uit mijn verantwoordelijk voor onderwijs sprekend, hebben a e scholen die intentieovereenkomst getekend. Ik praat dan zowel over bijzonder als openbaar onderwijs als over instellingen. Alle scholen die daar enigszins in mee doen hebben gezegd; wi] vinden dit een noodzaak en wij staan ervoor en willen daar samen iets mee doen. Vervolgens hebben wij als gemeente gezegd, ook voor ons is het een groot belang. We zijn bezig met jeugdbeleid. We zijn verantwoordelijk voor leerlingenzorg in de vorm van uitval van leerlingen. Wij hebben ons dat als prioriteit gesteld. Op het moment dat we die prioriteiten durven neerleggen, betekent dat dat we daar ook een stukje verantwoordelijkheid voor moeten durven dragen. We zijn geen instelling die uren vrij kan maken of een zorgcoördinator die je aan kan stellen binnen de ge meente. De enige mogelijkheid die wij hebben is dan eventueel het bijdragen in de financiën waar scholen een gigantisch gebrek aan hebben op het moment dat het over dat soort zaken gaat Wat is er toen gebeurd Er is toen gevraagd om een werkgroep in te richten en die werkgroep heeft als eerste opdracht gekregen om te kijken hoe ze nu met die f. 105.000,- om kunnen gaan. Dat was een vraag van de heer Van Es. Men heeft daar het volgende over afgesproken. Dit wordt dus in de werkgroep afgesproken waar de gemeente als auditor bijzit, maar part noch deel aan heeft. De scholen kiezen zelf hun financierings structuur. Van het beschikbare budget van f. 105.000,- wordt f. 13.500,- gereserveerd voor de administratie van de proces coördinator, dat betalen ze dus vanuit die f. 105.000,- en f. 11.500,- als overheadkosten van het samenwerkingsverband. Die twee bedragen betalen zij dus vanuit die f. 105.000,- die ze vervolgens dus niet meer beschikbaar hebben voor de zorgco- ordinatorurenwaar ze zelf ook het belang van juist die coördinator zo scherp onderschrijven om de doodeenvoudige reden dat zo'n proces met zoveel scholen bijna nooit lukt als je daar geen onafhankelijke coördinator op zet. Vervolgens is het zo dat elke school, dat is ook een afspraak die de scholen zelf gemaakt hebben, een vaste voet van f. 2500,- krijgt en daarvoor moet die zorgcoördinator benoemd worden. Dat is dus de bijdrage die de scholen daarin doen. De andere gelden die overblijven worden verdeeld, de heer Franken gaf dat ook al terecht aan, naar rato van het leerlingenaantal per school. Dat is de afspraak zoals het samenwerkingsverband die zelf gemaakt heeft. Op basis daarvan zijn allerlei rekensommetjes gemaakt, als u er belangstelling voor heeft heb ik ze hier bij me, dan kunt u het per school zelf inzien. Vervolgens is er door die mensen gezegd, we gaan een soort werkgroepje vormen. Er zit een drietal mensen in, de rector van het Moller, iemand van het onderwijs en de heer Van der Linden vanuit zijn kennis van het speciaal voortgezet onder wijs. Die hebben met elkaar gezegd, hoe gaan we dit nu vormge ven Waar lopen we vast Toen is gezegd, we zijn ervan overtuigd dat het ons lukt als we daar een onafhankelijke coördinator op kunnen zetten. Toen hebben wij als gemeente gezegd, wat we al eerder toegezegd hadden vanwege het belang dat wij juist in die zorgstructuur zien, akkoord wij willen daar financieel in meedenken. Op basis daarvan is er een 16 profielschets gemaakt wat zij gerealiseerd zouden willen zien en daar hebben de scholen zelf een tweetal instellingen ge vraagd een offerte uit te brengen. In dit geval de SBD en de AOB. Dit is de verantwoordelijkheid van de scholen zelf, wij bemoeien ons daar helemaal niet mee. Zij hebben ook met dat werkgroepje zelf weer gekozen uit hun moverende redenen. Voor ons is dit niet van belang. Voor ons is van belang dat uitein delijk, na anderhalf jaar, die zorgstructuur daar staat en we in staat zijn om die wetgeving per 1 augustus 1998 ook daad werkelijk vorm te geven, omdat dan die verplichting daar is. Wij hebben als college gemeend dat dat voor ons zo essentieel is, dat wij bereid zijn om daar middelen in te stoppen. U heeft gelijk dat wij verzuimd hadden om de andere regiogemeen ten daarbij in te schakelen. Daar hebben we eerlijk gezegd ook totaal niet aan gedacht. Dat is ook een gewenningsproces, denk ik, als grote gemeente. We hebben toegezegd dat alsnog te doen, wat ook in het raadsvoorstel is opgenomen. We hebben ook in het raadsvoorstel opgenomen dat we met Breda contact opne men om f. 10.000,- vanuit de RMC-middelen naar ons toe te brengen, die dan ook weer in korting wordt gebracht op die f. 8 5.500,-. Ook daar waren de gesprekken al over gaande en dat ziet er ook zeer positief uit. Dat is even kort, maar toch wat langer dan gebruikelijk voor mij, het verhaal. Ik vind het namelijk toch^ van essentieel belang om de proporties neer te zetten waarin dit voorstel staat, zodat iedereen weet waar we het met elkaar over hebben. Dat in eerste termijn, want ik heb ondertussen ook alle vragen beantwoord als ik het goed gezien heb. De VOORZITTER: Het is altijd goed om te horen wat voor fantas tisch voorstel er ligt. De heer BOOGAART: Mag ik even een kleine interruptie plaatsen bij de laatste opmerking Wat gebeurt er nu als al de dingen die hier staan niet door gaan? Bijv. Breda gaat niet door. Wat gebeurt er als we het een maand uitstellen. Komt het dan niet voor augustus aan de orde De VOORZITTER: Daar komen we zo in tweede termijn op terug. De heer FRANKEN: Ik denk dat we met de wethouder van mening zijn dat het een goede zaak is dat de zorgstructuur opgezet wordt. Het onderwijsveld is al bezig en moet op 1-8-1998 die zorgstructuur volgens de wet geregeld hebben. De aanvraag voor de subsidiëring van de salariskosten van de procescoördinator is van november en we zitten nu één maand verder en er ligt een voorstel. Ik denk dat door de haast waarmee het voorstel in elkaar gedraaid is er een aantal financiële addertjes is meegenomen, waarvan wij zeggen dat het voorstel geen schoon heidsprijs verdient. Eén van de vragen was waarom praat u over een zorgstructuur voor West-Brabant, terwijl ook uit de 9e— meente Tholen leerlingen komen en daar ook vestigingen zijn. Die stonden in het oorspronkelijke voorstel niet. U wijzigt nu het voorstel, maar door de haast waarop het in elkaar gestoken is ontbreekt ook hier weer de gemeente Tholen in het rijtje. 17

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 296