ShSfctS Sïïf alf een do r feeshophoudersdat zij weinig onder de indruk zijn van die 5 gr. omdat er kennelijk 101 manieren zijnom dat te ontduiken. Dat gaat op een heel creatieve wijze kan ik u verzekeren. Wat betreft punt 6, de regelgeving ten aanzien van affiche ring, daarvan hebben wij al aangegeven dat we dat een uitste kende maatregel vinden, waarvan we ook denken dat dit goed te controleren valt. In punt 7 wordt gesproken over betere controle-mogelijkheden voor de politie. Dat is op zich een heel loffelijk streven, maar wij vragen ons af in hoeverre je daartoe de mogelijkheden hebt. Hoe zit het bijvoorbeeld met fouilleren Wij hebben van een coffeeshophouder gehoord dat hij nu zijn hele voorraad in een doos op de toonbank heeft, maar op het moment dat er heel streng gecontroleerd gaat worden, zegt hij, wordt het gewoon op het lijf gedragen. Mag er dan gefouilleerd worden Hij is niet van plan dat te tolereren. Ik geeft het maar even aan en begrijp ook heel goed hoe moeilijk het is om dit soort maatre gelen inderdaad te controleren. Ik zou graag van u willen weten hoever die bevoegdheden dan moeten gaan, wat is wel en niet mogelijk. Het punt van het overleg, daarvan kan ik zeggen dat wij denken dat dit een goede zaak is. Met de punten 8, 9 en 10 kunnen wij van harte instemmen. Er is één punt waar we in de commissie ook over gesproken hebben en dat is dat we niet alleen maar praten over overlast voor omwonenden, maar we denken dat je ook over een soort last kunt spreken voor ouders van jongeren. Vooral daar waar het gaat om de onrust, de angst, de onwetendheid ten aanzien van softdrugs en de angst die men heeft dat de jeugd daarmee in aanraking komt. Wij zouden het bijzonder prettig vinden wanneer de aanbevelingen, die in de inspraakreactie van de GGD zijn opgenomen, om meer en gestructureerde voorlichting te geven, ook al op basisscholen zou worden overgenomen. Wat ons betreft zou daar extra geld voor uitgetrokken mogen worden, de GGD heeft een bepaald programma, gezonde school- en genotmiddelen voor het basisonderwijs, waarin het hele scala van alcohol, roken en softdrugs wordt bestreken, wanneer dat op een ge structureerde wijze wordt uitgevoerd. Er is inderdaad wel sprake van dat hier en daar op middelbare scholen voorlichting wordt gegeven, maar het is naar ons idee onvoldoende. Dat is onze tweede vraag. Wij zouden graag willen dat daar een be paalde structuur in aangebracht wordt. Tot zover in eerste termijn. De heer VAN DEN KIEBOOM: Ik heb het gevoel, ik zeg het maar heel nadrukkelijk om interrupties te voorkomen, dat de discus sies over drugs zelden worden gevoerd op basis van argumenten. Ik constateer dat in die situatie de onderbuikgevoelens dan de overhand krijgen. Niettemin moet ik zeggen, dat het drugspro bleem wellicht mede in stand gehouden door het ontbreken van een adequate wetgeving op het gebied, een probleem is dat een gigantische maatschappelijke impact heeft. We constateren met zijn allen dat dat probleem en de impact daarvan zich niet laat beperken tot onze landsgrenzen, dus laat staan de gemeen tegrenzen. Anders gezegd, ik denk dat we spreken over een internationaal probleem wat zich vooral, als het gaat over de preventie6enTetnS^ -et dat 1K sons h^t- (TGVoel heb dat het hoofdaccent in de discussie vaa*. y y weordfVb?j de gebruikers en te weinige slachtoffer zijn van de overlast en de drugscriminaiit die zin denk ik dat uw nota daar met zijn kertijd denk ik dat uw nota, maar dat wisten we met zijn allen, beperkingen oplegt. COm- Dan kóm ik bij de nationale wetgeving Ik heb de noïitie van missie al gezegd, ik ben wat teleurg vooral het hpt kabinet. Het is een wetgeving die, volgens mij, kabinet dwingt door internationale belangen een wetgeving op noten te zetten die naar mijn opvattingniet adequaat is We geSoSgbeleid.^denk1^ïat^uiït, ^eJongen "en" 1 Tollend verslavingsproblematiek in nin al,—id. IK daarmee de woon- en leefomgeving zeker aan. fracties in de de sfeer van handhaving wel 100* at te aicnuen aanzien van de overlast serieus nemen. Ik zou laten we beginnen, kijken hoever we komen, laten we evenrueei een keer op ons gezicht gaan, daar hoeven we ons niet voor schamen, daar leren we weer van. nnntscrewiis Dan ten aanzien van de 10 punten. Ik ga pU^|^en langslopen want dan ga ik de commissie e g g aantal Daar heb ik geen behoefte aan. Ik heb gezegd dat op ee*a^al punten wellicht wat valt af te dingen. Een ding wü lichten en dat is dat het beleid dat u Yoors.tel^m:ts.SnchJ^ niet het absolute en beste beleid zal zijn in de z kunnen we nu niet een beleid voeren dat alle coffeeshop dichtgaan, maar ik denk dat als je daarop te een croed alternatief voor in de plaats te stellen, simpele benadering is. Wij gaan accoord met uw v°°rshel, m heel nadrukkelijk willen wij daarbij aantekenen dat°^ uitvoering van dat beleid absoluut voorkom.an moe"t worden een eventueel illegaal circuit gaat ontstaan op straa wel bij huisdealers. Aansluitend op het eventueel

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 8