Roosendaal berekent dat zij ongeveer35 a 36% zullJ
wii komen uit op 42%. Ik denk dat W13 er aan toe moeten voegen
dat wii als raad de bereidheid hebben, mochten we de 40«niet
Ie tekorten in die zin zoals in het plan genoemd bi]
zt Xi nog even ingaan op de belbus die dan de 2°ndags;
dienst moet vervangen. Vanuit de BBA Roosendaal h
oen dat de ervaring met de belbus die op dit moment op zondag
a! in Roosendaal rijdt is dat de kostenbesparing daar zeer
airing Ts en dat het eerder om twee cijfers achter de komma
gaat dan de 0,5% die wij in Bergen op Zoom die
ppn cuaaestie doen voor het invoeren van de dalurenkaart aie
in de bus verkocht kan worden. Het ministerie staat daar enige
experimenten toe. Het zou mogelijk ook een goede zaak zijn
wanneer Bergen op Zoom met die experimenten mee_ zou mogen
draaien. Dan kunnen de mensen, bij daluren praat 3e me
op de vrijdagavond en de zaterdagen, eens niet me ,f
kaartje van f. 3,- uit, maar zouden ze eventueel met de helft
van de prijs uit kunnen. Er zijn experimenten mo9el1^
het ministerie en het zou een goede zaak Z1311 als bergen p
Zoom daaraan mee zou kunnen doen. Daarmee zou 3e eventuee g
lichte? bij de 40% komen en de bezettingsgraad omhoog kunnen
halen.
Tot zover.
De heer AERTSSEN: De fractie van de Partij „tteke-
i nstemmen met het voorstel. Toch wil ik nog enkele kanttexe
ningen plaatsen. De realiteit is dat er aanppsingen_ moeten
plaatsvinden in de stadsdienst en die aanpassingen kunnen
grSe lijnen onze instemming hebben. Wij hebben in de commis
si? echter ook opgemerkt dat u nu nog m^er
het allemaal gerealiseerd te kragen. Ik heb de opmerking
aemaakt dat bij het vervoerskundig ondernemersplan naar mi3n
opvatting en de opvatting van mijn fractie nog het een en
ander aangepast dient te worden. U moet echt-alles uit de kast
halen denk ik, om ook op andere criteria nog eens goed aan te
„evenbij de minister dat Bergen op Zoom goed kan scoren,
denk dat dat belangrijk is om de stadsdienst van Bergen op
Zoom boven water te houden.
De heer VAN DER KALLEN: Mijnheer Aertssen van de
Arbeid zei dat zijn fractie in kan stemmen met dit voorstel.
Ik moet zeggen dat de BSD in móet stemmen met dit ^stel*
Het is een verslechtering, althans voor de actualiteit van de
busgebruiker, maar het is noodzakelijk om
te houden. In die zin moet 3e voor stemmen. Niet omdat 3e er
enthousiast over bent omdat je denkt dat het eenverbetering
is. Dat is het niet. Het is de enige weg, althans naar mijn
mening, die open is om een stadsdienst op termijn °^®r t
houden. In die zin móet mi3n fractie voor stemmen. Ik zou het
echter op prijs stellen als de portefeuillehouder ook in deze
raad zou herhalen dat hij, als dit allemaal bewaarheid word
inderdaad Gedeputeerde Staten zal benaderen om de lus waarom
ik heb gevraagd van de lijn 105, eventjes een lus3e maken
Borgvliet, te realiseren.
4
De heer JANSSEN, wethouder: De heer Van der Kallen verwoordt
het eigenlijk treffend, denk ik. Wij zaten voor de insiders in
een categorie 3 gemeente, wat in feite inhield dat de minister
van mening was dat de stad Bergen op Zoom geen eigen stads
dienst meer zou kunnen hebben. Vanwege het feit dat wij enige
tijd geleden een brief aan de minister gestuurd hebben met
daarin het verzoek ons in de gelegenheid te stellen om met een
goed onderbouwd plan te komen zitten we nu in categorie 2, wat
in feite inhoudt dat de minister vindt dat wij met een onder
bouwd plan in haar richting kunnen komen, om daarmee aan te
tonen dat we in het jaar 2004 een stadsdienst hebben die voor
40% kostendekkend is.
De achterliggende bedoeling is natuurlijk dat^ we moeten probe
ren om de zeggenschap over de stadsdienst in eigen hand te
houden. Zou dat namelijk niet het geval zijn, dan zou dat
betekenen dat de provincie de gelden in handen krijgt en
daarmee, voorzover ze daartoe in staat is, in Bergen op Zoom
een soort stadsdienst intact moet houden.
uit oesorekken die wij hebben gehad op het provinciehuis is
ons gebleken dat dat zeker nooit zo zou gaan als we zelf
zouden willen. Vandaar de inzet van het college om ervoor te
zorgen dat wij de minister konden berichten wel degelijk in
het jaar 2004 met een kostendekkendheidsgraad van 40% te
komen. Dat is, zoals u heeft kunnen lezen, in ieder geval op
papier goed gelukt. Uiteraard, enkelen hebben dat al gezegd,
gaat dat wel ten koste van enig inleveren van lijnen. Het is
helaas niet anders.
Aan de andere kant denken wij daarmee toch een heel goede
stadsdienst te kunnen houden.
De toezegging die ik in de commissie gedaan heb om nadrukke
lijk met de provincie te gaan praten over de lijn 105 die
vanuit het zuiden naar het noorden en naar het centrum rijdt
Borgvliet aan te laten doen, wil ik hier graag nog een keer
herhalen. Ik denk dat dat mogelijkheden schept, gezien het
feit dat daarmee ook de streeklijn 105 beter wordt gebruikt en
daardoor de kostendekkendheidsgraad ook voor de provincie
verbetert
De opmerking van de heer Aertssen, die zegt u moet alle crite
ria die mogelijk zijn om in aanmerking te komen goed onder
bouwd naar de minister sturen, daarover hebben we het al
uitgebreid gehad in de commissie zelf. Het belangrijkste op
dit moment is ervoor te zorgen dat we die 40% halen. Dat is
het wegingscriterium dat de minister op dit moment heeft. Dat
moet je op allerlei wijzen onderbouwen. Ik denk dat we dat
goed hebben gedaan
Als het dan aankomt op de uitwerking van een vervoersplan,
waar we in de commissie ook uitgebreid over gesproken hebben,
dan is dat een zaak die later verder aan de orde komt.
De echte detaillering moet natuurlijk nog plaats gaan vinden.
Dat doe je, zoals ik in de commissie gezegd heb, samen met de
dienstdoende busondermening en dat doe je ook samen met de
burgerij, daar waar je ze erbij kunt betrekken.
De dalurenkaart, door de heer Woltjer aangehaald, is zoals ha.3
terecht zegt een experiment en niet iedere stad krijgt dit
exeperiment toebedeeld. Over het algemeen zijn dat grote
steden heb ik vernomen die daartoe in de gelegenheid worden