matie krijgen. Het zou prettig zijn als dit in de commissie APPZ gedaan zou kunnen worden. Dan evaluatie zoals in het rapport staat accoord, maar dus per 3 maanden via de commissie APPZ om ons te informeren hoe een en ander gaat. De heer Franken heeft een vraag gesteld naar aanleiding van een artikel in het Brabants Nieuwsblad van afgelopenzaterdag. Als je dat leest gaan inderdaad je haren recht overeind staan. Ik ga er dan ook van uit dat het college hierop zal reageren. Ik denk echter dat we dat niet alleen aan het college moeten vragen, maar ik zou het bijna vragen aan alle partijen welke contacten of binding hebben met de Tweede Kamer om toch de zorgen van de Raad van Bergen op Zoom over te brengen en om die kanalen te gebruiken om hier gezamenlijk verandering in te brengen. Het is natuurlijk absurd wat er gebeurd is. Ik denk dat we met zijn allen ons dat moeten aantrekken en onze con tacten moeten gebruiken om eventueel zelfs in de Kamer hier over vragen te stellen. De heer VAN DER KALLEN: Bij interruptie. Mag ik de heer Lins- sen een vraag stellen Hij tipte even aan dat hij problemen had met de vrijwilligheid. Hoe zou hij dan het verplichten, dat zou het anders moeten zijn, in relatie kunnen brengen met de bevoegdheden van deze raad. Ik denk dat het alleen op basis van vrijwilligheid kan. Ik zou de heer Linssen willen vragen wat hij nu precies met die opmerking beoogt. De VOORZITTER: Daar kan de heer Linssen in tweede termijn opheldering over geven. De heer J. VAN ES: Het voorstel heeft, afgezien van de^ doel stelling, nog een andere positieve bijkomstigheid. Het is nog niet zoveel jaren geleden dat ons, Gemeentebelangen/Stadspar tij, in deze raad en wie schetst uw verbazing als ik zeg dat het van de WD-zijde kwam, discriminerend gedrag werd verwe ten. Waarschijnlijk over een opmerking die nu nog_ nauwelijks de notulen, laat staan de pers zou halen. Dat was in de tijd dat de krant nog over de Bergenaar Y.L.H. sprak in plaats van over de marokkaan Y.L.H.Dat is nu veranderd. Hypocrisie is ver dwenen, we kunnen nu in zekere mate de dingen bij hun naam noemen. Het voorliggende voorstel spreekt duidelijk over problemen met Marokkaanse jongeren. Het plan van aanpak ziet er goed uit. Of het wat uithaalt, dat zullen we zien. We kunnen niet in de toekomst kijken. Niet geschoten is echter altijd mis. We ondersteunen dit plan en willen daarvoor de gevraagde f. 40.000,- ter beschikking stellen. Ook ondersteu nen wij de aanpak van de harde kern, die wat ons betreft niet stevig genoeg kan zijn. Ik sluit me graag aan bij de vraag van de heer Franken, ik had dit ook op mijn briefje staan, onze reactie, ik denkt dat het een heel goed voorstel is om het vanuit de raad te doen, te sturen aan de rechter-commissarisDit was inderdaad een heel trieste zaak. De heer PLASMANS: Wij hebben in de commissie Sociale Zaken als WD-fractie duidelijk gemaakt, dat voorwaar de grens bereikt is wat betreft het gedrag van de specifieke groep Marokkaanse 16 jongeren. De actualiteit van dat moment rechtvaardigde die scherpe reactie. De reactie is gegeven naar aanleiding van het nu voorliggende voorstel. Daar wil ik nu kort op ingaan. In zijn algemeenheid kan de WD-fractie met dit voorstel als zodanig instemmen. Wij hebben daar geen problemen mee. Het getuigt van de goede bedoelingen van het college en wat n g veel belangrijker is, het college neemt haar verantwoordelijk heid ten opzichte van jongeren die door crimineel gedrag de boot dreigen te missen. Ik heb in de commissie ook gezegd dat het feitelijk om het volgende gaat, namelijk dat je de ont spoorde jongeren probeert te leiden naar een verantwoor burgerschap. Ik heb die term bewust genoemd. Dat betekent namelijk dat je probeert ze niet alleen rechten maar oo plichten bij te brengen, namelijk dat de jongeren ook plich hebben om zich aan de wetgeving en regelgeving te gouden ons land. Als je ze dat bij kunt brengen, betekent dat dat zij op een goede manier kunnen integreren en ook zelfstandig kunnen functioneren in onze samenleving. Doorredenerend bete kent dat concreet dat je daarmee de overlast voor de samenle ving kunt inperken. Deze aanpak past volledig in onze liberale visie. Maar we moeten ook zo reëel zijn toe te geven da we feitelijk alleen maar bezig zijn met symptoombestrijding. De oorzaken van het wangedrag van zowel Nederlandse als allochto ne jongeren ligt vaak veel dieper. Vaak heeft het te maken met gezinssituaties, de thuissituatie, de omgeving waarin men vsrkssrt In ieder geval wat betreft het plan van aanpak is duidelijk dat het een dualistisch karakter heeft. Aan de ene kant is het duidelijk repressief, dat betekent concreet dat de hulpverle ning pas aan bod komt als het kwaad al is geschied, als men al met de politie in aanraking is geweest. Aan de andere kant heeft het ook een duidelijk preventief karakter naar de toe komst toe, namelijk door het plan van aanpak probeer je te voorkomen dat het crimineel gedrag verderescaleert. Deze manier van aanpak heeft onze volledig instemming. Toch maken wij ons als WD-fractie zorgen, omdat er namelijk in het streven om jongeren weer terug te brengen op het rechte pad naar onze mening twee zwakke schakels zitten. Door de heer Linssen is ook al aangehaald dat de deelneming aan hulpverle ning plaatsvindt op vrijwillige basis. Dat betekent concreet dat als men niet wil, het ophoudt. Daarmee los je dan het probleem niet op. Een andere zwakke schakel vinden wij de harde kern, waar we het in de commissie ook uitvoerig over hebben gehad en wat ook in de nota wordt aangegeven. De harde kern wordt gelijk over geleverd aan politie en justitie. Op zich een volstrekt legi tieme zaak en een goede zaak, alleen de praktijk zal uitwijzen dat wanneer deze mensen veroordeeld zijn en hunstraf hebben uitgezeten, ze waarschijnlijk weer terugkomen in Bergen op Zoom en dat wij naar alle waarschijnlijkheid wederom gecon fronteerd zullen worden met het gedrag van deze jongeren. Desalniettemin vinden wij als WD-fractie dat er iets moet gebeuren om het crimineel gedrag van de Nederlandse en alloch tone jongeren terug te dringen en aan te pakken. Een pasklare oplossing hebben wij niet, is er niet. Ik heb zojuist al verwezen naar de dieperliggende oorzaken van de problematiek. 17

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 63