-ii farilil-fi-t-en. De critex-ia moeten goed en
controleerbaar zijn en uniform voor alle onderwijsinstell
v,„+- wnm-ci-pl 7i in aangebracht kunnen
5!j g^otendeefs ondersteinen. wij hebben dear
echter wel een vraag overIn de commissie hebben
o.a. de evaluatie, probeer dat te regelen voor 33?nu®£ J|9
namelijk in oktober 1998 en daarna elke drie jaar. kat is a
reden daarvan In 199 9 hebben wij weer verkiezingen en dan
I. r:e aaan evalueren met een nieuw of vernieuwd college, die
hebben met de oude verordening niet geëgd en geploegd om een
aararische term te gebruiken, en dus ontbreekt op dat moment
ook een evaluatiecriterium. Je gaat evalueren als je er een
keer mee gewerkt hebt. De ambtenaren hebben daarmee gew-rk
•maar als daar - dat kan toch altijd - een nieuwe wethouder
en een nieuw dagelijks bestuur, dan gaan we evalueren over
iets wat we zelf niet meegemaakt hebben. Daarvoor ^tober
de datum van oktober 1998 een logischer datum dan oktober
1999, want dan zit je net met een nieuw c°13-^e- Da1b
daarna weer om de 5 jaar geëvalueerd wordt of om de 4 ia r
hoort ook in het praktisch gebruik geregeld te worden, naar
mijn mening. Ik zou toch graag van de wethouder willen ho^n
waarom gekozen is voor oktober 1999 in Plaats van de op
eerste gezicht logischer datum van oktober 1998.
De heer COPPENS: Aan dit raadsvoorstel is een lange ambtelijke
vcoïSïïeXIstijd voorafgegaan. Gelet op de zeer complexe
materie waar het hier om gaat, is een compliment voor net
uiteindelijk resultaat naar de betrokken dienst zeer op zijn
Eveneens is de WD-fractie zeer content met de wijze van
presentatie en de duidelijke uitleg in de diverse commissie
vergaderingen. Ook afgelopen week bij de behandeling van
dtfinitlevl versie van het thans voorliggende raadsvoorstel is
ÏÏSSÏÏÏ over deze problematiek gediscussieerd en werderde
binnen onze fractie nog bestaande vragen allen t VOOrstel
heid beantwoord. Wij zijn dan ook akkoord met dit voorstel.
De heer BOOGAART: Ik kan het ook kort houden. In de commissie
is dit uitvoerig aan de orde geweest. Ik vind dat de wethoud
goed geluisterd heeft. Ik wil niet steggelen over de v*aag of
er nu een half jaar vroeger of later geevalueerd moet worden.
Ik denk dat ook een nieuw college met andere mensen ook
in staat is te evalueren en dat een evaluatiejuist e
zijn recht komt dan een evaluatie houden over je eigen werk.
Mijn complimenten, zeker ook voor de goede voorlichting die
door de desbetreffende ambtenaren continue
commissie. Ik vind dat echt een bedankje waard. Ze hebben
best gedaan en waren helder en duidelijk.
Verder heb ik er niets over te zeggen. Het is heel goed
verordening. Nu met volle moed verder.
Mevrouw DEMMERSwethouder: Het doet me veel plezier dat de
raad ook de ambtelijke dienst betrekt bij de "a^op
tot stand is gekomen. Ik sluit me daar namens het college ook
heel graag bij aan. Het is inderdaad een hele klus geweest
22
sowieso dit allemaal op papier te krijgen. Daarnaast de heer
Franken refereerde daar al aan, moest het ook gebeuren p
overeenstemmingsgericht overleg met het onderwijsveld. Dat wa
niet alleen voor ons een nieuw procédé, maar ook voor het
onderwijsveld. Dat betekent dat je met elkaar moest wennen aan
hoe je met elkaar dit tot een goed einde kon brengen. IK moet
zeqqen dat ook de vergadering die we daarover gehad hebben me
alle besturen naar mijn gevoel op een heel prettige en con
structieve wijze is verlopen.
Er is nog even een opmerking gemaakt dat je ervoor moet uit
kijken als gemeente niet teveel op de stoel te gaan zitten van
de schoolbesturen en je moet beperken tot de hoofdlijnen. Ik
denk dat dat ook zeker de bedoeling is. We zullen in de prak
tijk een aantal dingen zelf moeten ervaren. Maar het is nieP
de bedoeling om datgene wat de scholen nu zelf doen en ook tot
volle tevredenheid doen, over te gaan nemen. Integendeel
zelfs. Je zult alleen echter moeten beginnen met de nulmeting
en goed moeten kijken wat de stand van zaken is en alles wat
de school zelf kan en binnen hun budget kan, daar moet je je
als gemeente ook absoluut niet mee bemoeien, zeker als je
merkt dat het goed gaat.
De belangrijkste vraag die is blijven staan is de evaluatieda
turn. We hebben daar in de commissie over gesproken en vervol
gens ambtelijk gekeken wat een verstandig tijdstip is om ook
met daadwerkelijke cijfers te kunnen evalueren.
Misschien is het dan goed om even in uw gedachten terug te
brengen dat wil je dat de eerste data voor aanvragen voor de
scholen is de aanvragen binnen moeten zijn voor 1 februari
1997. Dat handelt niet over het jaar 1997, dat handelt over
het jaar 1998. Dat betekent dus dat je een volledig jaar 1998
hebt en dus een volledig jaar 1999 hebt. Derhalve hebben wij
gezegd wil je goed evalueren dan moet je twee volledige
periodes meegemaakt hebben om daadwerkelijk te weten waar
eventueel knelpunten zitten. Vandaar dat gekozen is voor de
datum oktober 1999, omdat dan de aanvragen die betrekking
hebben op het jaar 20 00 getoetst kunnen worden op een eventu
eel geëvalueerde verordening. We hebben eerlijk gezegd abso
luut niet gekeken naar wijzigingen van raad en college, maar
we hebben puur gekeken naar hoe dit werkt in het veld en
hoeveel tijd heb je naar de mening van met name ook ambtelijke
adviseurs nodig om tot een goede evaluatie te komen. We hebben
qezegd, we moeten echt twee hele periodes door wil je dat goed
zien. Vandaar die datum van oktober 1999. Dat heeft met name
te maken met het feit dat je in het begin in feite 1,5 jaar
doorschuift. Dat is een van de redenen geweest.
Heel belangrijk is wel, of er nu een nieuw college en raad
zit dat de continuïteit voornamelijk bij de ambtenaren en de
ambtelijke dienst zit. Die zullen, ook omdat zij een stuk in
de overlegsfeer met het onderwijs zitten, uitstekend m staat
zijn om signalen van knelpunten op te pakken en naar de des
betreffende wethouder, wie daar dan ook moge zitten en ik hoop
dat ik het nog heel lang mag doen, even een pleidooi, door te
spelen. TT
Ik denk dat dit de belangrijkste vragen waren. Het belangrijk
ste is, naar mijn mening, dat het voor ons allemaal
spannend is hoe we hiermee verder kunnen gaan. Ik denk dat de
23
Tn O O T~! 'T~"l f"1 P ïll u t3 u L- 1 3C 1 1 - V--v.L w i "7 -i