andere zaken wel speelt dat men investeringen uit de reserves gefinancierd heeft. Tegenover de boekwaarde staan L ten die niet per 1 januari meteen weg zullen vallen, maar structureelWe zullen die tegenvaller in 1997 eenmalig een aantal maanden moeten opvangen.Structureel is dl®^rotin^ ruimte er. Het zijn geen vrijvallende kosten, maa, als het pand verkocht is hebben we die begrotingsruimte daar niet meer voor nodig en zijn die beschikbaar om deze huur en andere lasten te betalen. +.-+.J Het andere waar de heer Van Es op wijst zijn de exploitatie lasten. In dit voorstel zit een tekort van ongeveer f 10.000,-. In de begroting van de gemeente Halsteren zit onqeveer nog zo'n f. 90.000,- voor overige exploitatielasten. Wij gaan er in dit voorstel van uit dat daar voldoende ruim e is om daar mede dit verschil uit te dekken. We zullen echter eerst verder in de tijd moeten zijn om te weten wat precies aan verwarming etc. de kosten zullen zijn._ Om nu te stellen dat het financiële plaatje dat hier ligt verantwoord zou zijn, dat kan het college met met ueens zijn. Er zitten nog een aantal vraagtekens m. _Er zal eenmalig nog wat op te lossen zijn omdat per 1 januari het pand niet weg is en er zit nog een risico in wat betreft de boekwaar e van het pand, want als dat niet opgebracht wordt door dit pand, dan zullen we dat op een of andere manier moeten afb ken. Daarvoor wordt ook al een richting aangegeven m het raadsvoorstel. Dat zijn consequenties omdat toch bepaalde investeringen bij de boekwaarde zijn geboekt en daar misschien rentelasten op zijn verantwoord. Zo worden boekwaardes, maar dat komen we ook in onze eigen begroting weieens tegen, soms hoger dan de verkoopwaarde. „-r-n-f-o Wat onze eigen begroting betreft zijn we nu met een grote operatie bezig bij financiën om de totaliteit van boekwaarden en afschrijvingslasten, reserves en voorzieningen te bekijken. De nieuwe raad, ik heb daar dinsdag nog iets over gehoord van de portefeuillehouder, zal daar in het komende jaar op terug komen De heer WOLTJER: Ik heb in eerste instantie tegen dit voorstel gestemd, omdat ik dacht, nouja, er zal eens een keer een ambtenaar van de ene kant naar de andere kant lopen omdat de diensten zo ingedeeld worden in het VGZ-gebouw en het stads kantoor, dat je eens naar de andere kant moet. Ik krijg nu de indruk dat dagelijks hordes ambtenaren van het ene gebouw naar het andere gebouw moeten en dat zal dan een hele verkeersover last geven tussen die twee gebouwen zodat daarvoor een lucht bruq nodig is. Ik beqrijp het niet. Hebben we de diensten dan zo verkeerd ingedeelddat we straks een luchtbrug hebben waar we eigen lijk stoplichten nodig hebben. Ik kan het op dit moment niet helemaal meer volgen. Ik denk dat je de diensten zo indeelt dat er amper mensen over straat heen hoeven. Daarnaast heb je nog een telefoon en computers, denk ik, om elkaar stukken te sturen. Ik begrijp het dus niet helemaal meer. De heer VAN DEN KIEBOOM: Ik heb in eerste termijn al gezegd dat mijn fractie akkoord gaat. Een belangrijk punt daarbij is 10 wii hechten aan een qocde bedrijfsvoering die alleen mogelijk is met de constructie zoals die nu wordt voorgesteld Wij willen, zoals ook de heer Vermeulen heeft aangegeven, twee cjebouwen als het ware een geheel gaan vormen, heb in eerste termijn naar mijn collega's geluisterd aantal heeft verstandige dingen opgemerkt, naar mijn mening. Een aantal heeft dingen gezegd die ik een beetje gevaarlijk vind Ik vind dat we dit agendapunt niet moeten hulsb-^iken zou ik bijna zeggen, om een discussie te voer en ^tieïï dat wii er in de toekomst naar streven om een substantie aantal medewerkers van onze gemeente te laten afvloeien. Ik heb in de commissie gezegd, als je daar al naar toe werkt wat ik niet uitsluit, dan moet je dat op een zorgvuldige wigze doen, onderbouwd met argumenten en een visie, volgens mile je daar een termijn voor nodig die zeker de 10 jaar besla die u ook in uw voorstel noemt. Ik betreur het dat j onderwerp dat soort suggesties wordt gedaan als, ja ™aar hebben we die ruimte wel nodig want we je^dSr vJel misschien wel in moet krimpen enz. Ik vind dat je daar zoravuldiqer mee om moet gaan. Bovendien wijs ik erop dat we juist in het kader van decentralisatie eerder taken naar ons toekrijgen dan dat we taken zouden kunnen afstoten. Op gron daarvan vind ik de termijn van 10 jaar heel reëel en zou ik mijn collega's willen vragen die discussie over eventueel we of niet inkrimpen van het medewerkersapparaat zorgvuldiger doen De heer SMITS: Uit mijn eerste termijn heeft u al begrepen dat de WD-fractie achter het voorstel staat. De kritiek die geui^ hfb ging in de richting van de prijs van de luchtbrug. Ik heb toen gezegd, vergelijk dat eens met een woonhuis Da ie; natuurlijk niet vergelijkbaar, zoals u zegt, maar ik neo die opmerking gemaakt omdat als u zich al eens be2i<3 hebt met het bouwen van een huis en weet hoeveel details da in zitten en hoeveel uren werk daar inzit en u vergelijkt dat nu met wat hier moet gebeuren, ik stel me voor dat daar straks een staalconstructie met een loopgang, twee deuren aan het einde en een dak erboven moet komen, dan is dat n^ J Jind lijkbaar. Als u dan de prijs beschouwt van f. 500.000, vin ik die hoog. Mijn kritiek betreft dus zuiver de prijs, veel en veel te hoog is. Mevrouw RAMMEIJER: Uw beantwoording was duidelijk, Ik neem aan dat wanneer er inderdaad toch een bepaald gat gedicht moet worden, wij daar voorstellen voor zullen krijgen. Verder kunnen wij met dit voorstel instemmen. no> hoer J VAN ES: Ik heb gesproken van vrijvallende lasten, maar daar "tegenover staan geen vrijkomende middelen, omdat de manier waarop Halsteren delgel 1 jke dingen via een soort bestemmingsreserve waar ze een gedeelte lat^^^^ke al naar gelang het nodig is, bij ons niet de gebruiken j manier van doen is. De VOORZITTER: Hoe komt u op het idee dat dit gefinancierd is uit een bestemmingsreserve? Daar staat mij niets van bij. 11

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 259