HERZIENING
VERORDENING
OP HET AFHA
LEN VAN
HUISVUIL.
Het betoog van de heer Sturris is ook voor de heer de Jong
aanleiding tot het maken van enige opmerkingen. Naar zijn
mening is het betoog van de heer Sturris te veel gegrond
op een persoonlijk standpunt. Wij zijn, aldus spreker,als
raadslid gekozen om het algemeen belang van de gemeente
te dienen. En dit belang moet boven het persoonlijk belang
staan. De openstelling van het zwembad op zondag zal ook
voor hem een principiële aangelegenheid worden. Dit komt
echter eerst bij de exploitatie ter sprake. Hij acht het
onjuist, dat men door het innemen van een standpunt als
de heer Sturris, een ander zijn wil op gaat leggen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens het voorstel
aangenomen, onder aantekening, dat de heer Sturris geacht
wil worden te hebben tegengestemd.
11. Een voorstel van burgemeester en wethouders van 17 januari
1968, tot herziening van de "verordening op het afhalen
van huisvuil".
De heer de Visser vraagt of de tekst van artikel 3 van de
verordening letterlijk moet worden opgevat. Met name voor
de bejaarden in de gemeente is het misschien bezwaarlijk,
om de vuilnisemmerskorter dan één uur voordat het huis
vuil wordt opgehaald, buiten te zetten.
De heer van der Wiele meent, dat de voorgestelde verorde
ning weinig of geen effect zal hebben op de handelwijze
van de bevolking.
Hij vraagt of met de gemeente Steenbergen niet overeenge
komen kan worden, dat de roltrommelauto in plaats van een
halve dag, gedurende een volle dag ter beschikking van de
gemeente Dinteloord en Prinsenland wordt gesteld.
De heer Hack vindt de strafbepaling in de verordening t.w.
300,boete of 2 maanden hechtenis, té zwaar gesteld.
Ook de tekst van artikel 3 zou zijns inziens beter kunnen
worden gewijzigd en wel in dier voege, dat de vuilnisemmers
in de wintermaanden, wanneer het 's morgens langer donker
is, direkt of binnen de gestelde termijn moeten worden
binnengehaald
De voorzitter deelt hierop mede, dat het tijdstip in de
verordening speciaal is opgenomen om te voorkomen, dat de
mensen, de avond voordat het huisvuil wordt opgehaald, de
vuilnisemmers op de openbare straat zetten. Tevens is dit
artikel voor de politie een gegeven, op grond waarvan zij,
bij gebleken overtreding gepaard gaande met een ongeluk,
op kunnen treden.
Wat de boete betreft, deelt de voorzitter vervolgens mede,
dat ten hoogste die straf kan worden opgelegd. Deze straf
maat is n.l. het maximum, dat de raad ener gemeente in een
strafverordening kan bepalen.
De verordening is een wijziging van de bestaande verorde
ning op het afhalen van huisvuil e.d. en heeft hoofdzake
lijk betrekking op het ophalen van zgn. "grof vuil".
In antwoord op het betoog van de heer van der Wiele, zegt
de voorzitter, dat in de praktijk gebleken is, dat een rol
trommelauto een onvoldoende capaciteit bezit om het grof
vuil in de gemeente in één keer op te halen.
Overigens, aldus de voorzitter, kost de vrachtauto die het
grof vuil ophaalt, slechts 12,per uur, terwijl
voor de roltrommelauto aan de gemeente Steenbergen ƒ.30,
per uur moet worden betaald.
De heer Hulshof vraagt of in de gemeente geen gronden aan
wezig zijn waarop een stortplaats voor vuil kan worden ge
maakt
De voorzitter antwoordt hierop ontkennend en deelt tevens
mede, dat een stortplaats .in een gemeente steeds een ont
sierende aanblik zal geven.
Zonder hoofdelijke stemming en met algemene (ll)stemmen
wordt het voorstel vervolgens aangenomen.
-.14-