Roosendaal berekent dat zij ongeveer35 a 36% zullJ wii komen uit op 42%. Ik denk dat W13 er aan toe moeten voegen dat wii als raad de bereidheid hebben, mochten we de 40«niet Ie tekorten in die zin zoals in het plan genoemd bi] zt Xi nog even ingaan op de belbus die dan de 2°ndags; dienst moet vervangen. Vanuit de BBA Roosendaal h oen dat de ervaring met de belbus die op dit moment op zondag a! in Roosendaal rijdt is dat de kostenbesparing daar zeer airing Ts en dat het eerder om twee cijfers achter de komma gaat dan de 0,5% die wij in Bergen op Zoom die ppn cuaaestie doen voor het invoeren van de dalurenkaart aie in de bus verkocht kan worden. Het ministerie staat daar enige experimenten toe. Het zou mogelijk ook een goede zaak zijn wanneer Bergen op Zoom met die experimenten mee_ zou mogen draaien. Dan kunnen de mensen, bij daluren praat 3e me op de vrijdagavond en de zaterdagen, eens niet me ,f kaartje van f. 3,- uit, maar zouden ze eventueel met de helft van de prijs uit kunnen. Er zijn experimenten mo9el1^ het ministerie en het zou een goede zaak Z1311 als bergen p Zoom daaraan mee zou kunnen doen. Daarmee zou 3e eventuee g lichte? bij de 40% komen en de bezettingsgraad omhoog kunnen halen. Tot zover. De heer AERTSSEN: De fractie van de Partij „tteke- i nstemmen met het voorstel. Toch wil ik nog enkele kanttexe ningen plaatsen. De realiteit is dat er aanppsingen_ moeten plaatsvinden in de stadsdienst en die aanpassingen kunnen grSe lijnen onze instemming hebben. Wij hebben in de commis si? echter ook opgemerkt dat u nu nog m^er het allemaal gerealiseerd te kragen. Ik heb de opmerking aemaakt dat bij het vervoerskundig ondernemersplan naar mi3n opvatting en de opvatting van mijn fractie nog het een en ander aangepast dient te worden. U moet echt-alles uit de kast halen denk ik, om ook op andere criteria nog eens goed aan te „evenbij de minister dat Bergen op Zoom goed kan scoren, denk dat dat belangrijk is om de stadsdienst van Bergen op Zoom boven water te houden. De heer VAN DER KALLEN: Mijnheer Aertssen van de Arbeid zei dat zijn fractie in kan stemmen met dit voorstel. Ik moet zeggen dat de BSD in móet stemmen met dit ^stel* Het is een verslechtering, althans voor de actualiteit van de busgebruiker, maar het is noodzakelijk om te houden. In die zin moet 3e voor stemmen. Niet omdat 3e er enthousiast over bent omdat je denkt dat het eenverbetering is. Dat is het niet. Het is de enige weg, althans naar mijn mening, die open is om een stadsdienst op termijn °^®r t houden. In die zin móet mi3n fractie voor stemmen. Ik zou het echter op prijs stellen als de portefeuillehouder ook in deze raad zou herhalen dat hij, als dit allemaal bewaarheid word inderdaad Gedeputeerde Staten zal benaderen om de lus waarom ik heb gevraagd van de lijn 105, eventjes een lus3e maken Borgvliet, te realiseren. 4 De heer JANSSEN, wethouder: De heer Van der Kallen verwoordt het eigenlijk treffend, denk ik. Wij zaten voor de insiders in een categorie 3 gemeente, wat in feite inhield dat de minister van mening was dat de stad Bergen op Zoom geen eigen stads dienst meer zou kunnen hebben. Vanwege het feit dat wij enige tijd geleden een brief aan de minister gestuurd hebben met daarin het verzoek ons in de gelegenheid te stellen om met een goed onderbouwd plan te komen zitten we nu in categorie 2, wat in feite inhoudt dat de minister vindt dat wij met een onder bouwd plan in haar richting kunnen komen, om daarmee aan te tonen dat we in het jaar 2004 een stadsdienst hebben die voor 40% kostendekkend is. De achterliggende bedoeling is natuurlijk dat^ we moeten probe ren om de zeggenschap over de stadsdienst in eigen hand te houden. Zou dat namelijk niet het geval zijn, dan zou dat betekenen dat de provincie de gelden in handen krijgt en daarmee, voorzover ze daartoe in staat is, in Bergen op Zoom een soort stadsdienst intact moet houden. uit oesorekken die wij hebben gehad op het provinciehuis is ons gebleken dat dat zeker nooit zo zou gaan als we zelf zouden willen. Vandaar de inzet van het college om ervoor te zorgen dat wij de minister konden berichten wel degelijk in het jaar 2004 met een kostendekkendheidsgraad van 40% te komen. Dat is, zoals u heeft kunnen lezen, in ieder geval op papier goed gelukt. Uiteraard, enkelen hebben dat al gezegd, gaat dat wel ten koste van enig inleveren van lijnen. Het is helaas niet anders. Aan de andere kant denken wij daarmee toch een heel goede stadsdienst te kunnen houden. De toezegging die ik in de commissie gedaan heb om nadrukke lijk met de provincie te gaan praten over de lijn 105 die vanuit het zuiden naar het noorden en naar het centrum rijdt Borgvliet aan te laten doen, wil ik hier graag nog een keer herhalen. Ik denk dat dat mogelijkheden schept, gezien het feit dat daarmee ook de streeklijn 105 beter wordt gebruikt en daardoor de kostendekkendheidsgraad ook voor de provincie verbetert De opmerking van de heer Aertssen, die zegt u moet alle crite ria die mogelijk zijn om in aanmerking te komen goed onder bouwd naar de minister sturen, daarover hebben we het al uitgebreid gehad in de commissie zelf. Het belangrijkste op dit moment is ervoor te zorgen dat we die 40% halen. Dat is het wegingscriterium dat de minister op dit moment heeft. Dat moet je op allerlei wijzen onderbouwen. Ik denk dat we dat goed hebben gedaan Als het dan aankomt op de uitwerking van een vervoersplan, waar we in de commissie ook uitgebreid over gesproken hebben, dan is dat een zaak die later verder aan de orde komt. De echte detaillering moet natuurlijk nog plaats gaan vinden. Dat doe je, zoals ik in de commissie gezegd heb, samen met de dienstdoende busondermening en dat doe je ook samen met de burgerij, daar waar je ze erbij kunt betrekken. De dalurenkaart, door de heer Woltjer aangehaald, is zoals ha.3 terecht zegt een experiment en niet iedere stad krijgt dit exeperiment toebedeeld. Over het algemeen zijn dat grote steden heb ik vernomen die daartoe in de gelegenheid worden

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 290