was. Ook daar zal een duidelijke omschrijving voor moeten komen. Ook niet helemaal duidelijk was wat precies onder administratieve ondersteuning verstaan wordt. Wat zeker niet duidelijk was is; wat is nu technisch werkgeverschap, wat moet je daaronder verstaan en hoe verhoudt zich dat tot het inhou delijke en waar moet je die grens leggen. Bij dat soort af spraken bleek al heel gauw dat dat eigenlijk raadsbreed gezien als knelpunten gesignaleerd werd bij de op dit moment in gang gezette reorganisatie van het totale sociaal cultureel werk. Ik noem dit heel expliciet, omdat dit de redenen zijn waarom dit voorstel neergelegd is. De commissie heeft mij uitdrukke lijk verzocht om dat ook nog eens een keer neer te leggen en ik voldoe heel graag aan dit verzoek, omdat dit steeds de discussie is geweest die ik, als portefeuillehouder in dit gevalmet het SVW-bestuur heb gevoerd en in dit geval de zaak nog eens bevestigd. In dat kader, voorzitter, zou ik u willen verzoeken om het besluit dat bij de stukken ligt en waarin staat bij besluit 1 ten laste van de post onvoorzien aan de Stichting Wijkcentra een aanvullend krediet te verlenen van f.50000,- voor het tijdelijk inhuren van externe begeleiding voor de SVW-organisatieonder de voorwaarden gesteld in dit raadsvoorstel, daar verwijst het naar, verder aan te vullen met "onder de voorwaarden ook gesteld in het raadsvoorstel van november 1995" We konden even niet precies het nummer meer achterhalen omdat we nog niet bij het archief van het nieuwe stadskantoor kunnen, maar dat zullen we nog aanvullen en de brief zoals ik die net qua data heb gemeld. Als dit erbij komt te staan, dan weten we ook in welke voorwaarden en kaders deze kredietverlening valt. Ik denk dan dat ik op deze manier geprobeerd heb te verwoorden zowel onze zorg als de zorg van de commissie, maar ook denk ik, ik denk dat het goed is om dat aan te geven, de wens die wij als commissie, college en afde ling hebben dat door middel van het verlenen van deze subsidie zowel het SVW-bestuur maar zeker ook de accommodatiebesturen de mogelijkheid gaan krijgen om inderdaad datgene te doen wat we met zijn allen graag willen, een zo maximaal mogelijk zelfstandig beleid van de accommodatiebesturen met de beheer der als spil in deze. De VOORZITTER: Het besluit van het voorstel onder 1, zoals dat hier ligt, wordt dus aangevuld na onder de voorwaarden gesteld in dit raadsvoorstel nr. WE/4 met en onder voorwaarden als gesteld Mevrouw DEMMERS, wethouder: We moeten daar even tekstueel naar kijken. Ik kon het nummer niet meer achterhalen op dit moment. De VOORZITTER: Het gaat toch om de voorwaarden onder WE/4 en de voorwaarden in het andere raadsvoorstel. Nee Mevrouw DEMMERS, wethouder: U kunt niet raadsvoorstel WE/4 schrappen, want dat is een besluit uit het voorstel. Het andere voorstel vult dit aan zodat dit voorstel WE/4 afgeleid is van het raadsvoorstel dat al genomen is in november 1995 en aangevuld met de brief zoals ik die heb genoemd. 52 De heer WITHAGEN: De heer Franken geeft als nummer raadsvoor stel d.d. 9 november 1995, WE/31. De VOORZITTER: U is helder wat bedoeld wordt Wij zullen het besluit in die geest aanpassen. De heer WITHAGEN: De CDA-fractie kan zich volledig vinden in het gewijzigde besluit zoals de wethouder dit zojuist heeft voorgesteld. Dat betekent dat wij er volledig mee accoord gaan. Dat betekent, ik zeg dat nogmaals, de CDA-fractie werkt met een meerderheid van deze raad, als dat lukt, mee om het college de budgettaire ruimte te geven om deze subsidie enz. bestuurlijk te verwerken. Wij vinden wel dat de wethouder, het college dus in deze, de verantwoordelijkheid voor de uitvoe ring heeft. Wij denken dat dit ook hoort en past. De wethouder moet als deel van het college deze zaak verder behartigen, uitvoeren enz. We hopen te zijner tijd terug te horen wat er van dit project gelukt is en welke randvoorwaarden allemaal geslaagd zijn enz. Wij wensen de wethouder daar erg veel succes mee, want het is geen gemakkelijke taak. De heer COPPENS: Ik wil het kort houden. Wij zijn het eens met de strekking van hetgeen de heer Withagen zojuist heeft ver woord. De heer BOOGAART: Wij hebben daar altijd een consistent beleid in gevoerd over de toekenning van die f. 50000,- Toch moet me wel iets van het hart. Ik heb hier een wethouder bijna voor zien huilen, ik heb hier een wethouder voor zien beven, zonder verdediging een voorstel terug zien nemen. We zijn nu weer zover. Het lijkt wel een soapopera. Ik hoop dat het nu einde lijk eens een keer over is en dat dit de laatste maal is dat we dit onderwerp nog eens een keer hier krijgen. De heer J. VAN ES: Het voorstel is precies zoals het besproken is in de commissie. Ik heb daar ook geen enkel probleem mee. Ik heb alleen een advies aan Heymans en Partners, het advies bureau dat het zal uitvoeren. De VOORZITTER: Gratis De geer J. VAN ES: Ja, dat is gratis. Het eerste onderzoek dat zij gedaan hebben en met name de presentatie daarvan heeft geresulteerd in een organisatiestructuur waar tijdens de presentatie op 10 januari praktisch alle raadsleden overeind van in hun stoelen gingen staan en luid schreeuwend probeerden alle dingen te veranderen. Dat was een stomheid zou ik bijna zeggen, de manier waarop dat gepresenteerd werd. Als Heymans en Partners indertijd had geluisterd naar de geluiden uit de commissies en uit de raad, dan hadden zo nooit zo'n organisa tiestructuur durven presenteren. Wat ze nu moeten doen, ik weet dat wij afstand moeten bewaren en ons er niet mee moeten bemoeien, is luisteren naar wat er bij ons vandaan komt zo af en toe. Ze moeten dat dan in hun plannen meenemen en verwer ken. 53

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 31