betrokken. Ik heb in de commissie gezegd en daar heb ik eigen
lijk geen antwoord op gekregen, kunnen we ook kijken naar
subsidiemogelijkheden bij het rijk en in Brussel. Daarbij wou
ik dan ook andere panden in Bergen op Zoom die in slechte
staat verkeren betrekken. Daarbij denk ik aan de watermolen,
de getijdemolen die wij hier in Bergen op Zoom hebben en die
toch behoorlijk staat te verpauperen, terwijl het een van de
laatste getijdewatermolens in Nederland is.
Wat betreft de huiskamer van Bergen op Zoom, de Grote Markt
parkeervrij op korte termijn, hebben wij helaas nog geen
toezegging gekregen, maar wanneer we de weekmarkt er naar toe
halen krijgen we misschien het CDA ook mee. Ik heb nog steeds
goede hoop.
Wat mij zeer aanstaat is het wonen boven winkels. Wij hebben
een voorstel gedaan om te komen tot een horizontale indeling
wat betreft de panden in de binnenstad in de lus en met name
te kijken naar handhaven c.q. herstellen van de bestemming
wonen. Ik vind het jammer dat op een gegeven moment de porte
feuillehouder geen gebruik wil maken van de volkshuisvestings-
wet.Ik wil toch vragen om enige voorzichtigheid richting
beheersmnaatschappijHet onderzoek wordt aangekondigd en ik
denk dat we daar toch voorzichtig mee moeten zijn. Ik ben niet
direct tegen, maar we moeten ook kijken of het een goede zaak
zou zijn om de woningcorporaties en de gemeente hierbij te
betrekken en mogelijk andere projectontwikkelaars dan de
APO.Wat ons betreft mag dan ook de A.B.C. of welke formule dan
ook met parkeerflats waaraan dan allerlei landelijke ketens
gekoppeld zijn, in de prullebak verdwijnen. Het Zuivelplein
als min of meer centraal punt vinden wij een uitstekend idee.
Wij zijn wel voor het behoud van het oude postkantoor. Moge
lijk moeten we kijken of we dat pleinwinkelhart toch wat vorm
kunnen geven. Er staan op het ogenblik nog een aantal panden
leeg in de binnenstad en de lussen. Mogelijk dat De Mooy en
het reisbureau zouden willen verhuizen, dan kunnen we daar een
heel leuk pleintje creëren.
Dus nogmaals geen parkeergarages maar bewegwijzering naar
Haven, Plein 13 en station en het aantrekkelijker, voetgan-
gersvriendelijker maken van de aanlooproutes, met name dan de
Burg. van Hasseltstraat.
In zijn totaliteit is het geen onaardige nota. Wij gaan ook
accoord met de hoofddoelstelling en de drie subdoelstellingen,
alleen over de plannen voor de uitwerking zijn wij niet hele
maal tevreden en denken wij over een aantal punten duidelijk
anders
De heer J. VAN ES: Ik ben in Rotterdam geboren en als ik dat
na 25 jaar Bergen soms wel eens vergeet, dat is een paar weken
per jaar, wordt ik daar weieens een keer fijntjes aan her-
innnerd. Een bekend trekje bij Rotterdammers is de dadendrang,
een bekend grapje is dat bij C&A de overhemden reeds met
opgerolde mouwen worden verkocht. Het is niet praten maar
doen. Ze zeggen dat meestal wat anders, maar dat staat niet zo
goed in de notulen.
Tegen deze achtergrond kunt u begrijpen dat ik de afgelopen
weken toch wat moeite heb gehad met de oeverloze discussies
over het beleidsplan Binnenstad. Het duurde toch even voor het
28
bij de meesten helemaal duidelijk was wat het plan eigenlijk
inhoudt. Een typisch voorbeeld was de vertegenwoordiger van de
MGHBOB die de maximum parkeertijd op bepaalde locaties liever
bepaald zag op een uur in plaats van op een kwartier. Voor
zitter, daar praten we hier niet over. Dit is een kader, een
raamplan dat verdere uitwerking behoeft. Daarin is voorzien in
het projectenboek. Dit geeft een tijdpad aan, legt de verant
woordelijkheden vast en biedt daarom controlemogelijkheden op
een juiste en tijdige uitvoering van het plan. We hebben hier
te maken met een goed gedocumenteerd en logisch opgesteld plan
dat ons zal helpen bij het bepalen van het beleid met betrek
king tot onze binnenstad tot tenminste het jaar 2000. Geen
keurslijf, maar flexibel opgesteld. Een plan dat nagenoeg
stadsbreed wordt gedragen, dat is aangepast op reacties die u
van verschillende zijden heeft ontvangen. Hiervoor heb ik
waardering. Ik denk dat we met dit aangepast plan vooruit
kunnen
Een opmerking zou ik toch nog willen maken over een onderdeel,
dat veel aandacht heeft gekregen, namelijk de plaatsen van de
zogeheten trekkers. Het is een goede zaak dat er naar wordt
gestreefd het Zuivelplein het zwaartepunt in het kernwinkelge
bied te laten worden. Ik heb alleen mijn twijfels over de
haalbaarheid van de stoelendans die door de grote trekkers zou
moeten worden uitgevoerd. Ook de winkelinvulling van de ge
plande garage aan het Past. Joorenplein, die er natuurlijk
moet komen en het lijkt er nu op nu het bestemmingsplan is
goedgekeurd, zou een factor kunnen zijn die invloed uitoefent
op de beweging van de trekkers. Al met al denk ik dat we dit
aspect van de planvorming erg flexibel moeten benaderen en ons
niet moeten doodstaren op dit gegeven en het als een absolute
must moeten zien.
Nogmaals mijn waardering voor het vele werk dat er in dit plan
is gestoken. Het zal u duidelijk zijn dat Gemeentebelan
gen/Stadspartij van harte instemt met het bijgestelde plan en
de daaraan gekoppelde besluitvorming.
Ter afsluiting, voorzitterm, ik koop mijn overhemden altijd in
Rotterdam bij C&A en ik hoop dat we er een keer aan toekomen
dat ik ze in Bergen op Zoom bij C&A kan komen, waar dat ook
moge zijn.
De heer VAN DER KALLEN: Bij C&A koopt alleen maar de gegoede
stand in Rotterdam. De echte werkers komen daar niet hoor.
De heer AERTSSEN: In onze schriftelijke reactie op het Be
leidsplan Binnenstad heeft de Partij van de Arbeid aangegeven
zich in grote lijnen te kunnen vinden in de visie zoals die in
het Beleidsplan Binnenstad is neergelegd. Wij hebben ook
waardering voor het vele werk dat hiervoor is verricht.
We hebben echter ook geconstateerd dat wij toch bezorgd zijn
over een aantal aspecten die betrekking hebben op de uitvoe
ring. Wij vragen ons af of een aantal zaken dat wel mooi is
opgeschreven, ook daadwerkelijk op de pootjes terecht zal
komen zoals wij zouden willen. In de commissie heb ik dit nog
eens nader toegelicht en hierbij gedoeld op een aantal zaken
die beter vormgegeven moeten worden wat ons betreft, zoals de
lussenstructuurversterking van het westelijk deel van het
29