stane tekort, een verruiming van de doelgroep, in het kader van rechtsgelijkheidgelijkschakeling van tarieven moet - het3teVverwachten is dat deelname van WVG-gerechtigden bij hantering van een lager tarief (gelijkgeschakeld met tarief ouderen) een gunstige invloed zal hebben op het gebrui pn de continuïteit vun het systeeiri/ - het vooïïatalde tarief van 6 gld. ten behoeve van ouderen voor 2 strippen willekeurig tot stand is gekomen, - het meer voor de hand ligt, uitgaande van 3 strippen voor 7,50 gld., voor 2 strippen 5,- gld. te berekenen, - bij het hanteren van een lager tarief (2.50 per s r uitbreiding van de doelgroep («VG-geindioeerden) deelname aan het systeem zal toenemen; waardoor de continuïteit optimaal zeker is gesteld. ieSteXbesluiten ten behoeve van ouderen en WVG-geïndi- ceerden een tarief te hanteren van 2,50gld. per strip 2. hiervoor voor de periode van 1 april 1996 tot en met 30 juni 1998 de benodigde gelden te reserveren. en gaat over tot de orde van de dag. Dit is ondertekend namens lijst Linssen tor le heren Jouve- naz A.J. van Es en Linssen en namens de fractie van de Partij van'de Arbeid door de heer Van den Kieboom en namens de frac tie van Groen Links door de heer Woltjer. Dit maakt hiermee onderdeel van de beraadslagingen uit. De heer J. VAN ES: Eigenlijk heb ik toch wel wat problemen met Sw votrstêl, zoals het hier ligt. Een paar redenen daarvoor in de eerste plaats vind ik de doelgroep veel te groot. De Sele fractie van Gemeentebelangen/Stadspartij zou bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van de regeling. Dit ais voorbeeld. Het overgrote deel van zeker de groep van 55 tot 65 jarigen zou op grond van hun inkomen geen gebruik mogen nakenvan deze regeling. Een belangrijk deel van de WVG-gerechtigden behoort tot de 55+-ers. Opnieuw een indicatie dat de groep van mensen die het echt nodig hebben en die niet via de WVG gebruik maken van de regeling relatief klein is en het overgr.ate voordelen terechtkomt bij mensen voor wie het een leuk extra voordeeltje is. Het lijkt verdacht veel op inkomenspolitiek, waarvan de gemeente normaal gesproken af moet blijven. Het werkt ook concurrentie-vervalsend. Een gewone taxiri de stad naar Borgvliet kost nu zo'n 12 a 13 9uld®n. *n voorgestelde systeem komt dat neer op 6 gulden. Okay, er "in wat nadeeltjes, je moet misschien wat langer wachten, mis schien met meer mensen in een taxi, maar 6 of 7 gulden deel is ook niet mis. in de zendtijd van politieke partijen van de Unie 55+ zei iemand, we zijn niet zielig en niet oud. Ik denk dat dat ook voor deze groep geldt en voor deze regeling. Ik ben het normaal niet eens met dit soort politieke partijen, maar dit vond ik toch wel een opmerking waar ik me achter kon Speciaal in de eerder genoemde groep van 55 tot 62, 6 5 is misschien wat ruim, zullen nauwelijks meer echteminima voor komen dat in de gemiddelde rest van de bevolking. Waarom hebben we deze ondersteuning dan nodig. Wij staan duidelijk achter een heel actief gemeentelijkmi mabeleid. Als we op dat gebied iets zouden doen, dan zou dat zeker onze steun krijgen. We zien e?h^er. ee" ze^ selectieve toekenning van dit systeem, we zien in dat moeilijkheden zullen zijn en grote ambtelijke begelei< zal vergen en daarom waarschijnlijk praktisch niet haalbaar ik" heb een aantal redenen gegeven waarom ik denk dat we dit voorstel eigenlijk niet eens zouden moeten behandelen. Ik u dan nu vertellen waarom ik denk dat het wel moet en waarom ik met het voorliggende voorstel zal instemmen. Het kleinschalig aanvullend personenvervoersysteen zoa!Is we dat in de raad van 30 november 1995 hebben vastgesteldheeft een impuls nodig om het van de grond te krijgen. Door verbre ding van de vraag zullen de overlevingskansen van het systeem toenemen. Vandaar dat ik het ook gerechtvaardigd vind de WVG_ pot aan te spreken om de voorgestelde subsidie aan het project voor kleinschalig personenvervoer. Op grond van het voorgaande moge u van mij aannemen dat persoonlijk geen gebruik zal maken van het kleinschalig perso nenvervoersysteem voor ouderen. Ik heb geen behoefte aan een bijstelling van de gemeentelijke bijdrage, zeker oo omdat Halsteren inmiddels heeft besloten de f. 6,- en de r. 7,50 aan te houden. Daarom ondersteun ik het voorstel zoals het hier ligt. Ten aanzien van het amendement van lijst Linssen wil ik zeggen dïï di? bijna een voorstel op zich leek en ik het daarom graag nog even wil lezen alvorens daar een oordeel over te geven. De heer VAN DEN KIEBOOM: Ik zal proberen niet de commissiever gadering over te doen en al zou ik dat proberen dan zou het me nog niet lukken, denk ik. Misschien moet ik in gadering toch een enkel detail noemen om de zaak duidelijk te verwoorden. Waar gaat het om. Laat ik beginnen met te zeggen dK wij als Partij van de Arbeidsfractie volledig het systeem van KAPS ondersteunden en nog steeds ondersteunen. Wa j vinden is dat dit systeem grote kans van slagen heeft, als ervoor zorgen dat er flink gebruik van het systeem <?emaakt wordt. Uw college heeft, neem ik aan, argumenten gevonden om de leeftijd die werd gehanteerd bij de deeltaxi s te verlag en vooralsnog neem ik aan dat u die verlaging van de leef j zoekt om het argument dat juist ouderenvanwege hun beperkte mogelijkheden met eigen vervoer, zich via dit systeem heel goed kunnen verplaatsen. Daarnaast heeft u als argument, neem ik aan, gehanteerd dat in deze categorie, niet allemaal mis schien, maar een groot aantal personen valt die ee" inkomen hebben. Daarover geen misverstand. Wij hebben waardering voor het feit dat u gezocht heeft en o°k in een voorstel naar voren gebracht heeft, naar de mogelijkheid een belangrijke groep gebruikers van dit systeem een geredu-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 57