groep krijgt, die daar in opdracht van de rechtbank zit, naast een groep die er uit eigen beweging zit, dan kan dat een motivatieverschil betekenen. In de praktische invulling^ van een project kan het heel belangrijk zijn wat dan de uiteinde lijke uitkomst is. Op blz. 12 staat geformuleerd, dat een pro ject succesvol is wanneer 2/3 niet binnen een jaar opnieuw m aanraking komt met de politie en derhalve geen strafbare feiten heeft gepleegd. Ik denk dat je voor het succes van het project nog eens goed moet overdenken welke criteria^ je dan aanlegt op het moment dat je via de rechter zou bepleiten dat er ook dwang op moet worden toegepast. Als je als politiek zou vinden dat onder het motto "niet goedschiks, dan maar kwaad schiks" het O.M. zich inderdaad op dwang zou moeten richten, dan denk ik dat ook de samenstelling van de werkgroep een andere zou moeten zijn. Bij de samenstelling van de werkgroep die in bijlage I is gegeven, ontbreekt het openbaar Ministe rie. Als de politiek ernst maakt met die opvatting, zou het O.M. mijns inziens op de hoogte moeten zijn van de^ precieze inhoud van het project, zodat ze kunnen wegen of die optie, die door lijst Linssen nadrukkelijk naar voren wordt gebracht, en waar ik het op zich niet oneens mee ben maar wel een aantal vraagtekens bij heb, gebruikt zou kunnen worden. Ik wil dit dan toch ter overdenking meegeven, want er zitten nogal wat haken en ogen aan als je voor deze aanpak kiest. Het kan dan best zijn dat de aanpak anders moet zijn op het moment dat er ook personen onder dwang aan een dergelijk project deelnemen. Ik zou graag willen weten wat nu precies het oogmerkis waarom het O.M. in de werkgroep ontbreekt, daar zullen motieven voor zijn. Die zou ik graag willen horen om in ieder geval te kunnen wegen of de suggestie van lijst Linssen, ook door sommige anderen geuit, gesteund zou moeten worden. De heer VAN DEN KIEBOOM: Ik heb het woord drang gebruikt, met een "rudolf". Dit voor alle duidelijkheid. De heer BOLSIUS: Toch een korte reactie. Dit wordt nooit als een hoofdstraf opgelegd, dus dat betekent heel simpel dat op het moment dat iemand als alternatief in staat wordt gesteld ter vervanging van een mogelijke gevangenisstraf deel te nemen aan een project, dan zal hij dit project met succes moeten afronden. Dat is op basis van vrijwilligheid. Pas als het afgerond is wordt de hoofdstraf niet ten uitvoer gelegd. Ik zie hier het probleem niet. De heer VAN DE WATER, wethouder: Reagerend op wat de heer Van der Kallen gezegd heeft,heb ik in eerste instantie genoemd het twee sporenbeleid en gezegd, begin met een groep en ga kijken hoe je daar mee omgaat. Ik heb ook gezegd dat waarschijnlijk bij de groep die op vrijwillige basis mee wil werken de kans van slagen groter is dan bij de andere groep. Met de betrekking tot de vraag welke maatregelen we gaan nemen, heb ik niet bedoeld dat we als gemeente strafrechter lijke maatregelen gaan nemen. Dat kunnen we uiteraard niet. In de werkgroep zitten natuurlijk ook ambtenaren van de politie. Ik denk dat op een gegeven moment in die projectgroep door de deskundigen die in de commissie vertegenwoordigd waren, de weg 24 aangegeven wordt wat de verdere stappen zullen zijn. Als daarbij het O.M. ingeschakeld moet worden op basis van de resultaten met betrokkenen, zijnde de criminelen als ik dat zo mag noemen, dan zal het advies van de projectgroep zo zijn dat die maatregel genomen moet worden. De heer VAN DER KALLEN: Ik wil daar toch een opmerking over maken. Niet voor niets liggen de taken van het O.M. toch anders dan die van de politie. Dat onderscheid in taken moet goed in stand blijven. We moeten in dit politieke debat niet de indruk wekken alsof de politie straffen op zou kunnen leggen. De VOORZITTER: Ook dat niet. Dat zijn toch duidelijk geschei den zaken die aan de orde zijn. We hebben in Nederland een scheiding van machten. Je hebt bestuur, politie die de opspo ring verzorgd en de rechterlijke macht. Ook al zou je weieens op de stoel van de rechter willen gaan zitten, toch zou je dat niet moeten willen, omdat ik denk dat wat we in de Franse revolutie met elkaar bevochten hebben, gewoon waarden zijn die je moet koesteren. Je moet dit beslist zo laten, ook al zou een verlichte dictatuur best eens goed uitkomen. Dat is van middag ook aan de orde geweest mijnheer Linssen, dat je daar best af en toe de neiging toe voelt. In het project is het duidelijk uit elkaar gehouden. Het O.M. zit er niet in. Als er zaken aan de orde komen waar het O.M. relevant bij is, dan komt dat aan de orde in de driehoek die plaatsvindt, normaal periodiek rond elke managementrapportage van de politie. Als er aanleiding toe zou zijn, is extra overleg mogelijk op elk moment dat wij dat zouden wensen, zoals dat ook afgelopen periode, toen er wat zaken aan de orde waren, is dit gebeurd. Dat zullen we ook blijven doen. Ik stel echter toch voor om in dit project de scheiding te houden. Uiteindelijk moet de jeugdige delinquent het ook willen, want als het echt dwang wordt dan kan het niet tot resultaat leiden en kan het ook een storende factor zijn. Als er bij het door leiden van mensen die opgespoord zijn problemen zouden zijn zal daar in de driehoek aandacht aan worden besteed. Die afspraken hadden we gemaakt met het O.M. Daarover heb ik op dit moment niet te klagen. Daarna is er een onafhankelijke rechter commissaris geweest die op een gegeven wat hem gepre senteerd werd zijn oordeel heeft gegeven. De brief die ik ga sturen, ook als u het niet met mij eens bent, zal ik zelf formuleren. Ze zal duidelijk zijn maar toch ook wel enige subtiliteiten bevatten. Ik kom tot een afronding van dit raadsvoorstelIk concludeer dat de raad unaniem met dit voorstel insremt. Invoering RAW-svstematiek (Nr. SOB/12 Planschade Guido Gezellelaan. Nr. SOB/13 Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming worden de voorstellen 14 en 15 aangenomen. 25

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 67