waarin dezelfde doelgroep voor f._ 5,- gebruik kan maken van dit systeem. Het is maar net waar je naar kijkt. De heer VAN DER KALLEN: Breda is ook willekeurigIeder bedrag dat je stelt, de heer Piasmans heeft dat gezegd, is arbitrair Als ik kijk naar dit voorstel dan zou xk natuurlijk willen dat het voor alle doelgroepen gratis was, maar als goedkope poli tiek die moet kijken hoe je inhoud kan geven aan dit voorstel, denk ik dat dit een gewogen voorstel xs. Derhalve ondersteun ik het voorstel De heer VAN OERS: Ik sluit me in ieder geval aan bij wat de heer Van Es in eerste termijn heeft aangegeven. Ook sluxt xk me aan bij de heer Van der Kallen als het gaat om de vermeen de, dat vind ik in ieder geval, rechtsongelijkheid. Ik denk inderdaad dat we hier met twee volledig verschillende .Joel groepen te maken hebben, die zich wat dat betreft moeilijk met elkaar laten vergelijken. Of er dan sprake is van een for f tair bedrag of een bedrag, er wordt in ieder geval aan de ene doelgroep gewoon f. 1670,- uitgekeerd, waar overigens ten laste van de WVG ook nog eens f. 312,- extra opgezet is, wa zich weer heeft vertaald in een betaling van f. 624,- om het KAPS te stimuleren. Dat is één. Het tweede is de discussie in de commissie, die ons in ieder geval op het spoor heeft gebracht van het voorstel zoals dat er nu ligt en waarin we ons kunnen vinden. We hebben nog even op de toer gezeten van de 55+-ers voor f. 5-, maar in de commissie spitste de discussie zich toe op de motivatie dat je daar ook mensen hebt, de heer Van Es gaf dat ook al aan met een wat riantere beurs. Je begeeft je dan op glad ijs. Toen is aan de orde geweest om wellicht een inkomensafhankelijk ij dragesysteem te ontwikkelen. Dat zou dan de escape kunnen zijn. Dan ga je echter iets in elkaar steken wat heel moeilijk te verwezenlijken is, met heel veel overhead, en dan is het ook niet overeind te houden. Dat meenemende, nogmaals ik ben het_ in ieder geval niet eeu met de geconstateerde rechtsongelijkheid, kunnen wij on vinden in het voorstel van het college. De heer VAN DE WATER, wethouder: In de eerste plaats denk ik dat bij hetgeen door de laatste sprekers gezegd is ik niets te verduidelijken heb. Ik hoor toch van het CDA, Gemeentebelan gen/Stadspartij, WD en de heer Van der Kallen dat nu <*uide lijk is hoe het voorstel geformuleerd is en het samengesteld en tot stand gekomen is. Ik heb betreurd dat in de eerste raadsvergadering die onduidelijkheid nog aanwezig was. Ik wil antwoorden aan de indieners van het amendement. Het staat eigenlijk al onder het eerste gedachtenstreepje van het amendement "aanwending van WVG-gelden voor het te onstane tekort leidt tot gebruik van gelden, welke oorspronkelijk niet zijn bedoeld voor doelgroepen anders dan de WVG-geïndiceer- den"Ik denk als u goed geluisterd heeft wat de intentie geweest is, andere sprekers hebben dat ook naar voren ge bracht, namelijk om de kans van slagen voor de WVG in het kader van de KAPS te realiseren. Op basis daarvan hebben we besloten om daarvoor WVG-gelden te gebruiken. 8 Voorts staat in het amendement "bij gebruik van WVG-gelden, ter dekking van het te ontstane tekort, een verruiming van de doelgroep, in het kader van rechtsgelijkheid, gelijkschakeling van tarieven moet plaatsvinden". Ik denk dat wat u hier ze dat is ook door vorige sprekers gezegd, de waag oproept hoever je hiermee moet gaan. We hebben een duidelijke keuz gemaakt in het KAPS voor WVG met een financiering die anders is dan voor de 55+. "Te verwachten is dat deelname van wVG-gerechtigden bij hante ring van een lager tarief (gelijkgeschakeld met het tarief ouderen) een gunstige invloed zal hebben op het gebruik en continuïteit van het systeem". Dat ontken ik. Ik denk juist, als wij uit zouden gaan van 65+ ouderen in mijn ogen, de kans van slagen van het Project in het kader van de WVG kleiner zal zijn dan wanneer we nu doelgroep 55+ erbij betrekken. Dit om het aantal deelnemers aan het KAPS zodanig te maken dat het kans van slagen hee Ik denk dat als we deze groep er niet bij zouden betrekken, dat is een reden geweest om het wel te doen, voor WVG-ers de kans van slagen van het KAPS na anderhalf jaar nihil zou zijn. Mevrouw VAN OORSCHOT: Bij interruptieIk wil graag direct reageren. Ik heb al meer aangegeven dat wat voor de ouderen geldt, niet-geïndiceerden, ook voor de WVG geindiceerden moeten gelden. De heer VAN DE WATER, wethouder: Wat hier geldt voor de 55+ geldt zeker voor de WVG-ers. Mevrouw VAN OORSCHOT: Dat geldt niet voor de WVG-ers,want de WVG-geïndiceerden blijven voor f_. 4,90 per strip rlJ daarom is aan te nemen dat deze minder gebruik van het systeem zullen maken. De heer VAN DE WATER, wethouder: Ik wil het nog een keer verduidelijken. De WVG-er met een pas krijgt een bedrag van f. 1400 - dat hij zelf kan besteden. De WVG-er krijgt voor f. 624,- strips. Ik denk dat dat een heel duidelijk verschil is met datgene wat de 55+-er kent. De VOORZITTER: Mevrouw Van Oorschot, u kunt in tweede termijn hierop terugkomen. De heer VAN DEN KIEBOOM: Even een interruptie. Als ik het goed begrijp zegt de wethouder nu, als wij de 55+-ers niet m de gelegenheid stellen met de subsidiëring zoals wij die voor stellen gebruik te maken van het KAPS, dan komt de continu- iteit van het KAPS in gevaar. De heer VAN DE WATER, wethouder: Dat is niet de eerste keer dat ik dat zeg, dat heb ik al meerdere malen gezegd. "Het voorgestelde tarief van 5,- gld. ten behoeve van ouderen voor 2 strippen is willekeurig tot stand gekomen Uiteraard is dat niet willekeurig tot stand gekomen. Dat is tot stand gekomen op basis van onderhandelingen met de ver voerder en de gemeente. Het is niet willekeurig, ik denk dat u

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 59