het verdelen van het geld. Daarom zal de Partij van de Arbeid
wat zij graag aan wijzigingen of aanpassingen van deze notitie
doorgevoerd zou willen zien op het moment waarop we over de
centen praten aan de orde willen stellen en dat is bij de
discussie over de voorjaarsnota volgend jaar. U zult dan zeker
van ons horen.
De heer PLASMANS: Er is al een heleboel gezegd en ik kan me
bij de laatste woorden van collega Van den Kieboom volledig
aansluiten. Als je financiële normen en drempels wilt gaan
optrekken, dan zal dat een groot beslag op de begroting leggen
en ik denk, dat is ook al door andere collega's aangegeven,
dat juist de begrotingsbehandeling voor 1997 het aangewezen
moment is waarbij we daarop terugkomen.
Voor het overige is het beleidsplan Sociale Zaken helder en
duidelijk en geeft een heel duidelijk wettelijk en beleidsma
tig kader. We hebben daar in de commissie al uitvoerig over
gesproken en de WD-fractie heeft zich in de commissie akkoord
verklaard en herhaalt dat bij deze.
De heer STUART, wethouder: De benadering van de heer Van den
Kieboom is natuurlijk de juiste. Ik vind het jammer dat de
heer Van der Kallen het formeel procedureprobleem een beetje
bagatelliseert, want het bestaat natuurlijk. Normaal gesproken
behandel je een beleidsplan Sociale Zaken in het kader van een
begroting. Dat klemt deze keer te meer, omdat als je de wijzi
gingssuggesties eens bij elkaar optelt, u echt over tonnen
praat. Van 95% naar 100% kwijtscheldingsnorm, dat gaat meer
dan twee ton extra kosten. Hoe vervelend het ook is om over
dit soort dingen zakelijk te spreken, het is natuurlijk een
probleem geworden. We praten wel over al meer dan een half
miljoen gulden. Een half miljoen tot een miljoen gulden als je
alle suggesties in guldens vertaalt. Dat is geen klein bedrag.
Daar moet je toch met elkaar over praten in wegingen van
prioriteiten en dat doe je bij de begroting. Zo zit het toe
vallig wel in elkaar. Om die reden hebben wij als college
gemeend dan ook geen andere voorstellen te moeten doen, want
je treedt absoluut in het budgetrecht van de nieuwe raad. Dat
verwijt willen wij niet krijgen.
Ik denk dat dit een heel zuivere procedure is._ U kunt straks
de wensen allemaal op een rijtje zetten en uitgerekend zien
wat het kost, netjes tegen elkaar afwegen en keuzes maken.
Er zijn een paar dingen die nu nog wel gezegd kunnen worden.
Wij hebben in de commissie toegezegd dat we het vrijwilligers
werk in relatie tot het premiebeleid nader zouden onderzoeken.
Die afspraak bestaat en daar zal het college dus op terugko
men. Ik wijs erop, niet om dat nu als een argument te gebrui
ken, maar om als een feit te vermelden, dat de gemeenteraad
van Halsteren dit stuk ongewijzigd heeft vastgesteld. Het is
dus niet erg voor de hand liggend om van f. 105,- naar
f. 150,- te gaan in Bergen op Zoom terwijl dat in Halsteren
andersom is gebeurd. Ik vind ook dat we eerlijk moeten zijn
wat dat betreft. Wij hebben vorig jaar bij het beleidsplan
vastgesteld dat dat middel van de bijdrage van f. 105,- een
ondeugdelijk middel is dat niet werkt en we hebben het alleen
maar gehandhaafd in afwachting van de conclusies over de
32
kortinqspasDat wordt nader onderzocht. Het ligt dan v°or de
hand om dat ook nog maar een half_ jaartje voort te zetten,
maar dan wel ongewijzigd natuurlijk bij een ondeugdelijk
middel.
Met betrekking tot de administratieve drempel van t. nu,
denk ik dat het toch verstandig is om zaken m proportie te
zien. Het is een heel theoretische discussie geweest in de
commissie en wij hebben nog eens gekeken of we daar een beetje
vat op konden krijgen. In 90% van de gevallen leidt de toepas
sing van de drempel tot onmiddellijke toekenning, dus zonder
eigen bijdrage. Dan houd je 10% over. Je praat dan ongeveer
over een uit te keren bedrag bij een aanname-gemiddelde van
f. 75,- van f. 6000,- wat uitgekeerd moet worden. In de begro
ting hanteren wij ong. f. 650,- als kosten van aanvraag behan
deling. Dat zou betekenen dat je om f. 6000,- uit te geven, ik
kan het ook niet helpen, f. 50.000,- kosten moet maken. Tegen
die achtergrond moet u ook de discussie voeren, denk ik. Het
wordt dan toch wel heel erg theoretisch allemaal waar het over
gegaan is. In 90% zonder meer toepassing en zonder^ eigen
bijdrage en in alle overige gevallen, wanneer men een bijdrage
van onder de f. 13 0,- krijgt wordt er door de dienst nadrukke
lijk in de voorlichting op gewezen dat men moet sparen. In de
loop van het jaar komen die mensen ook bijna allemaal nog wel
over die streep. n
Ik denk dat dat de punten waren die in de discussie zijn
blijven liggen. Ik denk dat het heel verstandig zou zijn om
inderdaad bij de begrotingsbehandeling met de nieuwe raad
verder te gaan en ervoor te zorgen dat de wettelijke voor
schriften die erin voorzien dat je op 1 januari een goedge
keurd beleidsplan moet hebben, die vanavond tot vaststelling
van dat plan kunnen leiden.
De heer WOLTJER: Uiteindelijk zullen wij wel met het voorstel
moeten instemmen. Ik vind het jammer dat er toch niet een
aantal uitspraken in die zin wordt gedaan dat men daar bij de
begrotingssamenstelling rekening mee durft te houden.
Ik wil nog even reageren op de heer Van Oers, want ik denkdat
als hij heeft begrepen dat ik hem voordien een slecht sociaal
beleid heb verweten, hij toch niet goed naar mij heeft geluis
terd. Ik heb wel het idee dat het CDA de laatste tijd een
andere koers is ingeslagen en ook heel erg belangrijk is
geweest voor het beleid wat tot dusver was gemaakt. In die zin
heeft toch een verschuiving plaatsgevonden bij het CDA.^
De nieuwe fractie van Groen Links zal het komende jaar met
name dit onderwerp als speerpunt nemen, in die zin zult u ons
nog regelmatig horen.
De heer VAN DER KALLEN: De portefeuillehouder spreekt uit dat
ik de procedure wat bagatelliseer. Ik bagatelliseer niet de
procedure. Waar ik wel vraagtekens bij zet is het geld of het
budgetrecht gebruiken als leidraad voor de behandeling van
politieke problemen. Ik vind dat toch wat anders.
Ik heb al vaker hier mijn moeder ten tonele gevoerd, maar ik
kan het ook niet helpen want zij was nu eenmaal het bindend
element wat mij opvoedde. Zij had soms wijze benaderingen. Ik
denk dat dat, zeker vanavond, ook van toepassing is en daarom
33