de gemeente daarbij loopt, of er een maximum bedrag per par keerplaats voor rekening van de gemeente is vastgelegd. Met andere woorden, hoe zwaar gaat een en ander straks drukken op de gemeentelijke begroting. Wij zijn ons ervan bewust dat deze vragen misschien niet binnen de orde van deze vergadering vallen, maar wij willen wel aangeven dat dit een grote zorg is voor onze fractie. Wij zullen u deze en aanvullende vragen zo snel mogelijk schrifte lijk doen toekomen. De heer AERTSSEN: De politieke wil is bij de Partij van de Arbeid altijd aanwezig geweest om geconcentreerde parkeerloka- ties aan de ring rond het centrum aan te leggen. Reeds in 1987 stemden wij om die reden in met het idee van het bouwen van een parkeergarage op het Past. Joorenplein. De Partij van de Arbeid heeft dit steeds gedaan onder strikte voorwaarden en criteria. Op de eerste plaats hebben wij steeds gesteld dat op zich er voldoende parkeerplaatsen zijn in en rond het centrum van Bergen op Zoom. Ten tweede hebben wij gesteld dat toevoeging van parkeerplaat sen op geconcentreerde lokaties aan de ring tot vermindering van parkeerplaatsen binnen de ring moet leiden. Dat wil zeg gen, nieuw voor oud. De garage moet, uiteraard, passen binnen de stedelijke struc tuur van de Bergse binnenstad. Het doel van dit alles is voor de Partij van de Arbeid steeds geweest om de binnenstad aantrekkelijker, leefwaardiger en veiliger te maken zowel voor de bewoners maar ook voor de bezoekers en natuurlijk ook voor de ondernemers, die daar zeer veel belang bij hebben. Wij constateren dat het college, nog enigszins onwennig welis waar, ook deze kant op wil. Er is sprake, dat spreekt uit het beleidsplan binnenstad nu volgens mij heel duidelijk, van een echt sturend parkeerbeleid. Wij kunnen dan ook instemmen met het voorstel dat planologisch de weg vrij moet maken voor realisatie van een parkeergarage. Goedkeuring, dat is de slag om de arm die wij wilden houden, betekent niet automatisch goedkeuring in het vervolgtraject als het om realisatie gaat van de parkeergarage, want wij denken dat er nog wel enkele hobbels te nemen zullen zijn. Op de eerste plaats is de financiering en in het verlengde daarvan de exploitatie, voor ons nog niet helemaal duidelijk. Ik heb hier nog wat vraagtekens, maar het gaat te ver om daar nu op in te gaan. De discussie gaat zeker nog komen. Ten tweede willen wij van de portefeuillehouder toch het plan van aanpak zien hoe hij het principe van nieuw voor oud gaat realiseren. Wij willen graag zien dat als hij parkeerplaatsen toevoegt op het Past. Joorenplein, waar die elders in de stad gaan verdwijnen. Ten derde vragen wij aandacht voor het ontwerp, wat wij overi gens een goed ontwerp vinden, maar voor de verdere concretise ring en met name ook aandacht voor de sociale veiligheid en bereikbaarheid De heer WOLTJER: Er zijn twee zaken waar ik uiteindelijk op terug wil komen, maar ook even op de commissievergadering 20 zelf, dat wil zeggen op de vergaderingen de laatste tijd van Ruimtelijke Ordening. De late uren tot waarin wij doorgaan, daarover wilde ik wat zeggen. Wij hebben tweemaal een vergade ring gehad dat we toch ver na half elf zijn doorgegaan. Ik heb de suggestie dat het college binnenkort komt met een aanpas sing van het huishoudelijke reglement om uiterlijk tot 23.00 u. door te gaan. Misschien dat we bij dit soort plannen ook eens moeten gaan kijken of we een eerste termijn niet schrif telijk kunnen gaan doen en kunnen werken met spreektijd voor commissieleden. Nu over de nota zelf. Van lijst Linssen hoor ik over de in spraak van de bewoners. Ik kan niet correct vinden wat er in de krant heeft gestaan. Ik heb ook de indruk dat de bewoners worden gehoord en het lijkt dat er correct wordt gehandeld, maar er wordt een beetje de indruk gewekt dat bij voorbaat al vaststaat dat de garage er komt. Mijn fractie had toch liever gezien dat er gekeken werd naar parkeermogelijkheden bij het station. De fractie van Groen Links denkt dat je daarmee het woon- werkverkeer ook daar kunt onderbrengen door eventueel een parkeerkelder en dek gecombineerd met een overdekt bussta- tion. Ik heb het ontwerp gezien en vind het eigenlijk een heel mooi ontwerp, maar voor een parkeergarage in Roosendaal, niet passend voor een parkeergarage in de historische binnenstad van Bergen op Zoom. Waar ik ook een beetje moeite mee had, is dat nu al aangekondigd is door de portefeuillehouder dat hij bij wijziging van het bestemmingsplan artikel 19 zal gebrui ken De heer VAN DER KALLEN: De heer Van Es verwees naar het verle den waarin zijn fractie altijd consequent bleef met betrekking tot parkeervoorzieningen. Ik ben dat ook geweest. Ik wijs om twee duidelijke redenen parkeergarages af. In de eerste plaats denk ik dat het verblijfsmilieu in parkeergarages de mensheid vergiftigd en daar wil ik geen bijdrage aan leveren. Derhalve ben ik principieel tegen parkeergarages. Ten tweede denk ik dat parkeergarages voor de gemeente Bergen op Zoom een finan ciële valkuil zijn van een zeer grote orde. In tegenstelling tot de Partij van de Arbeid die zegt te constateren dat de gemeente sturend bezig is, kan ik dat nog lang niet constate ren. Ik denk dat de gemeente sturend bezig is op een verkeerde manier. De heer AERTSSEN: Bij interruptie. Dan moet de portefeuille houder het zo nog maar eens verduidelijken, maar ik lees uit het beleidsplan Binnenstad dat het realiseren van parkeergara ges betekent dat elders ruimte wordt vrijgemaakt o.a. voor vergunninghouders maar ook om te bouwen en ook omdat gewoon ruimte gemaakt moet worden. Dus verdwijnen er parkeerplaatsen. De heer LINSSEN: Dat klopt mijnheer Aertssen, want op de Korenmarkt wordt dan gebouwd op het moment dat de parkeergara ge gerealiseerd wordt. Dat heeft de portefeuillehouder duide lijk gemaakt. De heer AERTSSEN: Dan nog een opmerking over het vergiftigen. 21

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 93