uit mijn verantwoordelijk voor onderwijs sprekend, hebben a e
scholen die intentieovereenkomst getekend. Ik praat dan zowel
over bijzonder als openbaar onderwijs als over instellingen.
Alle scholen die daar enigszins in mee doen hebben gezegd; wi]
vinden dit een noodzaak en wij staan ervoor en willen daar
samen iets mee doen.
Vervolgens hebben wij als gemeente gezegd, ook voor ons is het
een groot belang. We zijn bezig met jeugdbeleid. We zijn
verantwoordelijk voor leerlingenzorg in de vorm van uitval van
leerlingen. Wij hebben ons dat als prioriteit gesteld. Op het
moment dat we die prioriteiten durven neerleggen, betekent dat
dat we daar ook een stukje verantwoordelijkheid voor moeten
durven dragen. We zijn geen instelling die uren vrij kan maken
of een zorgcoördinator die je aan kan stellen binnen de ge
meente. De enige mogelijkheid die wij hebben is dan eventueel
het bijdragen in de financiën waar scholen een gigantisch
gebrek aan hebben op het moment dat het over dat soort zaken
gaat
Wat is er toen gebeurd Er is toen gevraagd om een werkgroep
in te richten en die werkgroep heeft als eerste opdracht
gekregen om te kijken hoe ze nu met die f. 105.000,- om kunnen
gaan. Dat was een vraag van de heer Van Es. Men heeft daar het
volgende over afgesproken. Dit wordt dus in de werkgroep
afgesproken waar de gemeente als auditor bijzit, maar part
noch deel aan heeft. De scholen kiezen zelf hun financierings
structuur. Van het beschikbare budget van f. 105.000,- wordt
f. 13.500,- gereserveerd voor de administratie van de proces
coördinator, dat betalen ze dus vanuit die f. 105.000,- en
f. 11.500,- als overheadkosten van het samenwerkingsverband.
Die twee bedragen betalen zij dus vanuit die f. 105.000,- die
ze vervolgens dus niet meer beschikbaar hebben voor de zorgco-
ordinatorurenwaar ze zelf ook het belang van juist die
coördinator zo scherp onderschrijven om de doodeenvoudige
reden dat zo'n proces met zoveel scholen bijna nooit lukt als
je daar geen onafhankelijke coördinator op zet. Vervolgens is
het zo dat elke school, dat is ook een afspraak die de scholen
zelf gemaakt hebben, een vaste voet van f. 2500,- krijgt en
daarvoor moet die zorgcoördinator benoemd worden. Dat is dus
de bijdrage die de scholen daarin doen. De andere gelden die
overblijven worden verdeeld, de heer Franken gaf dat ook al
terecht aan, naar rato van het leerlingenaantal per school.
Dat is de afspraak zoals het samenwerkingsverband die zelf
gemaakt heeft. Op basis daarvan zijn allerlei rekensommetjes
gemaakt, als u er belangstelling voor heeft heb ik ze hier bij
me, dan kunt u het per school zelf inzien.
Vervolgens is er door die mensen gezegd, we gaan een soort
werkgroepje vormen. Er zit een drietal mensen in, de rector
van het Moller, iemand van het onderwijs en de heer Van der
Linden vanuit zijn kennis van het speciaal voortgezet onder
wijs. Die hebben met elkaar gezegd, hoe gaan we dit nu vormge
ven Waar lopen we vast Toen is gezegd, we zijn ervan
overtuigd dat het ons lukt als we daar een onafhankelijke
coördinator op kunnen zetten. Toen hebben wij als gemeente
gezegd, wat we al eerder toegezegd hadden vanwege het belang
dat wij juist in die zorgstructuur zien, akkoord wij willen
daar financieel in meedenken. Op basis daarvan is er een
16
profielschets gemaakt wat zij gerealiseerd zouden willen zien
en daar hebben de scholen zelf een tweetal instellingen ge
vraagd een offerte uit te brengen. In dit geval de SBD en de
AOB. Dit is de verantwoordelijkheid van de scholen zelf, wij
bemoeien ons daar helemaal niet mee. Zij hebben ook met dat
werkgroepje zelf weer gekozen uit hun moverende redenen. Voor
ons is dit niet van belang. Voor ons is van belang dat uitein
delijk, na anderhalf jaar, die zorgstructuur daar staat en we
in staat zijn om die wetgeving per 1 augustus 1998 ook daad
werkelijk vorm te geven, omdat dan die verplichting daar is.
Wij hebben als college gemeend dat dat voor ons zo essentieel
is, dat wij bereid zijn om daar middelen in te stoppen. U
heeft gelijk dat wij verzuimd hadden om de andere regiogemeen
ten daarbij in te schakelen. Daar hebben we eerlijk gezegd ook
totaal niet aan gedacht. Dat is ook een gewenningsproces, denk
ik, als grote gemeente. We hebben toegezegd dat alsnog te
doen, wat ook in het raadsvoorstel is opgenomen. We hebben ook
in het raadsvoorstel opgenomen dat we met Breda contact opne
men om f. 10.000,- vanuit de RMC-middelen naar ons toe te
brengen, die dan ook weer in korting wordt gebracht op die
f. 8 5.500,-. Ook daar waren de gesprekken al over gaande en
dat ziet er ook zeer positief uit.
Dat is even kort, maar toch wat langer dan gebruikelijk voor
mij, het verhaal. Ik vind het namelijk toch^ van essentieel
belang om de proporties neer te zetten waarin dit voorstel
staat, zodat iedereen weet waar we het met elkaar over hebben.
Dat in eerste termijn, want ik heb ondertussen ook alle vragen
beantwoord als ik het goed gezien heb.
De VOORZITTER: Het is altijd goed om te horen wat voor fantas
tisch voorstel er ligt.
De heer BOOGAART: Mag ik even een kleine interruptie plaatsen
bij de laatste opmerking
Wat gebeurt er nu als al de dingen die hier staan niet door
gaan? Bijv. Breda gaat niet door. Wat gebeurt er als we het
een maand uitstellen. Komt het dan niet voor augustus aan de
orde
De VOORZITTER: Daar komen we zo in tweede termijn op terug.
De heer FRANKEN: Ik denk dat we met de wethouder van mening
zijn dat het een goede zaak is dat de zorgstructuur opgezet
wordt. Het onderwijsveld is al bezig en moet op 1-8-1998 die
zorgstructuur volgens de wet geregeld hebben. De aanvraag voor
de subsidiëring van de salariskosten van de procescoördinator
is van november en we zitten nu één maand verder en er ligt
een voorstel. Ik denk dat door de haast waarmee het voorstel
in elkaar gedraaid is er een aantal financiële addertjes is
meegenomen, waarvan wij zeggen dat het voorstel geen schoon
heidsprijs verdient. Eén van de vragen was waarom praat u over
een zorgstructuur voor West-Brabant, terwijl ook uit de 9e—
meente Tholen leerlingen komen en daar ook vestigingen zijn.
Die stonden in het oorspronkelijke voorstel niet. U wijzigt nu
het voorstel, maar door de haast waarop het in elkaar gestoken
is ontbreekt ook hier weer de gemeente Tholen in het rijtje.
17