-ii farilil-fi-t-en. De critex-ia moeten goed en controleerbaar zijn en uniform voor alle onderwijsinstell v,„+- wnm-ci-pl 7i in aangebracht kunnen 5!j g^otendeefs ondersteinen. wij hebben dear echter wel een vraag overIn de commissie hebben o.a. de evaluatie, probeer dat te regelen voor 33?nu®£ J|9 namelijk in oktober 1998 en daarna elke drie jaar. kat is a reden daarvan In 199 9 hebben wij weer verkiezingen en dan I. r:e aaan evalueren met een nieuw of vernieuwd college, die hebben met de oude verordening niet geëgd en geploegd om een aararische term te gebruiken, en dus ontbreekt op dat moment ook een evaluatiecriterium. Je gaat evalueren als je er een keer mee gewerkt hebt. De ambtenaren hebben daarmee gew-rk •maar als daar - dat kan toch altijd - een nieuwe wethouder en een nieuw dagelijks bestuur, dan gaan we evalueren over iets wat we zelf niet meegemaakt hebben. Daarvoor ^tober de datum van oktober 1998 een logischer datum dan oktober 1999, want dan zit je net met een nieuw c°13-^e- Da1b daarna weer om de 5 jaar geëvalueerd wordt of om de 4 ia r hoort ook in het praktisch gebruik geregeld te worden, naar mijn mening. Ik zou toch graag van de wethouder willen ho^n waarom gekozen is voor oktober 1999 in Plaats van de op eerste gezicht logischer datum van oktober 1998. De heer COPPENS: Aan dit raadsvoorstel is een lange ambtelijke vcoïSïïeXIstijd voorafgegaan. Gelet op de zeer complexe materie waar het hier om gaat, is een compliment voor net uiteindelijk resultaat naar de betrokken dienst zeer op zijn Eveneens is de WD-fractie zeer content met de wijze van presentatie en de duidelijke uitleg in de diverse commissie vergaderingen. Ook afgelopen week bij de behandeling van dtfinitlevl versie van het thans voorliggende raadsvoorstel is ÏÏSSÏÏÏ over deze problematiek gediscussieerd en werderde binnen onze fractie nog bestaande vragen allen t VOOrstel heid beantwoord. Wij zijn dan ook akkoord met dit voorstel. De heer BOOGAART: Ik kan het ook kort houden. In de commissie is dit uitvoerig aan de orde geweest. Ik vind dat de wethoud goed geluisterd heeft. Ik wil niet steggelen over de v*aag of er nu een half jaar vroeger of later geevalueerd moet worden. Ik denk dat ook een nieuw college met andere mensen ook in staat is te evalueren en dat een evaluatiejuist e zijn recht komt dan een evaluatie houden over je eigen werk. Mijn complimenten, zeker ook voor de goede voorlichting die door de desbetreffende ambtenaren continue commissie. Ik vind dat echt een bedankje waard. Ze hebben best gedaan en waren helder en duidelijk. Verder heb ik er niets over te zeggen. Het is heel goed verordening. Nu met volle moed verder. Mevrouw DEMMERSwethouder: Het doet me veel plezier dat de raad ook de ambtelijke dienst betrekt bij de "a^op tot stand is gekomen. Ik sluit me daar namens het college ook heel graag bij aan. Het is inderdaad een hele klus geweest 22 sowieso dit allemaal op papier te krijgen. Daarnaast de heer Franken refereerde daar al aan, moest het ook gebeuren p overeenstemmingsgericht overleg met het onderwijsveld. Dat wa niet alleen voor ons een nieuw procédé, maar ook voor het onderwijsveld. Dat betekent dat je met elkaar moest wennen aan hoe je met elkaar dit tot een goed einde kon brengen. IK moet zeqqen dat ook de vergadering die we daarover gehad hebben me alle besturen naar mijn gevoel op een heel prettige en con structieve wijze is verlopen. Er is nog even een opmerking gemaakt dat je ervoor moet uit kijken als gemeente niet teveel op de stoel te gaan zitten van de schoolbesturen en je moet beperken tot de hoofdlijnen. Ik denk dat dat ook zeker de bedoeling is. We zullen in de prak tijk een aantal dingen zelf moeten ervaren. Maar het is nieP de bedoeling om datgene wat de scholen nu zelf doen en ook tot volle tevredenheid doen, over te gaan nemen. Integendeel zelfs. Je zult alleen echter moeten beginnen met de nulmeting en goed moeten kijken wat de stand van zaken is en alles wat de school zelf kan en binnen hun budget kan, daar moet je je als gemeente ook absoluut niet mee bemoeien, zeker als je merkt dat het goed gaat. De belangrijkste vraag die is blijven staan is de evaluatieda turn. We hebben daar in de commissie over gesproken en vervol gens ambtelijk gekeken wat een verstandig tijdstip is om ook met daadwerkelijke cijfers te kunnen evalueren. Misschien is het dan goed om even in uw gedachten terug te brengen dat wil je dat de eerste data voor aanvragen voor de scholen is de aanvragen binnen moeten zijn voor 1 februari 1997. Dat handelt niet over het jaar 1997, dat handelt over het jaar 1998. Dat betekent dus dat je een volledig jaar 1998 hebt en dus een volledig jaar 1999 hebt. Derhalve hebben wij gezegd wil je goed evalueren dan moet je twee volledige periodes meegemaakt hebben om daadwerkelijk te weten waar eventueel knelpunten zitten. Vandaar dat gekozen is voor de datum oktober 1999, omdat dan de aanvragen die betrekking hebben op het jaar 20 00 getoetst kunnen worden op een eventu eel geëvalueerde verordening. We hebben eerlijk gezegd abso luut niet gekeken naar wijzigingen van raad en college, maar we hebben puur gekeken naar hoe dit werkt in het veld en hoeveel tijd heb je naar de mening van met name ook ambtelijke adviseurs nodig om tot een goede evaluatie te komen. We hebben qezegd, we moeten echt twee hele periodes door wil je dat goed zien. Vandaar die datum van oktober 1999. Dat heeft met name te maken met het feit dat je in het begin in feite 1,5 jaar doorschuift. Dat is een van de redenen geweest. Heel belangrijk is wel, of er nu een nieuw college en raad zit dat de continuïteit voornamelijk bij de ambtenaren en de ambtelijke dienst zit. Die zullen, ook omdat zij een stuk in de overlegsfeer met het onderwijs zitten, uitstekend m staat zijn om signalen van knelpunten op te pakken en naar de des betreffende wethouder, wie daar dan ook moge zitten en ik hoop dat ik het nog heel lang mag doen, even een pleidooi, door te spelen. TT Ik denk dat dit de belangrijkste vragen waren. Het belangrijk ste is, naar mijn mening, dat het voor ons allemaal spannend is hoe we hiermee verder kunnen gaan. Ik denk dat de 23 Tn O O T~! 'T~"l f"1 P ïll u t3 u L- 1 3C 1 1 - V--v.L w i "7 -i

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 265