der Kallen eens dat men met de randvoorwaarden die er zijn zijn best heeft gedaan om het zo goed mogel.i]k _te doen. Op zich is daar waardering voor op te brengen. Wl^ vragen heu college dan ook om bij verdere uitvoering en uitwerking /an het bestemmingsplan geen verdere concessies te doen. Dit pakket zal het moeten worden. llon Verder pleiten we ervoor, net als de heer Van der Kallen, dat ook de groenstrook tussen de twee bedrijfsgebouwen zo breed, mogelijk moet zijn en dat De Zoom de ecologische De heer VAN DER KALLEN: Daar pleit ik nu net niet voor. Ik wil de groenstrook graag bij De Zoom hebben. De heer AERTSSEN: Hoe breed had u het dan gehad willen hebben. De heer VAN DER KALLEN: Er zijn twee plannen gepresenteerd, met een brede groenstrook tussen de gebouwen en een smalle. IK opteer voor de smalle groenstrook tussen de gebouwen om het aebied aan De Zoom zo groot mogelijk te houden, zodat de functie van ecologische verbindingszone voor De Zoom zo goed mogelijk tot zijn recht kan komen. Daar kan het een vers er king van zijn. De heer AERTSSEN: Ik wilde beide bepleiten, dus wat dat be treft denken wij in de geest van wat de heer Van der Kallen wil. Beide stroken zo breed mogelijk. In ieder geval mag keuze die de heer Van der Kallen maakt wat ons betreft voorop Op3de" tweede plaats hebben wij nog problemen met de geluids overlast. Wij vinden dat deze toch op een voor alle partijen acceptabele wijze moet worden opgelost, met name bedreiging voor de camping Vredenburg vindt mijn fractie ernstig. Wij verwachten van het college dat zij die bedreiging ook weg neemt. Het is per slot van rekening niet voor niets dat Bergen op Zoom wil timmeren aan het imago van toeristen en recrea ie Bovendienvinden wij het van belang dat de toename van de geluidshinder voor de aangrenzende groene hoofdstructuur wordt weggenomen. In de commissie is door de portefeuillehouder 00 aangegeven dat hier nog een knelpunt zit dat moet worden weggenomen. - Wij stellen dan ook voor er bij Philip Morris op aan te drin qen om het probleem van de geluidsoverlast zoveel mogelijk ij de bron aan te pakken. Bij de behandeling van het bestemmmgs plan zullen wij hier zeker op terugkomen en zal een en ander op een aanvaardbare wijze geregeld moeten zijn. Tot slot, ik heb het in de commissie ook al naar voren ge bracht, wensen wij toch nadrukkelijk aandacht voor het verkeer en vervoer en met name het eigen vervoer van het personeel van Philip Morris. Wij stellen vast, evenals Groen Links, dat veel ruimte opgaat aan parkeerplaatsen voor automobielen. Het zou in de toekomst weieens wenselijk kunnen zijn dat ook daar^wat efficiënter met de ruimte wordt omgesprongen, net zoals bi} de gemeente Bergen op Zoom en wordt overgegaan tot het bouwen van een parkeergarage op het terrein, zodat niet opnieuw, ™1S schien over een aantal jaren, een aanslag moet worden gedaan op de groene structuur van Bergen op Zoom. 34 Hier wilde ik het in eerste termijn bij laten. Mevrouw KAMMEIJER: Wij hebben in de commissie dat er voor ons een zware afweging te maken was. Uiteindelijk gaa hier landschappelijke waarden verloren en wordteenstedelijke bear enz inq verlegd. Wij hebben ook aangegeven dat voor ons cle economische motieven en de daarbij behorende werkgelegenheid hpri=;lotte de doorslag hebben gegeven. Ik zou even willen reageren op wat de heer Woltjer zegt. heeft het over het mobiliteitspuntEr_ staat iets tegenover. U hebt het over terugdringen van de mobiliteit, maar tijdens e oresentatie van de structuurvisie zijn mobiliteitsmotieven iuist genoemd als reden om die gebouwen zo dicht mogelijk ij het bestaande gebouw te plaatsen. Het gaat tenslotte om het aanvoeren van grondstoffen die anders helemaal per vliegtuig uit Amerika zouden moeten komen en die nu hier bij de bestaan de fabriek qeproduceerd zullen worden. In die zin kan ik u dus oo*weer geruststellen, cie mobiliteit wordt op een anflere manier dan u wellicht bedoelt wel degelijk teruggedrongen. Wat betreft de geluidsoverlast moet ik zeggen dat wat ons ook wel enige zorgen baart, het feit dat geluidszone rinq zoals het er nu voorstaat aanmerkelijk is verlegd, maar- ik heb inderdaad van de portefeuillehouder begrepen dat dat een punt is waar verder nog naar gekeken wordt. W13 wachten dan ook verdere voorstellen daaromtrent af. De heer MULLER: De ETIN-rapportage is eigenlijk de grondslag qeWeest om de uitbreiding van het bedrijf aan deoverkant van de weg te doen plaatsvinden. Daaruit voortvloeiend is deze structuurschets naar voren gekomen. De presentatie door het buïeau was helder en duidelijk en ik denk dat diteen goede rtrnridslaa is om in bestemmingsplanbepalmgen vertaald te wordend Daarom SgrilP i* inderdaad argumentatie van Groen Links niet over die mobiliteit. Mevrouw Kammeijer zegt dat teSSht, met name concentratie van het hele 9r°ndst°fgebruiK vermindert de aanvoer op een zodanige wijze dat dat milieu vriendelijker gebeurt dan thans het geval is. h^ft- hot De inpassing in de omgeving. De heer Van der Kallen heeft het denk ik, goed verwoord. Onze fractie kiest ook als het enigs zins kan voor die variant 2. Als die op die wijze uitgewerkt zou kunnen worden, dan zou dat een prima zaak zijn. Wat de zorgen betreft over het geluid- en de geuremissies en met name de geluidsemissies hebben wij moeten constateren dat het bureau daar met name ook nog niet helemaal uit is. Ik den dat de opdracht aan het bedrijf zal moeten zijn om ^ove mogelijk de geluidsemissies te beperken door aan de bron de zaken goed te regelen. Aan de andere kant heb ik ook een waarschuwend verhaal in de krant gelezenDe twee gebouwen die daar opgericht zullen worden, zijn tevens ook een geluidswal van de weg. Dat is misschien een lichtpuntje in het hele geval. Dit laat onverlet dat we het geluid goed in de gaten moeten houden. De heer JANSSEN, wethouder: De besluitvorming van voorafgegaan door een nogal lang proces U heeft in de stukken kunnen lezen dat wij daar al vanaf 1994 mee bezig zijn. Een 35

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 271