matie krijgen. Het zou prettig zijn als dit in de commissie
APPZ gedaan zou kunnen worden. Dan evaluatie zoals in het
rapport staat accoord, maar dus per 3 maanden via de commissie
APPZ om ons te informeren hoe een en ander gaat.
De heer Franken heeft een vraag gesteld naar aanleiding van
een artikel in het Brabants Nieuwsblad van afgelopenzaterdag.
Als je dat leest gaan inderdaad je haren recht overeind staan.
Ik ga er dan ook van uit dat het college hierop zal reageren.
Ik denk echter dat we dat niet alleen aan het college moeten
vragen, maar ik zou het bijna vragen aan alle partijen welke
contacten of binding hebben met de Tweede Kamer om toch de
zorgen van de Raad van Bergen op Zoom over te brengen en om
die kanalen te gebruiken om hier gezamenlijk verandering in te
brengen. Het is natuurlijk absurd wat er gebeurd is. Ik denk
dat we met zijn allen ons dat moeten aantrekken en onze con
tacten moeten gebruiken om eventueel zelfs in de Kamer hier
over vragen te stellen.
De heer VAN DER KALLEN: Bij interruptie. Mag ik de heer Lins-
sen een vraag stellen Hij tipte even aan dat hij problemen
had met de vrijwilligheid. Hoe zou hij dan het verplichten,
dat zou het anders moeten zijn, in relatie kunnen brengen met
de bevoegdheden van deze raad. Ik denk dat het alleen op basis
van vrijwilligheid kan. Ik zou de heer Linssen willen vragen
wat hij nu precies met die opmerking beoogt.
De VOORZITTER: Daar kan de heer Linssen in tweede termijn
opheldering over geven.
De heer J. VAN ES: Het voorstel heeft, afgezien van de^ doel
stelling, nog een andere positieve bijkomstigheid. Het is nog
niet zoveel jaren geleden dat ons, Gemeentebelangen/Stadspar
tij, in deze raad en wie schetst uw verbazing als ik zeg dat
het van de WD-zijde kwam, discriminerend gedrag werd verwe
ten. Waarschijnlijk over een opmerking die nu nog_ nauwelijks de
notulen, laat staan de pers zou halen. Dat was in de tijd dat
de krant nog over de Bergenaar Y.L.H. sprak in plaats van over
de marokkaan Y.L.H.Dat is nu veranderd. Hypocrisie is ver
dwenen, we kunnen nu in zekere mate de dingen bij hun naam
noemen. Het voorliggende voorstel spreekt duidelijk over
problemen met Marokkaanse jongeren. Het plan van aanpak ziet
er goed uit. Of het wat uithaalt, dat zullen we zien. We
kunnen niet in de toekomst kijken. Niet geschoten is echter
altijd mis. We ondersteunen dit plan en willen daarvoor de
gevraagde f. 40.000,- ter beschikking stellen. Ook ondersteu
nen wij de aanpak van de harde kern, die wat ons betreft niet
stevig genoeg kan zijn.
Ik sluit me graag aan bij de vraag van de heer Franken, ik had
dit ook op mijn briefje staan, onze reactie, ik denkt dat het
een heel goed voorstel is om het vanuit de raad te doen, te
sturen aan de rechter-commissarisDit was inderdaad een heel
trieste zaak.
De heer PLASMANS: Wij hebben in de commissie Sociale Zaken als
WD-fractie duidelijk gemaakt, dat voorwaar de grens bereikt
is wat betreft het gedrag van de specifieke groep Marokkaanse
16
jongeren. De actualiteit van dat moment rechtvaardigde die
scherpe reactie. De reactie is gegeven naar aanleiding van het
nu voorliggende voorstel. Daar wil ik nu kort op ingaan.
In zijn algemeenheid kan de WD-fractie met dit voorstel als
zodanig instemmen. Wij hebben daar geen problemen mee. Het
getuigt van de goede bedoelingen van het college en wat n g
veel belangrijker is, het college neemt haar verantwoordelijk
heid ten opzichte van jongeren die door crimineel gedrag de
boot dreigen te missen. Ik heb in de commissie ook gezegd dat
het feitelijk om het volgende gaat, namelijk dat je de ont
spoorde jongeren probeert te leiden naar een verantwoor
burgerschap. Ik heb die term bewust genoemd. Dat betekent
namelijk dat je probeert ze niet alleen rechten maar oo
plichten bij te brengen, namelijk dat de jongeren ook plich
hebben om zich aan de wetgeving en regelgeving te gouden
ons land. Als je ze dat bij kunt brengen, betekent dat dat zij
op een goede manier kunnen integreren en ook zelfstandig
kunnen functioneren in onze samenleving. Doorredenerend bete
kent dat concreet dat je daarmee de overlast voor de samenle
ving kunt inperken. Deze aanpak past volledig in onze liberale
visie. Maar we moeten ook zo reëel zijn toe te geven da we
feitelijk alleen maar bezig zijn met symptoombestrijding. De
oorzaken van het wangedrag van zowel Nederlandse als allochto
ne jongeren ligt vaak veel dieper. Vaak heeft het te maken met
gezinssituaties, de thuissituatie, de omgeving waarin men
vsrkssrt
In ieder geval wat betreft het plan van aanpak is duidelijk
dat het een dualistisch karakter heeft. Aan de ene kant is het
duidelijk repressief, dat betekent concreet dat de hulpverle
ning pas aan bod komt als het kwaad al is geschied, als men al
met de politie in aanraking is geweest. Aan de andere kant
heeft het ook een duidelijk preventief karakter naar de toe
komst toe, namelijk door het plan van aanpak probeer je te
voorkomen dat het crimineel gedrag verderescaleert. Deze
manier van aanpak heeft onze volledig instemming.
Toch maken wij ons als WD-fractie zorgen, omdat er namelijk
in het streven om jongeren weer terug te brengen op het rechte
pad naar onze mening twee zwakke schakels zitten. Door de heer
Linssen is ook al aangehaald dat de deelneming aan hulpverle
ning plaatsvindt op vrijwillige basis. Dat betekent concreet
dat als men niet wil, het ophoudt. Daarmee los je dan het
probleem niet op.
Een andere zwakke schakel vinden wij de harde kern, waar we
het in de commissie ook uitvoerig over hebben gehad en wat ook
in de nota wordt aangegeven. De harde kern wordt gelijk over
geleverd aan politie en justitie. Op zich een volstrekt legi
tieme zaak en een goede zaak, alleen de praktijk zal uitwijzen
dat wanneer deze mensen veroordeeld zijn en hunstraf hebben
uitgezeten, ze waarschijnlijk weer terugkomen in Bergen op
Zoom en dat wij naar alle waarschijnlijkheid wederom gecon
fronteerd zullen worden met het gedrag van deze jongeren.
Desalniettemin vinden wij als WD-fractie dat er iets moet
gebeuren om het crimineel gedrag van de Nederlandse en alloch
tone jongeren terug te dringen en aan te pakken. Een pasklare
oplossing hebben wij niet, is er niet. Ik heb zojuist al
verwezen naar de dieperliggende oorzaken van de problematiek.
17