Naar aanleiding daarvan dat ik vind als wethouder van_ milieu, die begrip heeft van milieumaatregelen, deze verhoging iets wat in een veel breder verband gezien moet worden waaronder de consequenties voor lagen van onze bevolking. De milieustraten zijn niet duurder geworden. De milieustraten werden eerst betaald uit de exploitatie van Kragge 2. Kragge 2 heeft een beetje moeilijkheden en moet uit haar kosten zien te komen. De heer VAN DER KALLEN: Het mag juridisch niet, mijnheer de wethouder. U wordt geacht zich aan de wet te houden. De heer VAN DE WATER, wethouder: Mag ik even mijn verhaal afmaken. De heer VAN DER KALLEN: U moet geen onzin vertellen. De heer VAN DE WATER, wethouder: Wilt u dan even beamen dat ik niet juist spreek als ik zeg dat de exploitatie van de milieu- straten zaten in Kragge 2 De heer VAN DER KALLEN: Dat is juist. De heer VAN DE WATER, wethouder: Dank u wel. De heer VAN DER KALLEN: U wekt de indruk alsof dat nog zou mogen en omdat het Kragge 2 nu niet zo makkelijk gaat. Nee, het mag niet meer omdat het wettelijk niet mag. Dat is iets anders dan het gaat zo moeilijk met Kragge 2 en daarom kan het niet meer. De heer VAN DE WATER, wethouder: Men zou door de storttarieven van Kragge 2 te verhogen gewoon de exploitatie van de milieu straten erin kunnen laten zitten. Ik wil alleen maar aangeven wat de consequenties zijn voor de gemeente Bergen op Zoom. U hebt zelf een bedrag genoemd dat deze maatregel voor de milieustraten een besparing oplevert van ongeveer 1,2 miljoen gulden. De kosten voor de gemeente van deze maatregel zijn 1,8 miljoen gulden. Wat krijgt de burger daarvoor terug van de gemeente Bergen op Zoom Heel weinig. Op basis daarvan heb ik gemeend te moeten constateren als dit soort voorstellen gedaan wordt, dat we in heel breed verband kijken naar de gemeente en ook de consequenties voor de minderbedeelden in onze samenleving. Uw antwoord op de kwijtscheldingen voor de gemeente Bergen op Zoom die op dit moment in de orde van grootte liggen van een half miljoen gulden zullen door deze maatregel naar ongf. 800.000,- gaan. Daarom vind ik dat het in een veel breder verband gezien moet worden en ben ik op dit moment tegen deze verhoging en vind ik eigenlijk dat de discussie om door te gaan met de milieustra ten vooraf had moeten plaatsvinden en men dan een afweging van consequenties had moeten maken. Op basis daarvan zal ik het amendement van Gemeentebelangen/Stadspartij steunen. De heer BOOGAART: Mijn vraag is nog steeds niet beantwoord, want hier staat duidelijk; wethouder Van de Water heeft ern stige twijfels over het nut en noodzaak van milieustraten. Los 42 van alle financiële consequenties had ik willen horen waar zijn twijfel over het nu op gebaseerd is. Dat heeft niets met financiën te maken, dit is puur milieu waar ik het over heb. De heer VAN DE WATERwethouderAls u goed geluisterd heeft, dan heb ik gevraagd wat de consequenties zijn en het nut van de milieustraten en het op basis daarvan maar adviseren om tarieven te verhogen. Als u dat niet begrijpt kan ik daar niets aan doen. De heer BOLSIUS: Zijn er nog meer leden van de gemeenteraad die het niet begrijpen? De VOORZITTER: De hondeneigenaren worden weer wakker. Wij gaan naar de tweede termijn. De heer J. VAN ES: Ik zou toch ook even op de kat en de hond willen terugkomen. Of je nu door de kat, Kragge 2, of de hond, milieustraten, gebeten wordt komt natuurlijk allemaal op hetzelfde neer. Als in eerste instantie de milieustraten uit de exploitatie van de Kragge gehaald worden, zou je moeten aannemen als we dat nu extra gaan belasten, dat voor die Kragge gelden beschikbaar komen waardoor je de stortingsrech ten zou kunnen verlagen, maar dat schijnt niet allemaal zo te werken. Ik denk dat de bedoeling van het amendement geweest is om toch aan het streekgewest te laten merken dat daar problemen zijn. Misschien realiseert u zich dat. Er wordt een bedrag genoemd en wij nemen dat zonder meer over. Er wordt niet over taak stellende verminderingen gesproken, er wordt niet gezegd ga eens kijken hoe je het anders kunt doen. De heer Van der Kallen zei de vervuiler betaalt en ook de heer Woltjer haalde dat aan. In dit systeem is de vervuiler betaalt natuurlijk niet van toepassing, want we betalen allemaal. Of je vervuilt of niet vervuilt, je betaalt die f. 60,90 voor de milieu straat. Of je er ooit van je leven gebruik van maakt of niet, je betaalt die f. 60,90 voor die milieustraat. Wat dat betreft is het principe de vervuiler betaalt op deze tariefsverhoging niet van toepassing. Ik blijf verder bij mijn mening en denk dat we er toch iets aan moeten doen. Ik merk wel dat het amendement het niet haalt, maar ik denk dat het misschien toch een teken is naar het streekgewest om eens te zeggen; ga daar voorzichtig mee om. Ik denk dat wij wat kritischer moeten zijn ten aanzien van de voorstellen. We hebben er helemaal geen vraagtekens bij gesteld. We zijn gewend aan problemen op het milieugebied bij het streekgewest en ik denk dat we daar toch eens een keer wat aan moeten gaan doen. De heer WOLTJER: De vervuiler betaalt. De milieustraten zijn er en als we het weghalen ben ik bang dat het allemaal weer in één grote container of dergelijke komt. In die zin zullen we dan nog veel meer moeten betalen omdat de zaken niet geschei den zijn, wat gewoon slecht is voor het milieu. De heer J. VAN ES: We praten over het individu en niet over de 43

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 309