lettend de landelijke en ook de plaatselijke ontwikkelingen in de gaten te houden. Is er sprake van toename, dan is het, denk ik, belangrijk dat het aantal bijgesteld wordt. Wat betreft punt 2, dat is de regel waarin wordt gesteld op 150 m afstand van scholen. Er wordt al een regel gehanteerd dat jongeren onder de 18 jaar niet mogen worden toegelaten in coffeeshops. Desondanks, en ook omdat er nu eenmaal niet altijd een agent voor de deur staat om dat te controleren, denken wij dat dit een goede maatregel is. We kunnen het daar ook mee eens zijn. Ook richting nieuwsgierige jongeren, onge ruste ouders, denken wij dat het een goede maatregel is om die voort te zetten. Wat punt 3 betreft, daar wordt gerefereerd aan punt b. Wij weten niet precies wat met punt b wordt bedoeld. Het gaat over de maatregel die wordt aangekondigd van in plaats van pandge- bonden ook persoonsgebonden. Wij vragen ons hierbij af in hoeverre dit juridisch haalbaar is. Dat zouden wij graag nog eens van u willen horen. Wat de openingstijden betreft; met deze maatregel kunnen wij niet instemmen. Wij denken, vooral ook na gesproken te hebben met betrokkenen, dat deze maatregel eerder contraproductief zal gaan werken en wel om het feit dat je een verplaatsing krijgt van de problemen. Wanneer een coffeeshop om acht uur 's avonds dichtgaat bestaat naar ons idee levensgroot de kans dat men voor die tijd nog het een en ander gaat kopen en vervol gens zich verplaatst naar ofwel de straat ofwel naar cafe's. Dat werkt het gevaar in de hand dat je een vermenging krijgt van alcohol en softdrugs en dat is nu juist een combinatie die wij absoluut niet voorstaan, omdat daar veel meer gevaren aan verbonden zijn dan dat er alleen in coffeeshops softdrugs en niet meer wordt gerookt. Wij denken bovendien dat door het vervroegen van de openings tijd het zich kan verplaatsen naar de drugspanden. Daar heeft u zelf natuurlijk ook al melding van gemaakt in de nota. Wij zijn bang dat er eerder een vermenging gaat plaatsvinden van het handelen in hard- en softdrugs, omdat de hele avond op een bepaald verkooppunt gewoon niets meer te kopen valt. Kortom, wij verwachten dat als je 's avonds een coffeeshop sluit, je in wezen meer overlast creëert dan je denkt te bestrijden. We willen daarom ook een amendement indienen om voor te stel len dit te wijzigen en wel als volgt, wij zouden wat de slui tingstijden betreft hetzelfde regiem willen aanhouden dat geldt voor de café's. De VOORZITTER: Dan wijzigt u in feite niets. Punt 4 vervalt dan gewoon. Mevrouw KAMMEIJER: Inderdaad. De heer WITHAGEN: Mag ik even wat vragen, want de duidelijk heid is voor mij volkomen zoek. Punt 4. Ik krijg eerst de indruk dat D66 daar vragen over heeft aan u als college, vragen die ook in de commissie gesteld zijn.. Mevrouw KAMMEIJER: Ik was nog niet helemaal klaar met mijn verhaal 4 De heer WITHAGEN: Ik weet dat u niet klaar was, ^aar ik P^° beer iets helder te krijgen. Ik snap het gewoon niet lJ vraagt aan het college wat de wettelijke mogelijkheid is om dit realiseren. Mevrouw KAMMEIJER: Om wat te realiseren De heer WITHAGEN: Sluitingstijd van 20.00 uur. Mevrouw KAMMEIJER: Dat heb ik niet gevraagd. Er v°°£9?; overlast en^aat ^Iran^Nu heb je\et zo dat het gelokaliseerd is in coffeeshops. De heer WITHAGEN: Dat is niet het punt. Het punt is dat u eerst een vraag stelde. Mevrouw KAMMEIJER: Ik stelde een vraag "e^,^treenkk^dq2bond2n 3 waarin wordt voorgesteld Persoonsgebonden en pandgebond zullen wij een amendement indienen. De heer J VAN ES: Mag ik een technische vraag stellen Een amendement indienen op9een "niet-besluit"we bespreken alleen maar het beleid, is dat een juiste methodiek. no vnnR7TTTER- Ik denk dat een fractie aan kan geven dat ze van dat onderdeel niet met instemming kennisneemt. Daarmee kan ie dan een richtinggevende uitspraak doen. Op basis van deze richtinggevende uitspraak, sommige dingen zi]n bevoegdhed vïndeburgemeester en andere van het college en sommige dingen van de raad, zullen we, als een jk dat zou zecrgen,dit ter harte nemen. U geeft hier wel aegeiij richting mee aanIk denk dat we de eerste termijn af moeten rondei Op dit punt zal ik ook nog wat argumenten geven Daarna zal dan bekeken kunnen worden of u deze rlc^^e^J^s uitspraak al dan niet wilt volgen en daarna zal nat zal dan bevoegdheid het is, bekijken wat hij daarmee doet. Dat zal ook gemotiveerd worden. Mevrouw KAMMEIJER: Wij willen het amendement ook in tweede termijn indienen, zodat we eerst even de reac ie termijn afwachten en zien of er inderdaad ook een Tenr aanzien^ van punt 5, waarin wordt aangegeven dat hoe veelheid softdrugs van 3 0 gr. naar 5 gr. wordt teruggebracht, wat pas kan na aanpassing van de Opiumwet, moet lk. .zegg® lleen we daar vanzelfsprekend momenteel niet tegen z j vragen wij ons af, als je dat nu vaststellen de manieren zijn om dat de gaan handhaven. Wij hebben nLei commissievergadering contact gehad met betr cof- duidelijk aangeven, ik heb het dan over gesprekken met cof

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 7