De heer JOUVENAZIk ben tegen het voorstel. De heer CLAESIk ben tegen het voorstel. De heer WOLTJER: Wij willen het voorstel steunen. De heer VAN DEN KIEBOOM: Mag ik een stemverklaring afleggen. In haar beantwoording heeft de wethouder heel nadrukkelijk aangegeven dat de situatie voor De Hofstee hiermee noch noch indirect gevaarloopt. Dat is voor ons bepalend om te zeggen, wij willen dit ondersteunen omdat wij ook een kwalita tief goede peuterspeelzaalvoorziening willen. De VOORZITTER: Ik kom tot een telling dat 11 leden van deze raad tegen dit voorstel zijn. We zijn met 25, wat inhoudt dat er 14 stemmen voor dit voorstel zijn. Dan is conform voorstel besloten. 13 Real iserinci school woningen enaccommodatiek i nder opvang /peu terspeelzaal c.a. op de BergsePlaat Nr. WE/74 De heer VAN DER KALLEN: Ik wil heel nadrukkelijk mijn compli menten uitspreken voor dit voorstel. Hier is een keer vooruit gedacht wat verder reikt dan het directe toekomstige gebruik. Als we dat meer zouden doen in dit land zou er minder gesloop worden en daarom mijn compliment. De VOORZITTER: Ik denk dat wij dit graag in ontvangst nemen. Niemand meer over dit voorstel Dan concludeer ik dat u het allen met dit voorstel eens bent. 14Beleidsplan Sociale Zaken 1997. Nr. SO/11 De heer WOLTJER: De mensen in achterstandsituaties hebben zi^h de laatste tijd mogen verheugen in belangstelling van de politiek maar ook van personen zoals de bisschop van Bre mgr. Muskens. Er zijn nogal wat uitspraken gedaan. Ik heb veel in de verkiezingsprogramma's van diverse partijen hiero gelezen, de debatten gevolgd. In die zin was ik dani ookhef 1 erg verheugd om bijv. uitspraken van de heer Withagen te horen. Ik dacht, dat is een aardige verandering, een meu sociaal gezicht binnen het CDA. Ik had zelfs af en toe debatten het idee dat ze de P.v.d.A. ruim links gingen passé Alles bij elkaar optellend dacht ik, bij mijn laatste raads vergadering komt het beleidsplan Sociale Zaken aan de orde en dan zit er misschien voor de minima een aardig succesje in. Achteraf bleek toch dat ik redelijk aan de optimistische kant was, want in de commissievergadering is wel een aantal zaj^n behoorlijk naar voren gehaald, maar wanneer het financi consequenties heeft dan gaf men toch niet thuisIDa vreselijk jammer. Mijn fractie wil eigenlijk toch vasthouden en daar zullen wij dan ook het komende jaar zeker nog weer aandacht voor vragen, om de 100% norm van de geldende norm- 26 uitkering als bestaanskosten aan te merken. De f. 105, zoals die genoemd wordt toch een beetje meer op het Halsterse niveau naar voren halen, maar dan geen 90% hantering. Wij willen toch het idee dat het overnemen van het idee van Gemeentebei an qen/Stadspartijde heer Van Pul lanceerde dat, om die admini stratieve drempel aan het eind van het kalenderjaar te laten vervallen graag naar voren brengen en zullen dat ondersteunen. Helaas zie ik in die zin geen aanpassing van dit voorstel In die zin wilde ik ook nog een aantal suggesties doen, want automatische kwijtschelding na drie jaar is ook genoemd en is moqelijk ook mee te nemen binnen dit voorstel. Ik kom niet met amendementen, want ik heb wel een beetje in de gaten gehad dat die De heer VAN OERS: Even bij interruptie. Automatische kwijt schelding na drie jaar; wat, wie, hoe, waarom De heer WOLTJER: De mensen die drie jaar lang kwijtschelding hebben gehad om die automatisch kwijt te schelden, dan hoef je daar niet ook nog administratieve kosten aan te besteden. Zoals ik al zei, ik kom niet met amendementen, want ik heb toch een beetje links en rechts geïnformeerd en helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk vrij zinloos was omdat die geen meerderheid zouden halen. Wie weet, als ik nog in de eerste termijn allerlei reacties krijg van diverse partijen, dat we alsnog met amendementen zouden kunnen komen. De heer VAN DER KALLEN: Ter linkerzijde staat armoede en het armoedevraagstuk al jaren op de agenda. Er is regelmatig qewaarschuwd voor een tweedeling in de samenleving. Ik cons a teer nu dat dat feitelijk een feit is geworden. Er is gebeurd wat reeds velen herhaalde malen hebben voorspeld.Plotseling is er dan een bisschop, een zeer bewogen mens, die een paar uitspraken doet en ineens staat het echt op de agenda. Heel prominent, politiek op de agenda. Dan volgen er gemeenteraads verkiezingen en volgt een schitterend forum georganiseerd door het FNV, waar een heleboel goede uitspraken worden ge daan. Eigenlijk door alle partijen in deze zaal aanwezig die normaliter in verkiezingstijd aan forums meedoen. Dan volgen er college-onderhandelingen en ik heb het genoegen gehad die voor een deel bij te mogen wonen, waarbij ik heb mogen consta teren dat het geen toneelspel was tijdens dat forum. Een aantal partijen hebben dat, ook in die college-onderhandelin qen heel duidelijk ingebracht; de armoedebestrijding.We hebben echter nog geen nieuwe raad, we hebben nog geen nieuw collegeprogramma, helaas en er ligt wel een stuk. Het gekke is, als het over geld gaat zeggen we, we moeten niet over ons graf heen regeren. Klaarblijkelijk is geld in de politiek belangrijk. Ik onderschrijf dat. Geld is belangrijk. Maar politiek gaat niet over geld, politiek gaat over zaken die belangrijk zijn voor de gemeenschap. Eigenlijk zou je, als je zegt ik moet wachten, die beslissingen daarover ook naar de nieuwe raad over moeten hevelen. Of je doet het alletwee of je doet het alletwee niet. Klaarblijkelijk vinden we het met zijn allen belangrijk want we hebben allemaal, zonder uitzondering, het armenvraagstuk hoog op onze politieke programma's staan. 27

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 301