het subsidiebudget van ruim 3,5 ton wel te verlenen. Wordt dit nu wel verleend of bestaat er nog steeds hetzelfde voorbehoud, dus dat het achtergehouden wordt, als inhet eerdere voorstel stond. Dat is mij niet helemaal duidelijk geworden uit dit besluit. De heer VAN DER KALLEN: Ik heb wat moeite met het voorstel. Ik vind de doelstellingen van het voorstel uitstekend. We moeten inderdaad naar een projectfinanciering toe. Gezien de geluiden die ons echter hebben bereikt vanuit de Stichting vraag ik toch welke risico's liggen er nu en wat is nu de kans dat het op die manier, zoals de Stichting min of meer voorspelt, tot ontwikkeling komt. Ik zou ook in deze raad daarover toch nog eenmaal de visie van de portefeuillehouder willen horen. De heer WITHAGEN: De CDA-fractie denkt dat met dit raadsbe sluit, zoals het hier afgewikkeld wordt, een bepaalde doel stelling wordt bereikt. Dat is naar onze mening een evenwich tige doelstelling. Enerzijds geeft de raad in zijn recht van budgetbepaling een budget voor deze werksoort. Dat kan ook zo in de begroting voor 1997 worden opgenomen. Tegelijkertijd wordt er een uitdrukkelijke voorwaarde in de uitvoerende zin aan het college meegegeven en die staat in Ha en b vermeld, de toezichthoudende rol van commissie WERCSen wij denkendat hiermee het college inderdaad een weg inslaat die enerzijds volledig de ruimte geeft voor het budget van de raad en ander zijds de uitvoerende verantwoordelijkheid van het college goed weergeeft. Wij vinden dat hiermee het juiste evenwicht bereikt is De heer COPPENSWe hebben in de afgelopen commissievergade ring uitvoerig over dit onderwerp gesproken, vrij lang en vrij intensief. Wij zijn blij met deze wijziging en wij willen het van harte ondersteunen. De heer BOOGAART: Ik heb in de commissie ook gepropageerd wat hier staat en dus gaan wij accoord met dit voorstel. De heer VAN LINDEN: Wij hebben in de commissie nog een voorbe houd gemaakt. We zijn inmiddels overtuigd geraakt van het nut van dit voorstel en het standpunt van de portefeuillehouder onderschrijven wij volkomen, mede omdat er in de commissiever gadering gebleken is dat de angst van SAZO voor de personele organisatie die hierdoor getroffen zou worden, volkomen is weggenomen. We vinden wel dat toch in de toekomst misschien nog eens een keer met SAZO gepraat moet worden, want die mensen zitten toch met een organisatie waar ze zelf niet zo gelukkig mee zijn. Misschien kunnen we het nog_ eens op een andere manier regelen zodat we er allemaal gelukkig mee zijn. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Ik moet constateren dat hier dan ook een gelukkige portefeuillehouder zit. Natuurlijk is het zo dat dit een proces is van lange tijd, waaraan de heer Withagen terecht refereert. Op een gegeven moment moet je een evenwicht zoeken tussen de budgetfinanciering waar wij naartoe willen en de projectfinanciering die zo nodig is om voor ons gevoel 4 datgene te krijgen wat we ook graag voor ons geld zouden willen hebben en dat ook controleerbaar maken. Dit voorstel is daar, ik ben blij dat een aantal mensen daar ook op wijst, een redelijk evenwicht tussen. Even in de richting van de heer Woltjer. On speaking terms. Inderdaad, we hebben de afgelopen week ook weer contact gehad met het SAZO-bestuurZij zijn uiteraard ook van dit gewijzig de raadsvoorstel op de hoogte en accoord gegaan met de wijzi gingen. Zij kunnen zich daar ook in vinden. Dit om aan te geven dat dit niet zomaar achter hun rug is aangepast, want dat zou niet netjes zijn gezien de ontwikkelingen. U zegt onder voorbehoud en onder voorwaarde. Dat is een heel groot verschil. In de voorwaarden stel je dat je bij afreke ning gaat kijken of datgene gedaan is wat je vindt dat met dat geld gedaan moet worden en binnen welke termen het is uitgege ven. Als je een voorbehoud maakt houd je het geld in eerste instantie achter. Dat was het probleem waar de stichting tegenaan liep omdat ze dan in een werkgelegenheidsprobleem zouden kunnen komen. Vandaar het voor het gevoel heel kleine verschil,wat echter in juridische termen en zeker in financi ële termen een heel groot verschil uitmaakt. De heer Van der Kallen zegt dat hij nog wat moeite heeft met het voorstel. Ik hoop dat door de uitleg die ik aan Groen Links heb gegeven, ook duidelijk is wat het verschil is tussen het oorspronkelijke raadsvoorstel, tenminste het besluit, en het voorstel wat er nu ligt. U zegt, mijnheer Van der Kallen, welke risico's voor de ontwikkeling. Er zijn afspraken gemaakt in de commissie dat wij op zeer korte termijn de eerste af spraak hebben met de stichting SVW, de volledig stichting waar dus ook alle accommodatiebesturen in vertegenwoordigd zijn, dat we met hen gaan praten over de knelpunten en dan gaan kijken of we tot een eventueel voorstel voor een oplossing kunnen komen. Of dat dan een andere organisatie zou moeten zijn en welke, daarover laat ik me hier niet uit, dat is ook niet in het raadsvoorstel opgenomen, daar komen we in de commissie op terug en dan gaan we daar in de commissie ook over praten. Wat dat betreft bestaat nu duidelijk de mogelijk heid om met elkaar tot goede afspraken te komen. Ik denk dat we die kans, van onze kant, ook moeten benutten om in de toekomst niet elke keer weer opnieuw de discussies te moeten gaan voeren in deze raad. Ik denk, mijnheer Van Linden, dat ik u al indirect antwoord heb gegeven. Wat dat betreft hopen wij zeker ook dat zo spoe dig mogelijk de kleine hobbeltjes die er zeker nog zijn, ook opgelost kunnen worden en dat we in de toekomst alleen maar over de inhoud van het sociaal-cultureel werk kunnen praten en niet meer over de organisatievormen hoeven te spreken. Dit in eerste termijn. De VOORZITTER: Nog iemand behoefte aan een tweede termijn De heer WITHAGEN: In de commissie heb ik hier uitgebreid over gesproken en nu wil ik alleen maar nog een keer de opmerking herhalen, zodat dit in de notulen vastgelegd wordt. Ik wil de wethouder er aan herinneren dat ik tegelijkertijd in de com missie, ook toegezegd door de wethouder, heb gevraagd om zo 5

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 280