-5- Dit zijn, zijns inziens, toch twee zeer urgente ge vallen en hij hoopt, dat het college van burgemeester en wethouders hiervoor alle aandacht heeft. De hoer de Jong wenst als laatste spreker in eerste instantie, niet moer in details te treden, doch wil zich beperken tot het maken van dlgemene opmerkingen. In de eerste plaats vraagt hij speciale aandacht voor de woningbouw in de gemeente. Deze vervult hem met grote zorg. Voorts is de baatbelasting reeds ter sprake geweest en hij vraagt of het college van burgemeester en wet houders te zijner tijd met een voorstel wil komen. De gemeente Dinteloord heeft als een der eerste ge meenten, de begroting dienst 1969, aan de raad aange boden en daarmede voldaan aan de bepaling in de ge meentewet, dat de begroting vóór 1 september van het jaar aan de raad moet zijn aangeboden. De laatste jaren is in verschillende gemeenten met de termijn, inzake de indiening en behandeling van de gemeente-begroting, de hand gelicht. Dit kon ook niet anders omdat de nodige gegevens, met name de uitkerin gen uit het gemeentefonds, te laat bekend waren. Gelukkig is dit nu verbeterd en dit heeft het tijdig indienen van de begroting bevorderd. Verschillende gemeenten, waaronder de gemeente Dintel oord en Prinsenland, hebben dit jaar een sLuitende be groting. Dit getuigt, aldus spreker, van een voorzich tig financieel beleid. Wellicht hadden deze gemeenten ook sluitende begrotingen, toen de geldstroom uit het gemeentefonds vertraagd werd. Andere gemeenten hadden moeilijkheden en konden hun begrotingen niet sluitend krijgen. Ook dit is gelukkig veranderd. De uitkeringen uit het gemeentefonds worden niet alleen tijdig be kend gemaakt, maar zijn ook verhoo'gd. Het is dan ook minder moeilijk een sluitende begroting samen te stel len dan enkele jaren geleden. De centrale financiering is er echter mede oorzaak van, dat de begroting slui tend kan worden gemaakt. Hierdoor moeten n.l. vele plannen blijven liggen, omdat er geen financierings middelen aanwezig zijn. De uitgaven, waaronder rente en aflossing, stijgen minder snel dan vroeger. Een sluitende begroting is prachtig. Het betekent, dat de gemeentelijke huishouding gezond is. Wanneer echter de begroting sluitend wordt gekregen door middel van een centrale financiering,dan wijst het erop, dat die gemeentelijke huishouding toch niet zo gezond is. Dat tot schade van de gemeenschap allerlei voorzieningen moeten blijven liggen, is voor veel gemeenten, waar onder onze gemeente, hèt grote probleem. In de wereldhuishouding stijgt ook de vraag naar grote re proporties. Ook daar is een vooruitgang te bespeuren. De negatieve gevolgen van die vooruitgang zijn evenwel van een enorme omvang. We zien, hoe de economische mogelijkheden toenemen. Hoe onze productiviteit groeit. Hoe de mens steeds meer tot stand brengt. De vruchten van die vooruitgang komen evenwel aan een zeer klein deel van de mensheid toe. Hoe ondanks al die econo mische mogelijkheden de tegenstelling tussen rijk en arm blijft bestaan. De rijken worden rijker, de armen worden armer. Wij zien, dat bij een technische vooruitgang, het steeds opvoeren van do mogelijkheden ongekend zijn. Tegelijkertijd zijn de verniotigingskansen van de mensheid ongekend. In ons land, maar ook daarbuiten, reageren vooral jon geren op de mistoestanden van oorlog, armoede, honger en discriminatie. -6-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1968 | | pagina 65