zondagsrust metterdaad er door sal worden bevorderd, terwijl go meeraer-
heid, hoewel de mogelijkheid van een rustige zondDRSViering gaine will -
de bevorderen, toch meent dat een verplichte sluiting v«n ede op
dec niet de iuiste methode daarvoor is. n
De heer Peeters had liever gezien dat Burgemeester en Wethouders, dit voor-
stel voor kennisgeving hadden aangenomen, en wijst er op d-t hwb
Christus geboren, werd in de herberg. Spreker vraagt wac er - -
van terecht zou komen als overal de caie's werden gesloten. De Roomo
Katholieken zijn n.l. soepeler dan de Protestanten ten aanzien van de
Zondagsviering. Spreker wijst op het werken op aondag voor de melkvee
houderij, spoorwegen en busdiensten. De bevoroeringvan de zondagsheili
ging ligt z.i. op een ander terrein, de schandalen inje postba-n en
Sasdiik^zj in 100 maal erger dan het bezoek van do cale's op Zoncag,
5e heer Merkens wijst o? de betekenis van de cafe - s var het platteland
en zegt dat het cafébezoek voor velen een gepaste ontspanning op ^Zondag
is De kerkbezoekers van buiten zouden ten zeerste belemmerd woraen in
dien ae cafe's op Zonu&g gesloten zouden zijn, evenals de vreemdelingen
die de gemeente passeren. Als hier de cafe's gesloten worsen gaunjle
jongelui naar elders waar meer vrijhei;.-, is en dan wordt heb ouserJ_i;jk
toezicht moeilijker en de zedelijke gevaren groter, ook wordt het bezoek
aan clandestienejar gelegenheden bevorderd, waar meer wordt gedronken.
De heer de Visser verklaart zich tegenstander van sluiting op Zondag,
omdat hij opkomt voor de- middenstand. Da bevolking is hier te verdeeld
en spreker is principieel tegen dwang in deze.
De heer de Prei wijst op zijn standpunt en zegt dat het voorstel is ge
daan als partij, daar de statuten van zijn partij eischen zondagsrust
en heiliging, daar dit God eist. Het voorstel kon niet door Burgemeester
en Wethouders voor kennisgeving worden aangenomen, daar de Raad hier
over beslist. De mensen van buiten hebben z.i. ruimschoots gelegenheid
om bij particulieren op Zond-s cte fietsen weg te zetten. Het melken is
niet in strijd met het geloof daar dit voor het levensonderhoud nodig
is. Verder merkt spreker op, dat Christus niet in een herberg maar in
een stal is geboren.
Spreker is het met de heer Peeters eens, dat langs straten en wegen
ergerlijke dingen gebeuren, doch hij heeft nooit een voorstel tot ver
betering daarvan van de heer Peeters gehoord. Hu de heer de Visser te
gen zal stemmen blijkt thans duidelijk dat van een Christelijke levens
beschouwing niets terecht komt.
Spreker wekt elk raadslid op tot inkeer en om zijn stem voor het voorstel
uit te brengen.
De heer Peetersdat net algemeen bekend is dat het zumenleven tus
sen Hoorns-Katholieken en Protestanten goed gaat. Wanneer deze sluiting
doorgaat, dan komt er een scheuring. De tijd is niet ver meer af, zegt
spreker, dat de Katholieken de meerderheid in de Raad zullen hebben,en
dan zouden deze die macht ook wel eons kunnen gebruiken om dingen te
doen die de tegenpartij minder aangenaam zijn.
De heer Stange constateert dat de bes pre kinzin het begin op gewoon peil
stonden, in tweede instantie was dit afgrijzend. De heer Peeters schijnt
geen zier medeleven te hebben met de Protestantse principes, opreker
verzoekt de heer Peeters die laatste woorden terug te nemen.
De Voorzitter zegt dat hij thans het voorstel van de raadsleden tot slui
ting der café's op Zondag i-> czal brengen. Tegen stemden de heren
Peeters, van Est, de Visser, Baten, Paulus en Bierkens, zodat het voor
stel is verworpen.
merkt op dat hij de eerste maal aan het woord zijnde, bedoelde te zeggen
dat voor Christus plaats gezocht werd in de herberg, en