-9-
Bn dan donk ik vooral aan hot lcefniliou en wat or
nee samenhangt, wat voor ons erg belangrijk is. Men
gaat in op vergelijkingen met Schiphol. Zowel wat be
treft do werkgelegenheid, lonen en inkomsten van de
werknemers en do economische aspecten worden ook van
niet geringe betekenis geacht. Deze vergelijkingen zul
len wij niet bestrijden. Op do aard en do grootte van
de geluidsbron wil men niet uitvoerig ingaan, terwijl
dit toch voor de betrokken bewoners het belangrijkste
element is. Men vertrouwt er kennelijk op, dat er in
de toekomst vliegtuigmotoren worden gebouwd, die ninder
geluid voortbrengen.
Dit is wel een gemakkelijke manier om zich van deze
materie te ontdoen.
Wel wordt een nader onderzoek over deze zaak in het
vooruitzicht gestold. Maar waarom werd er dan nu al een
positief standpunt ingenomen, terwijl de resultaten
van deze studies nog niet bekend zijn.
In het rapport wordt op blz. 21 gesproken over ge
luidshinder. Daar staat o.a.:Globaal kan worden gesteld
dat do zöne waarbinnen een geluidshinder optreedt van
moor dan 50 NNI ongeschikt moet worden geacht voor
woondo eleinden.
Hier' in Nederland wordt gebruik gemaakt van een andere
maat "Kosten eenheid
Als uiterste norm wordt hier in Nederland volgens het
rapport Kosten - 45 kosteneenheden aangehouden. 50 NNI
is echter niet hetzelfde als 45 kosteneenheden, maar
ligt aanmerkelijk hoger.
Volgons hot rapport Kosten is 50 NNI gelijk aan 55
kosteneenheden. Waarom is deze norm aangehouden?
Aangezien bij 45 kosteneenheden do geluidshinder dus
danig is dat voor 13 van de bevolking de tolerantie
grens wordt overschreden, vinden wij zelfs deze norm
onaanvaardbaar hoog.
Wij zouden het onaanvaardbaar achten als cr hier
situaties zouden gaan ontstaan, als nu in Zwanenburg
of zelfs situaties die er maar op lijken.
In het rapport staat op blz. 21: "Ben geluid is storend
wannoor het als zodanig wordt ervaren".
Is is wel erg zwak uitgedrukt. Wetenschappelijk is
toch wel duidelijk aangetoond, dat geluidshinder scha
delijk is voor de mens.
11: heb een artikel gelezen over Zwanenburg. Als dit
artikel op waarheid berust, dan is het ondoenlijk om
nog in zo 1n gebied te leven.
Dr.Hoekstra uit Zwanenburg zegt: "Als Brabant een
luchthaven wil, beschouw ik dat gewoon als zelfmoord".
Hot zou daarom zoor leerzaam zijn om, alvorens een be
slissing te nomen, om als raad eens oen kijkje te gaan
nomen in Zwancburg, dan kan men zich overtuigen wat er
van waar is over die "Hol van Zwannnburg".
Dat gedeputeerde staten wel een voorkeur heeft voor
Brabant, blijkt uit do globale situering van 24 plaat
sen; van die 24 situaties heeft ruim do helft betrek
king op Brabant. Daarvan komen de situaties 1, 4 en 24
het meest voor zon vestiging in aanmerking.
No. 1 is gelegen in het poldergebied ten zuiden van
Dinteloord.
No. 4 is gelegen westelijk Steenbergen.
Ilcn stelt ook, dat indien tot vestiging van de 2e na
tional e luchthaven in West-Brabant wordt besloten, dan
zal vooralsnog van een industrialisatie middels het
Reimerswaalprojokt moeten worden afgezien.
-10-