Naar mijn informatie zouden er best mogelijkheden zijn om die wat soberder in te richten. Ook ten aanzien van de uitrusting zijn waarschijnlijk toch wel dingen te regelen die wat minder kapitaal lasten met zich meebrengen. Op die manier zou je dan toch wat financieringsmiddelen beschikbaar kunnen krijgen. Ik denk dat daar toch een keer naar gekeken moet worden. De heer PLASMANS: Ook de WD-fractie ondersteunt het betoog van de heer Franken. De heer STUART, wethouder: Ik mag misschien beginnen bij de laatste opmerking van de heer Van Es. Die opmerking is in de commissie Sociale Zaken ook gemaakt. Die kwam daar, vond ik, vrij ongenuanceerd over het voetlicht. Ik denk dat we daar dan maar eens samen naar moeten gaan kijken, want je hebt daar met arbeidsomstandigheden wetgeving, ergonomie enz. no<3 wel wat anders te verhapstukken dan in een normaal bedrijf. Ik vind dat soort opmerkingen wat al te gemakkelijk gemaakt. Je moet daar echt argumenten voor hebben. Dat er überhaupt nog wat te bezuinigen zou zijn op dat soort dingen wil ik niet bestrij den, maar de insteek die ook in de commissie gekozen werd van het ziet er allemaal zo luxe uit en het kan allemaal wel een stukje minder, vind ik zonder argumenten buitengewoon ongenu anceerd. Nu de kwestie van de herbezetting. Ik denk dat het ook een kwestie van tactiek is, met andere woorden hoe staan wij als gemeente, deelnemer in een gemeenschappelijke regeling, ten opzichte van het orgaan dat van ons de opdracht heeft om die sociale wetgeving uit te voeren voor 24 gemeenten, waaronder Bergen op Zoom. Ik vind dat wij die uitvoeringsorganisatie ook in staat moeten stellen om zijn eigen onderhandelingen te voeren. We kunnen wel zeggen dat, waar gemeenten een open eind regeling uitvoeren het rijk en de bonden tot een CAO komen, maar dat is wel zonder die gemeenten en het gaat wel over de centen van die gemeenten. Volledige herbezetting in ons Schap kost 3 miljoen gulden. Daar win je dus niets mee. Er zijn allerhande argumenten aan te halen om het management van die uitvoerende organisatie in staat te stellen om te kijken hoe je daarmee omgaat. Kom je tot de conclusie dat dat kan, wat hier wordt gezegd, zonder inleveren van verantwoorde activi teit, dan ben je bezig met efficiencymaatregelen en is die ruimte er kennelijk. Als er extra geld komt van het rijk, dan zeg ik onmiddellijk herbezetten ten bedrage van dat geld. Maar als er zo'n afspraak gemaakt wordt moet het niet uit andermans achterzak geklopt worden. Zo'n onderhandelingspositie moet je zo'n uitvoerend orgaan ook gunnen. Op dit moment vinden onder handelingen plaats tussen het Schap en de bonden op regionaal niveau. Dat is nog heel wat anders dan een CAO zo even afdwin gen in het hele land. Er valt best nog wat te onderhandelen en die ruimte moet je zo'n uitvoerend orgaan dan ook bieden. Daarom hebben wij het geformuleerd zoals het hier staat. We zeggen, het is goed maar let wel, je loop de kans dat je het niet redt en wat zijn dan de consequenties. Ik wil er ook nog aan toevoegen, dat mag weieens bedacht worden, dat in ons Schap het handhaven van de werkgelegenheid voor deze doelgroep sinds jaar en dag door alle gemeenten hoog 62 in het vaandel is gehouden, ondanks het feit dat we financieel goed geboerd hebben, als ik het zo mag zeggen. Ook is op dit moment, met de dreiging meer te moeten gaan betalen per werk nemer, er ook nog niemand weggelopen is voor het principe handhaven van die werkgelegenheid. Sterker nog zeg ik tegen de achtergrond van die herbezettingsdiscussiewij_ houden al sinds jaar en dag geheel voor eigen rekening en risico^ vanuit de gedachte aan de doelgroep 40 tot 50 fte's extra die niet gesubsidieerd worden door het rijk, maar die zelfbetalen m stand. Ik vind dat als er zo'n discussie plaatsvindt je dat ook wel eens mag vermelden op de achtergrond. Vanuit pure onderhandelingsoverwegingen, tactische overwegin gen, denk ik dat het niet verstandig is om vanuit Bergen op Zoom te gaan roepen in die algemene vergadering, waar je overigens maar één stem van de 24 bent, je moet het weggeven, 100% herbezetting. Ik denk dat dit onverstandig is en daarom zou ik het amende ment ook niet ondersteund willen zien. Het is natuurlijk wel duidelijk dat de geluiden zoals die hier vanavond in de raad gehoord worden, meegenomen kunnen worden naar de algemene vergadering. Ik neem aan dat daar wel wat meer over de herbe zetting gezegd zal worden. De heer WOLTJER: Gezien het feit dat het min of meer een tactisch verhaal is en dat ook het college vindt dat eigenlijk een zo volledig mogelijke herbezetting zou moeten plaatsvinden en dat het uitgangspunt alleen is dat financiering vanuit de landelijke overheid zou moeten komen, wil ik nog wel zeggen dat wij de laatste jaren misschien wat goedkoop gezeten hebben met het Schap, maar wil ik toch het amendement intrekken om deze zaak niet te dwarsbomen. De VOORZITTER: De andere ondertekenaars sluiten zich daarbij aan De heer VAN DEN KIEBOOM: Ik voel me achterop een fiets zitten, terwijl degene van wie de fiets is, de fiets verkocht heeft. Wat moet ik dan verder nog. Ik vind dat de portefeuillehouder heel duidelijk heeft aange geven wat de intenties van het college zijn. Dat spreekt ons erg aan. Wij zijn zeer gevoelig van de insteek van de porte feuillehouder om hier uit tactische overwegingen niet voor te kiezen. Hij heeft ons kunnen overtuigen. Daarom trekken wij ook mee het amendement in. De heer VAN DER KALLEN: Ik was mede-ondertekenaar.Ik zou zelf het amendement niet ingetrokken hebben, maar het is ingetrok ken, dus daarover discussiëren heeft verder weinig zin. Je hebt een praktische overweging en daarin geef ik de porte feuillehouder gelijk en je hebt principiële overwegingen. In dit geval is mijn persoonlijke keuze zwaarder voor de princi piële overwegingen. Ik heb echter alle begrip voor de tacti sche overwegingen, want ik denk dat op dat punt de portefeuil lehouder simpelweg gelijk heeft. De heer FRANKEN: Wij vonden het vantevoren al een goed voor- 63

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 247