zondagsrust metterdaad er door sal worden bevorderd, terwijl go meeraer- heid, hoewel de mogelijkheid van een rustige zondDRSViering gaine will - de bevorderen, toch meent dat een verplichte sluiting v«n ede op dec niet de iuiste methode daarvoor is. n De heer Peeters had liever gezien dat Burgemeester en Wethouders, dit voor- stel voor kennisgeving hadden aangenomen, en wijst er op d-t hwb Christus geboren, werd in de herberg. Spreker vraagt wac er - - van terecht zou komen als overal de caie's werden gesloten. De Roomo Katholieken zijn n.l. soepeler dan de Protestanten ten aanzien van de Zondagsviering. Spreker wijst op het werken op aondag voor de melkvee houderij, spoorwegen en busdiensten. De bevoroeringvan de zondagsheili ging ligt z.i. op een ander terrein, de schandalen inje postba-n en Sasdiik^zj in 100 maal erger dan het bezoek van do cale's op Zoncag, 5e heer Merkens wijst o? de betekenis van de cafe - s var het platteland en zegt dat het cafébezoek voor velen een gepaste ontspanning op ^Zondag is De kerkbezoekers van buiten zouden ten zeerste belemmerd woraen in dien ae cafe's op Zonu&g gesloten zouden zijn, evenals de vreemdelingen die de gemeente passeren. Als hier de cafe's gesloten worsen gaunjle jongelui naar elders waar meer vrijhei;.-, is en dan wordt heb ouserJ_i;jk toezicht moeilijker en de zedelijke gevaren groter, ook wordt het bezoek aan clandestienejar gelegenheden bevorderd, waar meer wordt gedronken. De heer de Visser verklaart zich tegenstander van sluiting op Zondag, omdat hij opkomt voor de- middenstand. Da bevolking is hier te verdeeld en spreker is principieel tegen dwang in deze. De heer de Prei wijst op zijn standpunt en zegt dat het voorstel is ge daan als partij, daar de statuten van zijn partij eischen zondagsrust en heiliging, daar dit God eist. Het voorstel kon niet door Burgemeester en Wethouders voor kennisgeving worden aangenomen, daar de Raad hier over beslist. De mensen van buiten hebben z.i. ruimschoots gelegenheid om bij particulieren op Zond-s cte fietsen weg te zetten. Het melken is niet in strijd met het geloof daar dit voor het levensonderhoud nodig is. Verder merkt spreker op, dat Christus niet in een herberg maar in een stal is geboren. Spreker is het met de heer Peeters eens, dat langs straten en wegen ergerlijke dingen gebeuren, doch hij heeft nooit een voorstel tot ver betering daarvan van de heer Peeters gehoord. Hu de heer de Visser te gen zal stemmen blijkt thans duidelijk dat van een Christelijke levens beschouwing niets terecht komt. Spreker wekt elk raadslid op tot inkeer en om zijn stem voor het voorstel uit te brengen. De heer Peetersdat net algemeen bekend is dat het zumenleven tus sen Hoorns-Katholieken en Protestanten goed gaat. Wanneer deze sluiting doorgaat, dan komt er een scheuring. De tijd is niet ver meer af, zegt spreker, dat de Katholieken de meerderheid in de Raad zullen hebben,en dan zouden deze die macht ook wel eons kunnen gebruiken om dingen te doen die de tegenpartij minder aangenaam zijn. De heer Stange constateert dat de bes pre kinzin het begin op gewoon peil stonden, in tweede instantie was dit afgrijzend. De heer Peeters schijnt geen zier medeleven te hebben met de Protestantse principes, opreker verzoekt de heer Peeters die laatste woorden terug te nemen. De Voorzitter zegt dat hij thans het voorstel van de raadsleden tot slui ting der café's op Zondag i-> czal brengen. Tegen stemden de heren Peeters, van Est, de Visser, Baten, Paulus en Bierkens, zodat het voor stel is verworpen. merkt op dat hij de eerste maal aan het woord zijnde, bedoelde te zeggen dat voor Christus plaats gezocht werd in de herberg, en

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1947 | | pagina 14