De heer JOUVENAZIk ben tegen het voorstel.
De heer CLAESIk ben tegen het voorstel.
De heer WOLTJER: Wij willen het voorstel steunen.
De heer VAN DEN KIEBOOM: Mag ik een stemverklaring afleggen.
In haar beantwoording heeft de wethouder heel nadrukkelijk
aangegeven dat de situatie voor De Hofstee hiermee noch
noch indirect gevaarloopt. Dat is voor ons bepalend om te
zeggen, wij willen dit ondersteunen omdat wij ook een kwalita
tief goede peuterspeelzaalvoorziening willen.
De VOORZITTER: Ik kom tot een telling dat 11 leden van deze
raad tegen dit voorstel zijn. We zijn met 25, wat inhoudt dat
er 14 stemmen voor dit voorstel zijn. Dan is conform
voorstel besloten.
13 Real iserinci school woningen enaccommodatiek i nder opvang /peu
terspeelzaal c.a. op de BergsePlaat
Nr. WE/74
De heer VAN DER KALLEN: Ik wil heel nadrukkelijk mijn compli
menten uitspreken voor dit voorstel. Hier is een keer vooruit
gedacht wat verder reikt dan het directe toekomstige gebruik.
Als we dat meer zouden doen in dit land zou er minder gesloop
worden en daarom mijn compliment.
De VOORZITTER: Ik denk dat wij dit graag in ontvangst nemen.
Niemand meer over dit voorstel Dan concludeer ik dat u het
allen met dit voorstel eens bent.
14Beleidsplan Sociale Zaken 1997.
Nr. SO/11
De heer WOLTJER: De mensen in achterstandsituaties hebben zi^h
de laatste tijd mogen verheugen in belangstelling van de
politiek maar ook van personen zoals de bisschop van Bre
mgr. Muskens. Er zijn nogal wat uitspraken gedaan. Ik heb veel
in de verkiezingsprogramma's van diverse partijen hiero
gelezen, de debatten gevolgd. In die zin was ik dani ookhef 1
erg verheugd om bijv. uitspraken van de heer Withagen te
horen. Ik dacht, dat is een aardige verandering, een meu
sociaal gezicht binnen het CDA. Ik had zelfs af en toe
debatten het idee dat ze de P.v.d.A. ruim links gingen passé
Alles bij elkaar optellend dacht ik, bij mijn laatste raads
vergadering komt het beleidsplan Sociale Zaken aan de orde en
dan zit er misschien voor de minima een aardig succesje in.
Achteraf bleek toch dat ik redelijk aan de optimistische kant
was, want in de commissievergadering is wel een aantal zaj^n
behoorlijk naar voren gehaald, maar wanneer het financi
consequenties heeft dan gaf men toch niet thuisIDa
vreselijk jammer. Mijn fractie wil eigenlijk toch vasthouden
en daar zullen wij dan ook het komende jaar zeker nog weer
aandacht voor vragen, om de 100% norm van de geldende norm-
26
uitkering als bestaanskosten aan te merken. De f. 105, zoals
die genoemd wordt toch een beetje meer op het Halsterse niveau
naar voren halen, maar dan geen 90% hantering. Wij willen toch
het idee dat het overnemen van het idee van Gemeentebei an
qen/Stadspartijde heer Van Pul lanceerde dat, om die admini
stratieve drempel aan het eind van het kalenderjaar te laten
vervallen graag naar voren brengen en zullen dat ondersteunen.
Helaas zie ik in die zin geen aanpassing van dit voorstel
In die zin wilde ik ook nog een aantal suggesties doen, want
automatische kwijtschelding na drie jaar is ook genoemd en is
moqelijk ook mee te nemen binnen dit voorstel.
Ik kom niet met amendementen, want ik heb wel een beetje in de
gaten gehad dat die
De heer VAN OERS: Even bij interruptie. Automatische kwijt
schelding na drie jaar; wat, wie, hoe, waarom
De heer WOLTJER: De mensen die drie jaar lang kwijtschelding
hebben gehad om die automatisch kwijt te schelden, dan hoef je
daar niet ook nog administratieve kosten aan te besteden.
Zoals ik al zei, ik kom niet met amendementen, want ik heb
toch een beetje links en rechts geïnformeerd en helaas ben ik
tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk vrij zinloos was
omdat die geen meerderheid zouden halen. Wie weet, als ik nog
in de eerste termijn allerlei reacties krijg van diverse
partijen, dat we alsnog met amendementen zouden kunnen komen.
De heer VAN DER KALLEN: Ter linkerzijde staat armoede en het
armoedevraagstuk al jaren op de agenda. Er is regelmatig
qewaarschuwd voor een tweedeling in de samenleving. Ik cons a
teer nu dat dat feitelijk een feit is geworden. Er is gebeurd
wat reeds velen herhaalde malen hebben voorspeld.Plotseling
is er dan een bisschop, een zeer bewogen mens, die een paar
uitspraken doet en ineens staat het echt op de agenda. Heel
prominent, politiek op de agenda. Dan volgen er gemeenteraads
verkiezingen en volgt een schitterend forum georganiseerd
door het FNV, waar een heleboel goede uitspraken worden ge
daan. Eigenlijk door alle partijen in deze zaal aanwezig die
normaliter in verkiezingstijd aan forums meedoen. Dan volgen
er college-onderhandelingen en ik heb het genoegen gehad die
voor een deel bij te mogen wonen, waarbij ik heb mogen consta
teren dat het geen toneelspel was tijdens dat forum. Een
aantal partijen hebben dat, ook in die college-onderhandelin
qen heel duidelijk ingebracht; de armoedebestrijding.We
hebben echter nog geen nieuwe raad, we hebben nog geen nieuw
collegeprogramma, helaas en er ligt wel een stuk. Het gekke
is, als het over geld gaat zeggen we, we moeten niet over ons
graf heen regeren. Klaarblijkelijk is geld in de politiek
belangrijk. Ik onderschrijf dat. Geld is belangrijk. Maar
politiek gaat niet over geld, politiek gaat over zaken die
belangrijk zijn voor de gemeenschap. Eigenlijk zou je, als je
zegt ik moet wachten, die beslissingen daarover ook naar de
nieuwe raad over moeten hevelen. Of je doet het alletwee of je
doet het alletwee niet. Klaarblijkelijk vinden we het met zijn
allen belangrijk want we hebben allemaal, zonder uitzondering,
het armenvraagstuk hoog op onze politieke programma's staan.
27