over buurtveiligheid, preventie op dit gebied. Wie is er bij
nacht en ontij op pad met de hond in een bijna verlaten wijk
Dat is de hondenbezitter. Dat betekent dat daar een preven
tieve werking van uitgaat. Wij hebben dan ook die camera's
niet meer nodig die ooit een partij voorstelde, wij denken dat
de lijfelijke aanwezigheid van mensen onze straat veiliger
maakt
Wat zien we, de gemeente Bergen op Zoom heeft een ontmoedi
gingsbeleid en laat je zwaar betalen voor je sociale functie
als hondenbezitter.
Het zal duidelijk zijn dat de fractie van D66 aantekening wil
tegen de hondenbelasting. Wij hopen, als u echt van dit ver
haal af wil want dit wordt jaarlijks gehouden, dat de meerder
heid in de raad uiteindelijk zal besluiten dit af te schaffen.
We hebben het zes jaar volgehouden bij het concours hippique
en dat is gebeurd, de hondenbelasting ligt nog voor u. Mocht
ik daar zelf niet meer bij zijn, mijn fractie heeft de ver
plichting op zich genomen om u ieder jaar met dit verhaal
lastig te vallen.
De heer WITHAGEN: Mag ik de heer Bolsius wel waarschuwen dat
het wel zo is dat je je meestal de laatste druppel uit de fles
qua smaak blijft herinneren. We zullen Ed blijven herinneren
aan dit verhaal
De heer BOLSIUS: Zeer bedankt.
De heer A.J. VAN ES: Ik vond het een heel sympathiek verhaal
van de heer Bolsius, ik zal het eens goed in mijn oren knopen.
De heer BOLSIUS: U ondersteunt dus ons voorstel
De heer A.J. VAN ES: Voor de rest doe ik daar vanavond nog
geen uitspraak over. Ik heb namelijk katten en een hond,
mijnheer Bolsius, dus u brengt mij toch in een wat lastig
parket.
Even terug naar dit agendapunt. Zoals bekend heeft lijst
Linssen reeds meerdere malen haar grote bezorgdheid uitgespro
ken over altijd maar stijgende kosten in het kader van de
milieuzorg. Als ik zie dat de burger volgend jaar al gecon
fronteerd gaat worden met stijgende kosten wat energievoorzie
ning betreft, stijgende kosten wat waarschijnlijk de OZB
betreft moeten we er met zijn allen hard aan werken om dit
zoveel mogelijk binnen de perken te houden, maar waar de heer
Woltjer van Groen Links sprak over een tariefstijging van 45%
heb ik begrepen dat dat de waarde van de panden zou zijn, dus
dat wil nog niet zeggen dat het tarief in diezelfde mate moet
stijgen. We zullen er alles aan doen om dat niet te laten
gebeuren.
Er dreigen dingen voor de burgers te gebeuren. Ik heb in de
commissievergadering ook al aangegeven dat wij ernstige pro
blemen hebben met de zestig gulden heffing en de bezorgdheid
van lijst Linssen dat de betaling van het milieu bij de burger
een keer op gaat houden heeft ons doen besluiten het amende
ment te ondersteunen.
38
De heer FRANKEN: In de commissie financiën hebben wij ook
uitvoerig stilgestaan bij o.a. de forse stijging van de afval
stoffenheffing, rioolrechten. Alleen bij de afvalstoffenhef
fing kunnen wij redelijk traceren waar de stijging in zit,
heel gedetailleerd tot op de cent. Bij de reinigingsrechten
minder
Het tweede punt is dat er bij de verordening het begrip per
woning en per perceel door elkaar heen worden gebruikt. Op
blz. 13 gebruikt u per woning, in de verordening zelf gebruikt
u per perceel. De vraag is of dat juridisch allemaal water
dicht is.
Dan de voornaamste reden van de bezorgdheid van de CDA-frac-
tie. In de gewestraad is o.a. de opzet van de milieustraat aan
de orde geweest. Dat heeft geleid tot een iets andere opzet._U
verwerkt die iets andere opzet, waardoor de kosten op dit
moment lager kunnen worden dan in het voorstel verwoord zijn
en dat hebt u niet meegenomen. De vraag is waarom de besluit
vorming die de gewestraad al achter de rug heeft niet is
meegenomen, want dan hadden we op dit moment al een iets
vriendelijker voorstel. In de commissie financiën is toege
licht dat een verlaging altijd aan de orde kan komen, een
verhoging niet. Er is toen voorgesteld om, als de besluitvor
ming over de definitieve opzet van de milieustraat rond is, in
april met een nieuw voorstel te komen. Dat is in de commissie
financiën als advies gegeven en ik zou dat graag hier herha
len, omdat het dan ook een uitspraak is van de raad.
De heer VAN DER KALLEN: Naar aanleiding van het indienen van
het amendement ben ik toch genoodzaakt te reageren en zeker na
het betoog van de heer Bolsiusdie het had over de honden en
zeker ook de erf hond. Ik wil dan zeker ook vermelden, vooral
als men dreigt tot een gelijkschakeling te komen met poezen,
ik heb er zelf toe, de huispoes in aanmerking brengen, want
mijn huispoes komt wel op mijn erf maar kan er absoluut niet
af. Dat enkele stukje grond dat open is, daar kan je echt
veilig je hand in steken. Mocht het tot een soort gelijkscha
keling komen, dan pleit ik toch voor een uitzonderingspositie
voor de huispoes in correllatie met de erfhond.
De heer BOLSIUS: Dat is u bij deze toegezegd als u natuurlijk
wel steunt.
De VOORZITTER: Wat doe je met stoeipoezen wordt er hier ge
vraagd
De heer VAN DER KALLEN: Dat is ook een mogelijkheid, maar als
je meerdere poezen zou hebben kan je constateren dat er altijd
ook een aantal stoeipoezen tussen zitten, dus ik beveel het
aan.
Ik ondersteun de opmerking van de heer Franken ten aanzien van
de aanpassing van de f.60,90 naar aanleiding van het gewest
raadsbesluit. De portefeuillehouder in het gewest heeft na
drukkelijk aangegeven dat het daar aangenomen amendement leidt
tot een verlaging van de kosten. Ik geef ook toe, richting de
indiener van het amendement, dat er in het gewest zal worden
gesproken over de toekomst van de milieustraten, waarbij ik
39