tegelijkertijd dat dit slechts voor de periode geldt zoals wij die nu afspreken. In april discussiëren we over het Beleids plan Binnenstad en dan zullen we in ieder geval die verkeers situatie goed onder de loupe moeten nemen. Er zijn voor onze fractie argumenten om ook nog eens goed naar de verkeersrich- ting te kijken en wellicht daar wijzigingen in aan te brengen. Tot slot hoop ik dat het college erin slaagt, ik weet wat de intentie is, om zo snel mogelijk de bus uit dit gebied te krijgen. Daar zullen we in het Beleidsplan Binnenstad nog wel uitdrukkelijk over komen te spreken. Mevrouw KAMMEIJER: De fractie van D66 kan hier kort over zijn. We kunnen ons volledig vinden in dit voorstel, met uitzonde ring van de kanttekeningen van de heer Van Linden, ik denk dat dit juist is. Het gaat natuurlijk om de verkeerssituatie in het kernwinkelgebied, St. JosephstraatWouwsestraat, Zuivels- traat. Ik heb eigenlijk één opmerking die niet overeenkomt met wat de heer Aertssen zegt. Hij praat over handhaving van de huidige verkeerssituatie in HuijbergsestraatKerkstraat en Hoogstraat. We zijn het daarmee eens, met dien verstande dat het voor ons voorlopig is en dat we verder willen praten over de totale verkeerssituatie in de binnenstad bij de behandeling van het Beleidsplan Binnenstad. De heer WOLTJER: Het wordt een beetje eenzijdig misschien, maar mij was ook de situatie van het Vierkantje opgevallen. Ik neem ook aan dat dit niet zo bedoeld is en dat bewegwijzering HuybergsestraatKerkstraat zoals dat eigenlijk in een van de bijlagen zit, aanduidt dat we toch proberen om met name daar de hoofdingang naar de Grote Markt te hebben. Ik kan me ook aansluiten bij de P.v.d.A. Ik denk dat de situa tie die nu gecreëerd is via Kerkstraat-Hoogstraat verre van ideaal is. Ik vind het ook plezierig om te lezen^ in de krant dat het college zelfs ideeën heeft om het autovrij zijn van de Grote Markt zo langzamerhand toch maar voorzichtig te omarmen. De heer LINSSEN: Parkeervrij. De heer WOLTJER: Ook bij de CDA-fractie hoor ik de laatste tijd gelukkig steeds meer van dergelijke geluiden. Waar wij terecht op gewezen zijn, is dat toch de veiligheid van de deelnemer per fiets aan het verkeer in onze stad zeker niet vergeten moet worden. Ik hoop dan ook dat er voor de fietser ook andere mogelijkheden komen, doordat er ook een andere fietsroute komt. Als ze maar niet in de Fortuinstraat komen. Op dit moment is dat toch een vrij gevaarlijke situa tie De heer VAN DER KALLEN: Je zou een fietstunnel kunnen voor stellen. De heer WOLTJER: We moeten de fietsers niet vergeten. De heer PLASMANS: Een korte reactie van onze kant in eerste termijn. Er ligt nu een gewijzigd voorstel voor ons._ Het college is naar aanleiding van de discussie in de commissie de 28 meerderheid van de raad tegemoetgekomen. Zij stelt nu ook een verbod voor voor fietsers en bromfietsers. De VVD-fractie heeft hier begrip voor, zoals zij ook respect heeft voor het standpunt van de meerderheid van de raad. Elke fractie heeft een eigen verantwoordelijkheid in de beoordeling van voorstellen van het college, zo ook de WD-fractie. Wij willen nog eens helder en duidelijk stellen dat ook de WD- fractie voorstander is van afsluiting van de Fortuinstraat. Alleen het tijdstip waarop vinden wij nog steeds te vroeg. Wij zien dit duidelijk in relatie met het aanstaande Beleidsplan Binnenstad. Het oorspronkelijk en het huidige collegevoorstel geeft duidelijk aan dat er een spanning is tussen de bestuur lijke wenselijkheid en de praktische mogelijkheid. Bestuurlijk wenselijk is namelijk de afsluiting van de Fortuinstraat. Praktisch voorzien wij als WD-fractie toch problemen, zeker waar het gaat om de verkeerscirculatie en de handhaving door de politie. De WD-fractie is gewend om voorstellen van het college te toetsen op praktische haalbaarheid. Zo hebben wij ook het huidige voorstel beoordeeld en wij zijn tot de conclu sie gekomen dat wij dit voorstel niet kunnen steunen. Wij stemmen dus ook tegen dit voorstel. De heer JANSSEN, wethouder: Aanzienlijk korter is deze eerste termijn dan tijdens de behandeling in de commissie, maar zo zie je eens waar commissiebehandelingen allemaal toe leiden. In ieder geval heeft het geleid tot een goedkeuring van een belangrijk deel van deze raad. Zo hoort het natuurlijk ook, want de raad is in dit geval het hoogste orgaan en spreekt zich als laatste uit. Zo hebben wij denk ik ook gereageerd als college door dit gewijzigde voorstel aan u voor te leggen. De heer Van Linden wijst terecht op een aantal fouten die in het stuk zijn geslopen. De keuze voor het woord Vierkantje bij de inleiding is natuurlijk een foute en dient gecorrigeerd te worden in Wouwsestraat, ZuivelstraatSt. Josephstraat. Ik hoop dat u ons toestaat dat te corrigeren in het definitieve stuk. Met betrekking tot de volgende pagina, de bereikbaarheid van de Grote Markt, staat de zinsnede "Op de momenten dat de Fortuinstraat is afgesloten, zal de Grote Markt bereikbaar worden gemaakt Dat heeft bij de fractie van lijst Linssen blijkbaar tot verwarring geleid, gezien ook de brief die u ons heeft doen toekomen. De afsluiting van de Fortuin straat en ook de verkeersmaatregelen die wij moeten nemen in de Huybergsestraat/Kerkstraat zijn een gedelegeerde bevoegd heid van het college. Die verkeersbesluiten, daarvan heeft u kennis kunnen nemen middels de krant, geven aan dat de Huy- bergsestraat/Kerkstraat permanent open blijft. In die zin heeft u gelijk dat deze zinsnede wel eens anders gelezen zou kunnen worden. Ook daar moeten we zorgen dat een correctie van de tekst plaatsvindt. De opmerking die gemaakt is van de zijde van de P.v.d.A. en ook van D66 in de zin dat zij nog eens nadrukkelijk willen nadenken, laat ik het zo formuleren, over de verkeersafwikke ling, is een opmerking die uiteraard vanuit het grote perspec tief gemaakt moet worden. Het grote perspectief is het Be- 29

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 69