over buurtveiligheid, preventie op dit gebied. Wie is er bij nacht en ontij op pad met de hond in een bijna verlaten wijk Dat is de hondenbezitter. Dat betekent dat daar een preven tieve werking van uitgaat. Wij hebben dan ook die camera's niet meer nodig die ooit een partij voorstelde, wij denken dat de lijfelijke aanwezigheid van mensen onze straat veiliger maakt Wat zien we, de gemeente Bergen op Zoom heeft een ontmoedi gingsbeleid en laat je zwaar betalen voor je sociale functie als hondenbezitter. Het zal duidelijk zijn dat de fractie van D66 aantekening wil tegen de hondenbelasting. Wij hopen, als u echt van dit ver haal af wil want dit wordt jaarlijks gehouden, dat de meerder heid in de raad uiteindelijk zal besluiten dit af te schaffen. We hebben het zes jaar volgehouden bij het concours hippique en dat is gebeurd, de hondenbelasting ligt nog voor u. Mocht ik daar zelf niet meer bij zijn, mijn fractie heeft de ver plichting op zich genomen om u ieder jaar met dit verhaal lastig te vallen. De heer WITHAGEN: Mag ik de heer Bolsius wel waarschuwen dat het wel zo is dat je je meestal de laatste druppel uit de fles qua smaak blijft herinneren. We zullen Ed blijven herinneren aan dit verhaal De heer BOLSIUS: Zeer bedankt. De heer A.J. VAN ES: Ik vond het een heel sympathiek verhaal van de heer Bolsius, ik zal het eens goed in mijn oren knopen. De heer BOLSIUS: U ondersteunt dus ons voorstel De heer A.J. VAN ES: Voor de rest doe ik daar vanavond nog geen uitspraak over. Ik heb namelijk katten en een hond, mijnheer Bolsius, dus u brengt mij toch in een wat lastig parket. Even terug naar dit agendapunt. Zoals bekend heeft lijst Linssen reeds meerdere malen haar grote bezorgdheid uitgespro ken over altijd maar stijgende kosten in het kader van de milieuzorg. Als ik zie dat de burger volgend jaar al gecon fronteerd gaat worden met stijgende kosten wat energievoorzie ning betreft, stijgende kosten wat waarschijnlijk de OZB betreft moeten we er met zijn allen hard aan werken om dit zoveel mogelijk binnen de perken te houden, maar waar de heer Woltjer van Groen Links sprak over een tariefstijging van 45% heb ik begrepen dat dat de waarde van de panden zou zijn, dus dat wil nog niet zeggen dat het tarief in diezelfde mate moet stijgen. We zullen er alles aan doen om dat niet te laten gebeuren. Er dreigen dingen voor de burgers te gebeuren. Ik heb in de commissievergadering ook al aangegeven dat wij ernstige pro blemen hebben met de zestig gulden heffing en de bezorgdheid van lijst Linssen dat de betaling van het milieu bij de burger een keer op gaat houden heeft ons doen besluiten het amende ment te ondersteunen. 38 De heer FRANKEN: In de commissie financiën hebben wij ook uitvoerig stilgestaan bij o.a. de forse stijging van de afval stoffenheffing, rioolrechten. Alleen bij de afvalstoffenhef fing kunnen wij redelijk traceren waar de stijging in zit, heel gedetailleerd tot op de cent. Bij de reinigingsrechten minder Het tweede punt is dat er bij de verordening het begrip per woning en per perceel door elkaar heen worden gebruikt. Op blz. 13 gebruikt u per woning, in de verordening zelf gebruikt u per perceel. De vraag is of dat juridisch allemaal water dicht is. Dan de voornaamste reden van de bezorgdheid van de CDA-frac- tie. In de gewestraad is o.a. de opzet van de milieustraat aan de orde geweest. Dat heeft geleid tot een iets andere opzet._U verwerkt die iets andere opzet, waardoor de kosten op dit moment lager kunnen worden dan in het voorstel verwoord zijn en dat hebt u niet meegenomen. De vraag is waarom de besluit vorming die de gewestraad al achter de rug heeft niet is meegenomen, want dan hadden we op dit moment al een iets vriendelijker voorstel. In de commissie financiën is toege licht dat een verlaging altijd aan de orde kan komen, een verhoging niet. Er is toen voorgesteld om, als de besluitvor ming over de definitieve opzet van de milieustraat rond is, in april met een nieuw voorstel te komen. Dat is in de commissie financiën als advies gegeven en ik zou dat graag hier herha len, omdat het dan ook een uitspraak is van de raad. De heer VAN DER KALLEN: Naar aanleiding van het indienen van het amendement ben ik toch genoodzaakt te reageren en zeker na het betoog van de heer Bolsiusdie het had over de honden en zeker ook de erf hond. Ik wil dan zeker ook vermelden, vooral als men dreigt tot een gelijkschakeling te komen met poezen, ik heb er zelf toe, de huispoes in aanmerking brengen, want mijn huispoes komt wel op mijn erf maar kan er absoluut niet af. Dat enkele stukje grond dat open is, daar kan je echt veilig je hand in steken. Mocht het tot een soort gelijkscha keling komen, dan pleit ik toch voor een uitzonderingspositie voor de huispoes in correllatie met de erfhond. De heer BOLSIUS: Dat is u bij deze toegezegd als u natuurlijk wel steunt. De VOORZITTER: Wat doe je met stoeipoezen wordt er hier ge vraagd De heer VAN DER KALLEN: Dat is ook een mogelijkheid, maar als je meerdere poezen zou hebben kan je constateren dat er altijd ook een aantal stoeipoezen tussen zitten, dus ik beveel het aan. Ik ondersteun de opmerking van de heer Franken ten aanzien van de aanpassing van de f.60,90 naar aanleiding van het gewest raadsbesluit. De portefeuillehouder in het gewest heeft na drukkelijk aangegeven dat het daar aangenomen amendement leidt tot een verlaging van de kosten. Ik geef ook toe, richting de indiener van het amendement, dat er in het gewest zal worden gesproken over de toekomst van de milieustraten, waarbij ik 39

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 307