ShSfctS Sïïf alf een do r
feeshophoudersdat zij weinig onder de indruk zijn van die 5
gr. omdat er kennelijk 101 manieren zijnom dat te ontduiken.
Dat gaat op een heel creatieve wijze kan ik u verzekeren.
Wat betreft punt 6, de regelgeving ten aanzien van affiche
ring, daarvan hebben wij al aangegeven dat we dat een uitste
kende maatregel vinden, waarvan we ook denken dat dit goed te
controleren valt.
In punt 7 wordt gesproken over betere controle-mogelijkheden
voor de politie. Dat is op zich een heel loffelijk streven,
maar wij vragen ons af in hoeverre je daartoe de mogelijkheden
hebt. Hoe zit het bijvoorbeeld met fouilleren Wij hebben van
een coffeeshophouder gehoord dat hij nu zijn hele voorraad in
een doos op de toonbank heeft, maar op het moment dat er heel
streng gecontroleerd gaat worden, zegt hij, wordt het gewoon
op het lijf gedragen. Mag er dan gefouilleerd worden Hij is
niet van plan dat te tolereren. Ik geeft het maar even aan en
begrijp ook heel goed hoe moeilijk het is om dit soort maatre
gelen inderdaad te controleren. Ik zou graag van u willen
weten hoever die bevoegdheden dan moeten gaan, wat is wel en
niet mogelijk.
Het punt van het overleg, daarvan kan ik zeggen dat wij denken
dat dit een goede zaak is.
Met de punten 8, 9 en 10 kunnen wij van harte instemmen. Er is
één punt waar we in de commissie ook over gesproken hebben en
dat is dat we niet alleen maar praten over overlast voor
omwonenden, maar we denken dat je ook over een soort last kunt
spreken voor ouders van jongeren. Vooral daar waar het gaat om
de onrust, de angst, de onwetendheid ten aanzien van softdrugs
en de angst die men heeft dat de jeugd daarmee in aanraking
komt. Wij zouden het bijzonder prettig vinden wanneer de
aanbevelingen, die in de inspraakreactie van de GGD zijn
opgenomen, om meer en gestructureerde voorlichting te geven,
ook al op basisscholen zou worden overgenomen. Wat ons betreft
zou daar extra geld voor uitgetrokken mogen worden, de GGD
heeft een bepaald programma, gezonde school- en genotmiddelen
voor het basisonderwijs, waarin het hele scala van alcohol,
roken en softdrugs wordt bestreken, wanneer dat op een ge
structureerde wijze wordt uitgevoerd. Er is inderdaad wel
sprake van dat hier en daar op middelbare scholen voorlichting
wordt gegeven, maar het is naar ons idee onvoldoende. Dat is
onze tweede vraag. Wij zouden graag willen dat daar een be
paalde structuur in aangebracht wordt.
Tot zover in eerste termijn.
De heer VAN DEN KIEBOOM: Ik heb het gevoel, ik zeg het maar
heel nadrukkelijk om interrupties te voorkomen, dat de discus
sies over drugs zelden worden gevoerd op basis van argumenten.
Ik constateer dat in die situatie de onderbuikgevoelens dan de
overhand krijgen. Niettemin moet ik zeggen, dat het drugspro
bleem wellicht mede in stand gehouden door het ontbreken van
een adequate wetgeving op het gebied, een probleem is dat een
gigantische maatschappelijke impact heeft. We constateren met
zijn allen dat dat probleem en de impact daarvan zich niet
laat beperken tot onze landsgrenzen, dus laat staan de gemeen
tegrenzen. Anders gezegd, ik denk dat we spreken over een
internationaal probleem wat zich vooral, als het gaat over de
preventie6enTetnS^ -et dat 1K sons
h^t- (TGVoel heb dat het hoofdaccent in de discussie vaa*. y y
weordfVb?j de gebruikers en te weinige
slachtoffer zijn van de overlast en de drugscriminaiit
die zin denk ik dat uw nota daar met zijn
kertijd denk ik dat uw nota, maar dat wisten we met zijn
allen, beperkingen oplegt. COm-
Dan kóm ik bij de nationale wetgeving Ik heb de noïitie van
missie al gezegd, ik ben wat teleurg vooral het
hpt kabinet. Het is een wetgeving die, volgens mij,
kabinet dwingt door internationale belangen een wetgeving op
noten te zetten die naar mijn opvattingniet adequaat is We
geSoSgbeleid.^denk1^ïat^uiït, ^eJongen
"en" 1
Tollend verslavingsproblematiek in nin al,—id. IK
daarmee de woon- en leefomgeving zeker aan. fracties in de
de sfeer van handhaving wel 100* at te aicnuen
aanzien van de overlast serieus nemen. Ik zou
laten we beginnen, kijken hoever we komen, laten we evenrueei
een keer op ons gezicht gaan, daar hoeven we ons niet voor
schamen, daar leren we weer van. nnntscrewiis
Dan ten aanzien van de 10 punten. Ik ga pU^|^en
langslopen want dan ga ik de commissie e g g aantal
Daar heb ik geen behoefte aan. Ik heb gezegd dat op ee*a^al
punten wellicht wat valt af te dingen. Een ding wü
lichten en dat is dat het beleid dat u Yoors.tel^m:ts.SnchJ^
niet het absolute en beste beleid zal zijn in de z
kunnen we nu niet een beleid voeren dat alle coffeeshop
dichtgaan, maar ik denk dat als je daarop te
een croed alternatief voor in de plaats te stellen,
simpele benadering is. Wij gaan accoord met uw v°°rshel, m
heel nadrukkelijk willen wij daarbij aantekenen dat°^
uitvoering van dat beleid absoluut voorkom.an moe"t worden
een eventueel illegaal circuit gaat ontstaan op straa
wel bij huisdealers. Aansluitend op het eventueel