij tekort is gedaan; dat "heeft het verleden wel geleerd. De heer J.Festers geef "ik enigszins gelijk, als hij zegt, dat een uniform pro- "fiel voor het hele land niet mogelijk is, omdat de pro- "blemen over het land totaal verschillend zijn. De rest "van zijn verweer tegen dit ontwerp, vind ik waardeloos. "Dan heb ik meer waardering voor de stellingen van de "Ver- "eniging van Nederlandse Gemeenten, die weliswaar wat het "takenpakket betreft afwijzend staan tegenover dit plan, "hoewel dat begrijpelijk is van hun standpunt gezien, "omdat ze op de bres moeten staan voor hun gemeenten.Maar "toch konden zij ook nog positief zijn op bepaalde punten "van deze ontwerp-wetTrouwens in principe is men akkoord "gegaan met deze mini-provincies in een hoorzitting in de "Doelen te Rotterdam. Ook acht men het noodzakelijk, dat "in een aantal provincies samenvoeging van gemeenten moet "geschieden om van de gemeenten echte gesprekspartners te "maken van de provincie. Hoe groot zo'n gemeente zou moe- "ten zijn in dat bestel, is niet duidelijk geformuleerd. "De minister hoopt binnen 10 jaar dat gerealiseerd te zien. "Mijnheer de voorzitter, met alle taken die nu in deze "wet van de gemeente naar de provincie gaan, kunnen wij "•als fraktie het ook niet eens zijn. De brandweer is b.v. "een typische lokale aangelegenheid, alleen bij rampen e.d. "voltrekt het zich buiten onze grenzen. "Bouw- en woningtoezicht kan ook beter door de gemeente "worden uitgevoerd. Ook hinderwetvergunningen kunnen beter "bij de gemeente blijven, hoewel wij niet kunnen geloven, "dat deze taken komen te vervallen (al staan deze toch in "het ontwerp wet) om reden, dat de volksvertegenwoordiging "hier reeds op heeft gezinspeeld in de Tweede kamer "Wij verwachten, dat Fransen hier een goede pleitbezorger "voor is, die deze typische lokale taken en bevoegdheden "niet zonder meer zal overdragen aan de provincie. En zo "zullen er nog wel meer zijn, want de Kamer heeft het "laatste woord hierin; er zullen heus wel amendementen "komen op deze wet. "Wij betreuren het, mijnheer de voorzitter, dat het colle- "ge zo'n afwijzend standpunt heeft ingenomen tegenover dit "voorstel van wet. Ook het verweer vind ik erg zwak. Ik "meende te moeten opmaken bij de behandeling van de concept- structuurschets over de gewesten, dat u wel begrip had "voor een opdeling in provincies nieuwe stijl, maar nu

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1975 | | pagina 136