affaire, waarin wij een uitspraak hebben gedaan omtrent de eventuele mogelijkheden van een goederenspoorlijn, linksom, rechtsom of dwars er door heen. Veel was in die brief nog mogelijk. Ik constateer nu, tot mijn grote vreugde, dat de VVD nu tot de conclusie komt dat het eigenlijk heel erg lastig is om linksom, rechtsom of door Bergen op Zoom heen iets te realiseren.Ik vraag me dus nu af of wij niet een nieuwe brief moeten opstellen die dan van die visie uitgaat. Onze steun heeft u daarbij. 16Voorgestel wordt in te stemmen met; 1. Bekrachtiging van het beroepschrift aan de Arrondissements rechtbank, sector bestuursrecht, te 's Hertogenbosch tegen het besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant waarbij het raadsbesluit van 30 maart 1995, nr. WE/16 tot weigering van medewerking tot vergoeding van kosten aanschaf speciale stoel t.b.v. RK LOM-school de Regenboog, Populierlaan 11, is vernie tigd. De VOORZITTER: Ik constateer dat u hiermee instemt. AANVULLINGSAGENDA 1Voorstel tot verkoop van een perceel bedrijfsterrein, gelegen aan de Bongaertsweg/Witteveenwegaan Mepavex Holding b.v., gevestigd te Bergen op Zoom. De heer AERTSSEN: Nog een korte opmerking. Het is toch wel een bijzonder voorstel. Ik denk dat voor het eerst sprake is van een verkoop die zowel door de gemeente als door General Elec tric Plastics b.v. samen wordt uitgevoerd van een perceel grond aan Mepavex. Dat is gegeven de tekortsituatie van be drijven in Bergen op Zoom een goede transactie. De fractie van de Partij van de Arbeid heeft daar in het verleden ook al meer voor gepleit om te kijken of de gronden van Noordland eventu eel niet benut zouden kunnen worden op deze wijze. Wij hopen dus dat dit een weg is die ingeslagen wordt die ook vervolgac ties krijgt. Wij wensen daarbij het college het allerbeste toe. Het lijkt ons voor de werkgelegenheid een heel juiste ontwikkeling De VOORZITTER: Dank voor de instemming. Wij zijn hierop at tent, want wij weten hoe wij in onze bedrijfsterreinen zitten. Ik constateer dat u met dit voorstel kunt instemmen. TWEEDE AANVULLINGAGENDA Eenmalige subsidie externe begeleiding Stichting Verenigde Wijkcentra De VOORZITTER: Ik heb begrepen dat wethouder Demmers naar aanleiding van de commissie nog iets toe wilde lichten. Mevrouw DEMMERS, wethouder: We hebben hier, voorafgaande aan de raad, een korte commissievergadering gehad omdat de proce dure zo afgesproken was in de reguliere functionele commissie. 50 Ik moet u zeggen dat het goed is om even aan te geven in welke kaders dit raadsvoorstel bekeken moet worden. Ik denk dat ik dat vooraf aan de besluitvorming toch even in dat kader moet plaatsen. In november 1995, tijdens de begrotingsbehandeling, is het besluit genomen door de raad ten aanzien van de subsi dieverlening 1996 wat voor beide stichtingen, de stichting SAZO en SVW gold. In dat raadsbesluit waren heel duidelijk de uitgangspunten van de organisatiestructuur, zoals die op dat moment raadsbreed steun ondervond, neergelegd. Daarnaast, nog als aanvulling, was er op dat moment een brief binnengekomen van lijst Linssen, een brief d.d. 31 oktober wat ik expliciet noem omdat er een verzoek van de commissie om is zowel dit raadsbesluit als die brief in het besluit mee op te nemen en een antwoord van het college van 3 november 1995 die onderdeel vormden van de besluitvorming in november. Er waren een aantal belangrijke uitgangspunten, t.w. 2 gescheiden stichtingen dat moest vanwege de fiscus plaatsvinden, de SVW als bestuur van accommodaties, de beheerder als spil van de accommodaties, geen personele unie, SAZO alleen technische werkgever voor alle personeel en inhoudelijk alleen voor de agogische kant en niet voor de SVW- en accommodatiekant en de stedelijk beheer der als aanspreekpunt voor SVW-bestuur en accommodatiebestu- ren. In die bewuste raadsvergadering is ook heel duidelijk aangegeven door de verschillende commissieleden, dat was daarvoor ook al gebeurd tijdens de commissie, dat het zinvol zou zijn om het SVW-bestuur te begeleiden in de implementatie van datgene wat in de organisatiestructuur was afgesproken. De opdracht van de commissie aan het college was, kom met een voorstel naar de raad waar inderdaad een krediet gevoteerd wordt om dit mogelijk te kunnen maken. Daar zijn wij vanaf december mee bezig geweest. Dat heeft geleid tot een extra bijeengeroepen vergadering van alle betrokkenen op 10 januari om ook met elkaar te kunnen praten over de mogelijkheden en onmogelijkheden en de knelpunten. Met name dit laatste zou ik hier graag nog even willen aanstippen zodat het ook onverbre kelijk aan dit raadsvoorstel is verbonden door middel van de raadsnotulen. Wat zijn de knelpunten. Een knelpunt dat wij met zijn allen constateerden, overigens ook de besturen, is dat met name de kwantiteit van het bestuur van het SVW te wensen overliet. Niet zozeer dat de mensen die erin zitten niet hard hun best doen, daar zijn we het best over eens, maar het is geen bestuur dat op dit moment past binnen de statuten, zoals die neergelegd zijn, namelijk 3 onafhankelijke bestuursleden daarnaast aangevuld met een vertegenwoordiger van elk accommo- datiebestuurHet huidige SVW-bestuur voldoet daar op dit moment nog niet aan. Ook bleek dat de communicatie tussen het SVW-bestuur en de verschillende accommodatiebesturen absoluut niet goed was, er was veel ruis op de lijn en men wist vaak van elkaar niet wat er aan de hand was. Verder bleek dat nog veel accommodatiebestuurders toch heel veel moeite hadden met hoe ze een werkplan moesten maken en hoe ze dat moesten verta len in een begroting, zoals die neergelegd was door de accoun tant in dit geval, wat weer nodig was om uiteindelijk een goedkeurende verklaring af te kunnen geven, waarvoor zo'n begrotings aan bepaalde eisen moet voldoen. Verder was nog onduidelijk wat de taak en functie van de stedelijk beheerder 51

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 30