de gemeente daarbij loopt, of er een maximum bedrag per par
keerplaats voor rekening van de gemeente is vastgelegd. Met
andere woorden, hoe zwaar gaat een en ander straks drukken op
de gemeentelijke begroting.
Wij zijn ons ervan bewust dat deze vragen misschien niet
binnen de orde van deze vergadering vallen, maar wij willen
wel aangeven dat dit een grote zorg is voor onze fractie. Wij
zullen u deze en aanvullende vragen zo snel mogelijk schrifte
lijk doen toekomen.
De heer AERTSSEN: De politieke wil is bij de Partij van de
Arbeid altijd aanwezig geweest om geconcentreerde parkeerloka-
ties aan de ring rond het centrum aan te leggen. Reeds in 1987
stemden wij om die reden in met het idee van het bouwen van
een parkeergarage op het Past. Joorenplein. De Partij van de
Arbeid heeft dit steeds gedaan onder strikte voorwaarden en
criteria. Op de eerste plaats hebben wij steeds gesteld dat op
zich er voldoende parkeerplaatsen zijn in en rond het centrum
van Bergen op Zoom.
Ten tweede hebben wij gesteld dat toevoeging van parkeerplaat
sen op geconcentreerde lokaties aan de ring tot vermindering
van parkeerplaatsen binnen de ring moet leiden. Dat wil zeg
gen, nieuw voor oud.
De garage moet, uiteraard, passen binnen de stedelijke struc
tuur van de Bergse binnenstad.
Het doel van dit alles is voor de Partij van de Arbeid steeds
geweest om de binnenstad aantrekkelijker, leefwaardiger en
veiliger te maken zowel voor de bewoners maar ook voor de
bezoekers en natuurlijk ook voor de ondernemers, die daar zeer
veel belang bij hebben.
Wij constateren dat het college, nog enigszins onwennig welis
waar, ook deze kant op wil. Er is sprake, dat spreekt uit het
beleidsplan binnenstad nu volgens mij heel duidelijk, van een
echt sturend parkeerbeleid.
Wij kunnen dan ook instemmen met het voorstel dat planologisch
de weg vrij moet maken voor realisatie van een parkeergarage.
Goedkeuring, dat is de slag om de arm die wij wilden houden,
betekent niet automatisch goedkeuring in het vervolgtraject
als het om realisatie gaat van de parkeergarage, want wij
denken dat er nog wel enkele hobbels te nemen zullen zijn.
Op de eerste plaats is de financiering en in het verlengde
daarvan de exploitatie, voor ons nog niet helemaal duidelijk.
Ik heb hier nog wat vraagtekens, maar het gaat te ver om daar
nu op in te gaan. De discussie gaat zeker nog komen.
Ten tweede willen wij van de portefeuillehouder toch het plan
van aanpak zien hoe hij het principe van nieuw voor oud gaat
realiseren. Wij willen graag zien dat als hij parkeerplaatsen
toevoegt op het Past. Joorenplein, waar die elders in de stad
gaan verdwijnen.
Ten derde vragen wij aandacht voor het ontwerp, wat wij overi
gens een goed ontwerp vinden, maar voor de verdere concretise
ring en met name ook aandacht voor de sociale veiligheid en
bereikbaarheid
De heer WOLTJER: Er zijn twee zaken waar ik uiteindelijk op
terug wil komen, maar ook even op de commissievergadering
20
zelf, dat wil zeggen op de vergaderingen de laatste tijd van
Ruimtelijke Ordening. De late uren tot waarin wij doorgaan,
daarover wilde ik wat zeggen. Wij hebben tweemaal een vergade
ring gehad dat we toch ver na half elf zijn doorgegaan. Ik heb
de suggestie dat het college binnenkort komt met een aanpas
sing van het huishoudelijke reglement om uiterlijk tot 23.00
u. door te gaan. Misschien dat we bij dit soort plannen ook
eens moeten gaan kijken of we een eerste termijn niet schrif
telijk kunnen gaan doen en kunnen werken met spreektijd voor
commissieleden.
Nu over de nota zelf. Van lijst Linssen hoor ik over de in
spraak van de bewoners. Ik kan niet correct vinden wat er in
de krant heeft gestaan. Ik heb ook de indruk dat de bewoners
worden gehoord en het lijkt dat er correct wordt gehandeld,
maar er wordt een beetje de indruk gewekt dat bij voorbaat al
vaststaat dat de garage er komt. Mijn fractie had toch liever
gezien dat er gekeken werd naar parkeermogelijkheden bij het
station. De fractie van Groen Links denkt dat je daarmee het
woon- werkverkeer ook daar kunt onderbrengen door eventueel
een parkeerkelder en dek gecombineerd met een overdekt bussta-
tion.
Ik heb het ontwerp gezien en vind het eigenlijk een heel mooi
ontwerp, maar voor een parkeergarage in Roosendaal, niet
passend voor een parkeergarage in de historische binnenstad
van Bergen op Zoom. Waar ik ook een beetje moeite mee had, is
dat nu al aangekondigd is door de portefeuillehouder dat hij
bij wijziging van het bestemmingsplan artikel 19 zal gebrui
ken
De heer VAN DER KALLEN: De heer Van Es verwees naar het verle
den waarin zijn fractie altijd consequent bleef met betrekking
tot parkeervoorzieningen. Ik ben dat ook geweest. Ik wijs om
twee duidelijke redenen parkeergarages af. In de eerste plaats
denk ik dat het verblijfsmilieu in parkeergarages de mensheid
vergiftigd en daar wil ik geen bijdrage aan leveren. Derhalve
ben ik principieel tegen parkeergarages. Ten tweede denk ik
dat parkeergarages voor de gemeente Bergen op Zoom een finan
ciële valkuil zijn van een zeer grote orde. In tegenstelling
tot de Partij van de Arbeid die zegt te constateren dat de
gemeente sturend bezig is, kan ik dat nog lang niet constate
ren. Ik denk dat de gemeente sturend bezig is op een verkeerde
manier.
De heer AERTSSEN: Bij interruptie. Dan moet de portefeuille
houder het zo nog maar eens verduidelijken, maar ik lees uit
het beleidsplan Binnenstad dat het realiseren van parkeergara
ges betekent dat elders ruimte wordt vrijgemaakt o.a. voor
vergunninghouders maar ook om te bouwen en ook omdat gewoon
ruimte gemaakt moet worden. Dus verdwijnen er parkeerplaatsen.
De heer LINSSEN: Dat klopt mijnheer Aertssen, want op de
Korenmarkt wordt dan gebouwd op het moment dat de parkeergara
ge gerealiseerd wordt. Dat heeft de portefeuillehouder duide
lijk gemaakt.
De heer AERTSSEN: Dan nog een opmerking over het vergiftigen.
21