groep De heer WOLTJER: Ik denk dat we het ons allemaal zo veel mogelijk kunnen aantrekken om te kijken dat we ook duurzaam kopen. Met de vervuiler betaalt bedoel ik ook met name te zeggen, hoe meer je vervuilt hoe meer je zal moeten betalen. In die zin zouden er wat mij betreft ook best heffingen op de milieustraat mogen komen, ook al bestaat het gevaar daar wel bij dat mensen vuil minder snel zullen aanbieden. Dat is iets wat wij eigenlijk ook liever niet wensen. Maar wat betreft de gewone milieuheffingen, liever naar aanbod rekenen. In die zin hoop ik toch dat er initiatieven komen. De heer BOLSIUS: Een korte reactie. Het volksgezondheidsaspect gaat echt niet op. Of er nu voor die hond wel of geen belas ting wordt betaald, er gebeurt wat de heer Stuart gezegd heeft. De heer WITHAGEN: Mag ik bij wijze van interruptie toch con cluderen dat ik hier spanningen voel tussen mijn werkzaamheden als gewestraadslid voor deze gemeenteraad en de inhoudelijke bemerkingen die vanavond gemaakt worden. We krijgen ooknog dat de kaderbrief terugkomt langs de budgethouders en bij de raad weer terugkomt voor de begrotingsaspecten of budgetaspec ten. Deze moeten door de raad vastgesteld worden. Ik heb voor mezelf een beetje een rot gevoel. We hebben deze week als fractie van deze gemeente in de gewestraad het stuk^ inhoude lijk behandeld. We hebben toen zaken niet genoemd die nu wel in de raad klinken. Ik vind dat we in de toekomst toch maar eens goed moeten bekijken hoe we dat goed op elkaar af moeten stemmen, want ik heb nu de smaak van of wij waren als verte genwoordigers niet compleet, dat waren we ook niet want er ontbraken er vier of vijf, of wij hadden niet de juiste infor matie. Op deze manier in twee, drie termijnen met andere mensen op dezelfde materie terugkomen in een week tijd xs toch iets te veel van het goede. De heer SMITS: Dit is geen nieuw probleem, wat de WD meer aangekaart heeft. De besluitvorming zoals dat in de gewestraad gaat, zoals het nu gaat is de discussie in de gemeenteraad al belast met zaken die in de gewestraad besproken zijn. Dat is fout, dat is helemaal fout. Er moet eerst hier over gesproken worden en dan gaan onze afgevaardigden naar de gewestraad en niet andersom. De heer A.J. VAN ES: Lijst Linssen ondersteunt het verhaal van de heer J. Van Es in tweede termijn volledig. De heer FRANKEN: Op blz. 11 van het voorstel staat dat de gemeenteraad in de maand februari tot een nadere standpuntbe paling zal komen. Als we dat zo mogen lezen dat we inderdaad ook mogen discussiëren over de opzet van de milieustraten, al of niet in die uitgebreidere vorm die het streekgewest voor stelt, dus niet alleen maar ja en amen maar ook zeggen, zo niet maar zo dat we wel degelijk de extra kosten van tevoren kunnen beperken, dan kunnen we daarmee leven. 44 Met het amendement kan de CDA-fractie niet akkoord gaan. In aansluiting op hetgeen de heer Bolsius zei, kan ik zeggen dat er behalve viervoeters natuurlijk ook vogels zijn die vervuilen, dus wellicht komt er nog eens een keer een voorstel dat er ook een duivenbelasting komt. De VOORZITTER: Dat lijkt me nog een boeiender handhaving. De heer VAN DER KALLEN: Heel nadrukkelijk. Ik ben eigenlijk een beetje verbijsterd door de bijdrage van de heer Van de Water die zich wethouder milieu mag noemen. In feite namelijk neemt hij afstand van het nationaal milieu beleidsprogramma. Als dan tegelijkertijd er coalitie-onderhandelingen zijn waarbij een wethouder van milieu, die geacht wordt het milieu te dienen als primaire taak in dit college, afstand neemt van de inhoud van het nationaal milieu beleidsprogramma^ dan heb ik ernstige twijfels over wat er op dit moment politiek aan proces plaatsvindt bij het maken van een collegeprogramma, respectievelijk de ambities van betrokkene om nog wethouder milieu te zijn. De VOORZITTER: Laten we het daar vanavond niet over hebben. De heer VAN DER KALLEN: Ik denk dat het heel wezenlijk is, want het gaat ook vanavond over de betrouwbaarheid van dit college. We kunnen u ook bij dit onderwerp nog altijd naar huis sturen. Dit is dus heel wezenlijk. Het mag dan onze laatste vergadering zijn, maar daarom hoeven we nog niet in slaap te zijn gevallen. De VOORZITTER: U mag natuurlijk dit college op alles aanval len, maar ik zou daar geen college-onderhandelingen bij willen betrekken. De heer VAN DER KALLEN: De betrouwbaarheid van het college is hierbij wel degelijk in het geding, want de andere collegele den De VOORZITTER: Het is een goed collegevoorstel toch De heer VAN DER KALLEN: Het collegevoorstel krijgt ook mijn steun, maar ik ben om meerdere reden nog verontrust. Als ik tegelijkertijd een lid van dezelfde fractie hoor spreken over het zat toch in de tarieven van Kragge 2 Nee, het werd betaald uit de tarieven van Kragge 2, dat is iets heel anders. De heer J. VAN ES: Je moet toch geld overhouden door Kragge 2 De heer VAN DER KALLEN: Als u een goede studie zou maken en dat mag ik van u toch gewend zijn want u hebt lange tijd deel uitgemaakt van de gewestraad en als u de vergaderingen goed hebt bijgewoond en goed geluisterd hebt, dan zou u weten dat het in rigaal deel uitmaakte van slechts een onderdeel^ van die tarieven. Wat was namelijk het geval Slimme politici, die graag de kiezer te vriend houden, hadden de kosten van de 45

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 310